همه چیز درباره ورزش بدنسازی

پنج‌شنبه 31 فروردین 1402 ورزشی

همه چیز درباره ورزش بدنسازی

ورزش بدنسازی، همچون هر ورزش دیگری، در صورت زیاده روی مضر است. اما برای داشتن سلامت و اندامی زیبا، بدون شک ضروری است. در حین انجام تمرینات بدنسازی، حتما باید به تعادل توجه کنید. افرادی که به صورت نامتعادل و بیش از حد تمرین می‌کنند، ممکن است با مشکلاتی مانند کمبود آهن در بدن مواجه شوند. همچنین، افزایش ناگهانی در مسافت پیموده شده نیز مشکلاتی را به همراه دارد.

برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است تمرینات بدنسازی را با توجه به توانایی و علاقه شخص، به صورت منظم و با تعادل انجام دهید. در حرفه بدنسازی، فردی که تمرینات سخت و به شکل حرفه‌ای انجام می‌دهد، با عنوان “بدنساز” شناخته می‌شود. رتبه بندی بدنسازان نیز بر اساس معیارهایی مانند تقارن عضلانی، حجم توده عضلانی، اندازه و سایز عضلات، فیگورها و ژست‌ها صورت می‌گیرد.

همه چیز درباره ورزش بدنسازی

همه چیز درباره ورزش بدنسازی

انواع رشته های بدنسازی

1. پاورلیفتینگ

پاورلیفتینگ یک ورزش بدنسازی بسیار قدرتی است. تمرکز این رشته به طور کامل روی قدرت بدنساز است. همچنین استفاده از وزنه‌های سنگین و رکورد وزنه‌برداری در این رشته مورد توجه است.از آنجا که رقابت در این رشته ورزشی از طریق سنجش قدرت صورت می‌گیرد. بنابراین بسیاری از بدنسازانِ پاورلیفتر صرفا اندام متناسبی ندارند. حتی ممکن است بدن شان چربی هم داشته باشد.

2.بادی بیلدینگ

پرورش اندام (بادی بیلدینگ) یکی از رشته‌های اصلی ورزش بدنسازی است. در بادی بیلدینگ عضله ‌سازی و ورزیدگیِ آن با معیار وزن سنجیده می شود؛ بنابراین بدنسازان در این رشته ورزشی بر اساس وزن طبقه‌بندی می‌شوند. هر چقدر بدنساز قد کوتاهی داشته باشد، شانس بیشتری در مسابقات حرفه‌ای دارد (امکان نمایش بیشتر عضلات در فرد قد کوتاه).معمولا افرادی با تیپ بدنی آندومورف در رشته پرورش اندام موفق‌تر عمل می‌کنند؛ اما این به آن معنا نیست که دیگر تیپ‌های بدنی نمی‌توانند در پرورش اندام بدرخشند

بادی بیلدینگ

بادی بیلدینگ

3. بادی کلاسیک

در سال ۲۰۱۶ بخش بادی کلاسیک (Classic Physique) معرفی شد. این رشته ورزشی یکی از جدیدترین و جذاب‌‌ترین بخش‌های المپیا است.بدنسازان این ورزش در طول دوران تمرین به عضله‌سازی و حجم‌‌گیری مشغولند؛ اما به اندازه مردان پرورش اندامی نیز درشت و حجیم نمی‌شوند. حتی عضلات بیش از حد حجیم از دور مسابقه خارج می‌شوند. در این رشته عموما بدنسازان قد بلند شرکت دارند و عضله ‌سازی بر کشیدگیِ و کات عمقی آن استوار است.

4. فیتنس فیزیک

در سال ۲۰۱۲ طی مسابقات المپیا یک دسته ورزشی جدید به نام فیتنس فیزیک معرفی شد. در این رشته ورزشی تمرکز روی ساختار جذاب بدن است. در حقیقت فیتنس فیزیک نمایش نسبت چشمگیر عرض زیاد شانه به دور باریک کمر است.پرورش عضلات بازوها، سرشانه، سینه، پشت و ساق در رشته فیزیک مدنظر است. بدنسازان فیزیک در مسابقات از شلوارک تا روی زانو استفاده می‌کنند. چون توجه روی پرورش عضلات چهار سر ران نیست. شرط نهایی شرکت در مسابقات فیتنس فیزیک چربیِ زیر 5٪ است.

مکمل‌های ورزش بدنسازی

مکمل‌های ورزش بدنسازی

مکمل‌های ورزش بدنسازی

مکمل‌های ورزش بدنسازی، موادی هستند که به صورت خوراکی یا تزریقی به بدن اضافه می‌شوند تا عملکرد ورزشکار را بهبود بخشیدند. این مکمل‌ها معمولاً شامل پروتئین، کراتین، بتا آلانین، کافئین و … هستند. با این حال، استفاده از مکمل‌های ورزشی باید با دقت و توصیه پزشکان و مربیان انجام شود. عدم رعایت دستورالعمل‌های مصرف مکمل‌های ورزشی ممکن است به جای بهبود عملکرد، برای سلامتی بدن آسیب بزند. همچنین، توصیه می‌شود که قبل از استفاده از هر نوع مکمل ورزشی، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان مشلاکت روحی با ورزش

ورزش به عنوان یکی از روش‌های موثر در کاهش استرس و افزایش روحیه شناخته شده است. برای مثال، تحقیقات نشان داده است که ورزش می‌تواند سطح هورمون‌های خوشبختی مانند اندورفین و سروتونین را افزایش دهد و این باعث بهبود حالت روحی و کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود. همچنین، ورزش می‌تواند بهبود خواب و کاهش خستگی را نیز به همراه داشته باشد. در کل، ورزش به عنوان یک روش طبیعی و موثر در بهبود حالت روحی شناخته شده است.

 

۶ روش مناسب برای رسیدن به شکم شش تکه

دویدن بیش از حد چه عوارضی دارد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا