هفته پنجم بارداری

سه‌شنبه 20 تیر 1402 سلامت
بارداری

هفته پنجم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته پنجم بارداری، جنین به سرعت در حال رشد است و به شکل یک بچه قورباغه شبیه می‌شود. او از سه لایه تشکیل شده است که بعدها اندام‌ها و بافت‌های بدن او را تشکیل خواهند داد. در این هفته، شکل‌گیری قلب و سیستم گردش خون او آغاز می‌شود و مزودرم ماهیچه‌ها، غضروف‌ها، استخوان و بافت‌های زیرپوستی او را شکل می‌دهد. لایه سوم یا اندودرم در تشکیل ریه‌ها، روده‌ها، سیستم اولیه ادراری، و همچنین تیروئید، کبد و لوزالمعده نقش دارد.

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته پنجم بارداری، ممکن است شما دچار تهوع و استفراغ، درد سینه، خستگی و تکرر ادرار شوید، که همه این علائم طبیعی هستند و بخشی از حاملگی هستند. داشتن برنامه منظم ورزشی در این هفته و در طول بارداری به شما کمک می‌کند تا میزان کشیدگی طبیعی عضلات، قدرت و تحمل آن‌ها را به حد مناسبی برسانید و با اضافه‌وزنی که تحمل می‌کنید، کنار بیایید و برای مواجهه با مراحل سخت‌تر حاملگی آماده شوید. پیاده‌روی و شنا، فعالیت‌های ورزشی مناسبی برای خانم‌های باردار هستند.

فعالیت‌های هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم، دیگر لازم است یک پزشک یا ماما انتخاب کنید و با او قرار ملاقات بگذارید. برای آماده شدن جهت معاینه، اولین روز از آخرین دوره پریود خود را یادداشت کنید (این کار برای تعیین زمان تقریبی تولد کودک ضروری است).

سپس یک لیست از سوالات مهم درباره بارداری تهیه کنید. در مورد سابقه پزشکی، از اقوام خود و شوهرتان پرس‌وجو کنید. ممکن است پزشک از شما درباره بیماری‌های مزمن یا ناهنجاری‌های ژنتیکی در هر دو خانواده سوال کند.

رژیم غذایی هفته پنجم

برای زنان باردار، سؤالی که مطرح می‌شود این است که در هفته پنجم بارداری، چه غذایی بخورند؟ در رژیم غذایی این هفته، ویتامین D به عنوان یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز در حالت بارداری، بسیار حائز اهمیت است. این ویتامین برای جذب کلسیم و فسفر و تبدیل آن‌ها به استخوان‌های نوزاد لازم است. به دلیل اینکه استخوان‌ها و دندان‌های نوزاد در داخل رحم به کلسیم نیاز دارند، وجود ویتامین D برای جذب کلسیم بسیار ضروری است. روغن ماهی، یکی از منابع غنی ویتامین D است و همچنین اشعه آفتاب نیز منبع بسیار خوبی برای تأمین این ویتامین می‌باشد.

نگران نباشید

در اوایل هفته پنجم، رحم شما بزرگ خواهد شد که در این صورت تا حدودی به مثانه‌تان فشار وارد می‌کند و حتی ممکن است بلافاصله بعد از رفتن به توالت دوباره احساس ادرار کنید که این احساس به خاطر فشار بیش‌ازحد به مثانه است.به این شرایط بادید مثبت نگاه کنید و این رفت‌وآمدها را مثل ورزش در نظر بگیرید. ممکن است این رفت‌وآمدها به دستشویی باعث شود به این فکر بیفتید که مایعات کمتری مصرف کنید، اما هرگز این کار را انجام ندهید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته پنجم بارداری

شما در ابتدای ماه دوم از بارداری هستید و خوب است بدانید که ماه دوم، ماه‌ چهره است، در آغاز این ماه اعضای بدن جنین به‌صورت جوانه‌هایی ظاهر می‌شوند. بهتر است همیشه با وضو باشید و از خوردن غذاهای حرام پرهیز کنید و روزهای پنج‌شنبه و جمعه سوره “ملک” را تلاوت کنید.

بایدهای ونبایدهای هفته پنجم حاملگی

در دوران بارداری، به دلیل تغییر سطح هورمون‌های بدن، ممکن است یک ماه دچار آکنه و جوش صورت شوید و ماه بعد دچار خشکی بیش از حد پوست شوید. برای پاک کردن پوست صورت از محلول‌های تمیزکننده روزانه و غیرخشک‌کننده پوست استفاده کنید و هفته‌ای چند بار ماسک جوانه و را به‌آرامی روی پوست بمالید. برای درمان خانگی چربی پوست، دو عدد سفیده تخم‌مرغ را به هم بزنید و روی صورتتان بمالید و پس از 15 دقیقه بشویید. همچنین برای تهیه ماسک مرطوب‌کننده خانگی، می‌توانید بلغور جو را بپزید تا آب آن غلیظ شود و بعد از خنک شدن، روی پوست صورتتان بمالید و پس از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید. در دوران بارداری، به دلیل اینکه مصرف برخی داروهای پوستی با برخی نواقص مادرزادی مرتبط است، از مصرف داروهای پوستی خودسرانه خودداری کنید.

  •  داروی ضد قارچ
  • تتراسایکلین، آنتی بیوتیکی که معمولا برای درمان جوش و آکنه استفاده می‌شود.
  • مینوکسیدین، تقویت‌کننده مو
  •  معمولا برای آکنه‌های دملی تجویز می‌شود.

 

 چای سبز

چای سبز: گرم بهتر است یا سرد؟

بارداری

هفته چهارم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا