هفته بیست و یکم بارداری

پنج‌شنبه 22 تیر 1402 سلامت
بارداری

هفته بیست و یکم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته ۲۱ بارداری، وزن جنین حدود ۳۴۰ گرم و اندازه‌اش تقریباً ۲۶.۶ سانتی‌متر است. در عکس سونوگرافی، جنین ۲۱ هفته‌ای با ابروها و پلک‌های کامل قابل مشاهده است و شما حرکت‌های او را احساس می‌کنید.

نوزاد شما به برنامه‌ی روزانه و کارهایی که ممکن است شما داشته باشید، توجه نمی‌کند؛ بنابراین، اگر هنگامی‌که در شب آماده خوابیدن می‌شوید، جنین شما تکان خوردن را آغاز کرد، تعجب نکنید. اگر جنسیت جنین شما دختر باشد، واژن او کاملاً شکل‌گرفته است، با این حال، رشد این عضو تا زمان تولد ادامه خواهد یافت.

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته ۲۱ بارداری، شما معمولا آرامش روحی دارید و شکمتان هنوز خیلی بزرگ نشده است. در سه‌ماهه سوم حاملگی، رشد کودک شما تقریباً کامل می‌شود و شما ممکن است به دردهای خفیفی برخورد کنید. این دوران باعث افزایش تولید چربی در بدن شما و ظهور آکنه‌ها و جوش‌ها بر روی پوست شما می‌شود. در صورت ظهور این علائم، می‌توانید پوست خود را با آب و صابون ملایم بشویید، اما از هیچ‌گونه داروی خوراکی یا پمادهای موضعی بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

همچنین، در هفته ۲۱ بارداری، شما مستعد ابتلا به واریس بارداری هستید که به دلیل فشار بیشتری که حاملگی بر سیاهرگ‌های پاهای شما وارد می‌کند، ایجاد می‌شود. برای پیشگیری از این عارضه، می‌توانید جوراب‌های مخصوص حاملگی بپوشید، پاهای خود را بالا بگیرید و به پهلوی چپ دراز بکشید تا فشار رحم بر سیاهرگ‌های پائینی کمتر شود.

فعالیت‌های هفته بیست‌ویکم بارداری

یک ایده جذاب برای شما در هفته 21 بارداری، برگزاری جشن یک نیمه راه حاملگی است. برای بیشتر لذت بردن، می‌توانید صابون‌ها و شمع‌های معطر خریداری کنید، لباس جدید بپوشید و یا خود را به یک ماساژ مخصوص بارداران مهمان کنید. همچنین، برای یادگیری خاطرات این دوره مهم، می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای از خود و بچه‌تان بگیرید و یک تقویم بارداری تاریخی بسازید. همچنین، با فرزندتان می‌توانید کارهای مشترکی انجام دهید، مثل خواندن کتاب‌های داستان، گوش دادن به موسیقی آرام، و یا خرید هدیه برای او.

درباره رژیم غذایی، بادام زمینی یکی از غذاهای بسیار مفید در دوران بارداری است، که حاوی فیبر، ویتامین E و اسید فولیک مفید برای سلامتی قلب است. بادام زمینی و کره آن می‌تواند باعث کاهش کلسترول و قند خون شود، همچنین می‌تواند به کنترل وزن کمک کند و نسبت به غذاهایی که کربوهیدرات زیادی دارند، جلوی گرسنگی را می‌گیرد. باید به یاد داشت که کره بادام زمینی کالری بالایی دارد، و یک قاشق کره بادام زمینی حاوی 190 کالری است، بهتر است مقدار مصرف آن را محدود کرد.

نگران نباشید

اگر بعد از ارضا شدن جنسی احساس دل‌پیچه و درد رحم کردید، آسوده باشید که این امر کاملا طبیعی است و آن را به گردن همسرتان نیندازید.این مسئله تاثیری منفی بر روی جنین 21 هفته شما یا خودتان ندارد. اگر دل‌پیچه برای چند دقیقه طول کشید و دوباره شروع شد، مثلا هر 6 دقیقه، با پزشک خود تماس بگیرید.اگرچه لکه‌بینی در اوایل بارداری خصوصا تا پیش از هفته 18 جایی برای نگرانی ندارد اما به لکه‌بینی در سه ماهه دوم بارداری بعد از ارضا شدن و یا هرزمان دیگری باید توجه کرد و به پزشک اطلاع داد.

توصیه‌های مذهبیمخصوص هفته بیست و یکم بارداری

از ابتدای ماه پنجم، یعنی هفته بیستم بارداری در وقت نماز دست بر روی شکم نهاده، اذان و اقامه بگویید.

هرروز بر یک عدد تخم‌مرغ سوره “حمد” بخوانید و آن را ناشتا بخورید. مادرانی که می‌خواهند فرزندی دانشمند به جامعه تحویل دهند، می‌بایست هنگام بارداری روزی یک عدد تخم‌مرغ و مقداری کنجد بخورند.

توصیه‌شده است که در شب‌های جمعه سوره “ص” قرائت شود. نوشیدن روزانه شیر را فراموش نکنید زیرا پیامبر اکرم فرموده‌اند : “به زنان باردار خود شیر بنوشانید که موجب زیادشدن عقل کودک خواهد شد.

بایدهای ونبایدهای هفته بیست و یکم بارداری

در دوران بارداری، مشکلی که ممکن است با آن مواجه شوید، از دست دادن کنترل ادرار است. برای جلوگیری از این مشکل، انجام نرمش کگل پیش و پس از بارداری کمک می‌کند، اما اگر نشت ادرار بسیار شدید باشد، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.

حدود 2 تا 5/2 درصد از بزرگسالان دارای حساسیت غذایی هستند، و حساسیت به بادام‌زمینی نیز در این دسته قرار می‌گیرد. در صورتی که حساسیت غذایی دارید، باید از مصرف بادام‌زمینی در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا پروتئین بادام‌زمینی که مادر مصرف می‌کند به شیرش منتقل می‌شود و احتمال ورود آن به جنین وجود دارد.

خواص عرق کرفس

عرق کرفس/15 خواص عرق کرفس

بارداری

هفته بیست و دوم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا