هفته بیست و نهم بارداری

یکشنبه 3 تیر 1397 دسته‌بندی نشده
وضع حمل پیش از موعد

سه ماهه سوم بارداری شما آغاز  شده و تا هفته چهلم ادامه مي يابد. اگر وضعيت شما هم مشابه اكثر خانمهاي حامله باشد در اين سه ماهه حدود 5 كيلوگرم وزن اضافه خواهيد كرد. سینه شما ممکن است شروع به ترشح آغوز نماید که به رنگ زرد روشن است و سرشار از آنتی بادی های مفید برای سلامت کودک. و این نشان دهنده این است که سینه شما برای تغذیه کودک شروع بکار کرده است…

بدن شما درهفته 29 بارداری

در این زمان پاهای شما زیر شکم مخفی می شوند. در این زمان معنی بارداری و بزرگ شدن شکم را متوجه می شوید. از هفته بیست و نهم تا زمان زایمان، جنین دو برابر می شود. بنابراین برای رشد بیشتر شکم خود را آماده کنید. علاوه بر تغییرات طبیعی، علائم دیگری نیز مربوط به بارداری مشاهده می کنید:

– با رشد رحم و نزدیک شدن آن به قفسه سینه نفس عمیق کشیدن سخت می شود. در این زمان رحم شما حدود چهار اینچ بالاتر از ناف است. رحم به قسمت های دیگر مانند مثانه و لگن فشار وارد می کند. ادرار مکرر، گرفتگی عضلات پا و درد علائم این دوره هستند.

تغییرات هورمونی باعث خشک شدن و خارش پوست همراه با جوش می شود. سعی کنید مرطوب کننده مناسبی مصرف کنید تا پوست سالم و پر آب باشد. اگر شرایط خارج از کنترل شد با پزشک صحبت کنید.

خارش شدید در بارداری نشانه ناهنجاری کبد است. نگران نشوید زیرا خارش در بارداری طبیعی است.

از الان به بعد باید از پدهای مخصوص استفاده کنید زیرا کلستروم از نوک سینه ترشح می شود و باعث لکه شدن لباس می شود. برخی خانم ها این مشکل را ندارند.

نوک سینه ها تیره تر می شود. رگ های سینه از زیر پوست قابل مشاهده می شوند.

مراقب علائم عفونت مجاری ادراری نباشید زیرا بدن در سه ماهه سوم بارداری مستعد به عفونت مجاری ادراری است.

سوزش معده و سوء هاضمه نه تنها باعث آزار رسیدن به شما می شود بلکه باعث کم خوابی در طول شب می شوند. از غذاهای سنگین بپرهیزید. سعی کنید هر وقت گرسنه هستید مقدار کمی غذای مقوی مصرف کنید.

مایعات را افزایش دهید و غذاهای غنی از فیبر بخورید تا یبوست برطرف شود. ماست برای جلوگیری از یبوست مناسب است.

هورمون ها باعث خشکی و ترد شدن ناخن ها می شوند. باید در بارداری بیشتر به ناخن ها توجه کنید.

اگر داغ هستید تعجب نکنید زیرا دمای بدن با افزایش حجم خون بالا می رود.

ورزش های تنفسی:

نفس خود را نگه دارید. نفس کشیدن راحت ترین کاری است که می توانیم انجام دهیم. نفس تحت کنترل به شما کمک می کند با درد زایمان کنار بیایید و بتوانید نگرانی و استرس را کاهش دهید.

همچنین:

باعث افزایش هوشیاری بدن می شود.

باعث افزایش کنترل ماهیچه های شکم می شود.

از آن جایی که نفس کشیدن فعالیتی ساده است خانم ها آن را جدی نمی گیرند. در بارداری، ده تا بیست درصد اکسیژن بیشتر نیاز دارید. بنابراین باید بیش از پیش نفس بکشید. در واقع نفس های ضعیف اکسیژن لازم برای بدن را فراهم نمی کند.

در کلاس های پیش از زایمان به خانم ها آموزش داده می شود چگونه در هنگام درد زایمان نفس بکشند.

باید ریتم نفس کشیدن با حرکات بدن و ریه همخوانی داشته باشد.

از فرایند دم و بازدهم اطلاع داشته باشید.

بر روی شل کردن عضلات بدن در طول استرس درد زایمان تمرکز کنید.

در هنگام انقباضات براکستون هیکس می توانید نفس کشیدن را تمرین کنید.

معمولا با افزایش انقباض نفس خود را حبس می کنید.

باید نفس عمیق و آرام را در هنگام انقباضات تمرین کنید.

  • با تمرین کافی در هنگام درد زایمان با آرامش نفس می کشید.

بهترین چیز درباره نفس کشیدن این است که نفس کشیدن ابزاری قدرتمند است که همیشه در دسترس شما است.

می توانید از یوگا برای تمرین نفس کشیدن و آرام کردن ذهن و بدن در هفته بیست و نهم بارداری استفاده کنید.

تغییرات وزن شما در هفته 29 بارداری

وزن افزایش یافته در هفته 29 بارداری معمولا حدود 8.5 تا 11 کیلوگرم است. برای زنان در هفته 29 بارداری با دوقلو، افزایش وزن حدود 10 تا 17 کیلوگرم است. اگر اندازه شکم را در هفته 29 بارداری حساب کنید، متوجه می شوید که بالای رحم حدود 3.5 تا 4 اینچ بالای ناف است.

همچنین تعداد زیادی لگد در شکم در هفته 29 بارداری حس می کنید. هر روز تعداد ضربات جنین را شمارش کنید تا سطح فعالیت جنین تعیین شود. کودک باید هر دو ساعت یا کمتر 10 بار تکان بخورد. اگر حرکت نوزاد را حس نکردید و نگران شدید، کمی آب یخ بخورید، موزیک پخش کنید، یا برای ماساژ به پهلو دراز بکشید. یکی از این فعالیت ها باید کودک را بیدار کند. هر زمان که نگران فعالیت جنین هستید، با پزشک خود تماس بگیرید.


وضعیت جنین درهفته 29 بارداری

ممکن است درهفته 29 بارداری متوجه ضربان و چرخش های بزرگی شوید که از نظر کیفیت با ضرباتی که قبلا حس میکردید متفاوت باشد. چون سر فرزندتان پائین است ممکن است ضربات را در بالای رحم که ناشی از حرکت پاهای کوچک دلبندتان باشد احساس کنید. فرزندتان در حال تولید نیم لیتر ادرار در روز میباشد.


توصیه ها درهفته 29 بارداری

بهتر است دیگر حلقه خود را از انگشت خارج کنید چرا که به‌شدت سنگین شده‌اید و تنها بخشی از این سنگینی مربوط به اضافه وزن شماست و بخش دیگر آن به تورم دست‌ها و پاهای شما بر می‌گردد


علائم طبیعی درهفته 29 بارداری

سندروم پای بی قرار بیماری است که در آن احساس ناخوشاندی و آزاردهنده‌ای مثل مور مور شدن یا حرکت حشره روی پا تجربه می‌کنید احساسی که شما را از خوابیدن باز می‌دارد و همانند اسمش آرامش را از شما دور می‌کند. این مشکل باعث می‌شود بخواهید مدام پايتان را حرکت دهيد. اين حالت‌ها اغلب به شکل احساس قلقلک، سوزن سوزن شدن، تير کشيدن، کشيدن پا يا حالت خزيدن توصيف می‌شوند.

حرکت دادن پا حداقل براي مدتی کوتاه باعث بهبودي اين احساس می‌شود. اين مشکل معمولا هنگام شب و هنگامي که سعي در شل کردن پا برای خواب داريد، پيش می‌آيد. ماده ای به نام دوپامین از علت های این مشکل شناخته می‌شود که با تجویز دارویی دوپامین حل می‌شود. علت‌های این بیماری :

  1. پایین بودن سطح آهن موجود در خون و اختلال جریان خون در پاها

  2. اختلال اعصاب ناحیه  نخاع یا پاها

  3. اختلالات عضلانی

  4.  اعتیاد داشتن به الکل

  5. کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی خاص

این بیماری در زنان باردار معمولا بعد از زایمان از بین می‌رود، اما اگر این اتفاق نیفتاد باید با پزشک مشورت شود.

رگ های واریسی در هفته بیست و نهم بارداری:

باید مراقب رگ های واریسی در طول بارداری باشید. این مشکل تقریبا چهل درصد خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر پیش از بارداری واریس داشتید، در طول بارداری بدتر می شود. اما اگر نداشتید در برخی مراحل بارداری با آن مواجه می شوید. نگران این رگ های متورم نباشید. فقط نمی توانید دیگر لباس های کوتاه بپوشید و باید پاها را بپوشانید. ممکن است اصلا در طول بارداری دچار واریس نشوید.


هشدارها درهفته 29 بارداری

در صورت مشاهده هریک از موارد زیر در هفته 29 بارداری سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید:

  •   تورم بیش از حد
  •    سردرد های شدید
  •   تاری دید
  •   درد کمر یا شکم
  •    داشتن بیش از 6 انقباض در هر ساعت
  •   خروج مایع از واژن

تغذیه درهفته 29 بارداری

1. از خوردن سرخ کردنی و بستنی بپرهیزید.

2. ویتامین C  به بدن شما برای تولید بافت‌هایی که رگ های خونی را ترمیم و از آنها نگهداری می‌کند، کمک می‌کند و وجود آن هنگامی که بدن شما پس از زایمان روند ترمیم را آغاز می‌کند، لازم است.


ورزش در هفته 29 بارداری

1. سینه های شما در حال بزرگ شدن هستند و نیاز به مراقبت دارند. به خصوص در زمان ورزش کردن. به همین خاطر باید یک محافظ خوب ورزشی برای ادامه دوره بارداری خود بخرید که زمان ورزش از آن استفاده کنید. هنگام خرید، از راحتی و همین طور خوب بودن جنس آن اطمینان حاصل کنید.

2. از پزشک خود بخواهید که به شما بگوید چگونه عضله اصلی پشت خود را امتحان کنید. در دوران بارداری فاصله آن ممکن است به پهنای دو انگشت تغییر کند ولی به زودی پس از وضع حمل به حالت اولیه باز می گردد.

3. توجه داشته باشید ورزش‌هایی که در این زمان به شکم فشار می آورند بسیار خطرناک بوده و انجام آن‌ها صحیح نیست.

منبع:سلامت بانوان اوما

چند بیت شعر از «شمس لنگرودی»

معرفی ۸ مورد از قوی‌ترین گیاهان ضدپیری

معرفی ۸ مورد از قوی‌ترین گیاهان ضدپیری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا