علت های درد مفاصل از نظر طب سنتی

پنج‌شنبه 19 تیر 1399 سلامت
استرس و درد مفاصل

مفاصل بطور ذاتی در همه افراد جزء اعضای ضعیف بدن محسوب می شود. اگر کسی هم بطور ژنتیکی استعداد ضعف مفاصل را داشته باشد، با انجام بعضی امور خود را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. طبق اصولی که در طب سنتی وجود دارد، هر عضوی که در بدن ضعیف گردد، به راحتی ماده بیماری‌زا را به سمت خود جذب می‌کند و اگر این جذب بالا برود فرد دچار ضعف مفاصل شدیدی می شود و زمینه‌ساز بروز درد مفاصل خواهد بود.در طب سنتی دردهای مفصلی در چند گروه قرار می گیرند که برای هر یک از آن ها نسخه متفاوتی وجود دارد.

در واقع علت به وجود آمدن دردهای مفصلی ناشی از سوء مزاج در طب سنتی به 3 دلیل سوء مزاج گرم (غلبه گرمی در مفصل)، سرد (غلبه سردی در مفصل) و خشک قسمت  می شود.

بیشتر بخوانید :علت درد مفاصل چیست ؟

آرتریت مفصل ران یا التهاب مفاصل ران | مجله پزشکی سلامت طبینجا

علت های درد مفاصل در طب سنتی

از دلایل مفصل درد و علت ایجاد آن از نظر طب سنتی :

1 – دردهای دموی

در این گروه  درد مفاصل به همراه تورم و تغییر رنگ در  مفصل مشاهده می شود . این بیماری در سن نوجوانی و جوانی بیشتر است و در فصل گرم سال  و افزایش تعرق بدن درد نیز افزایش می یابد. بنابراین کاهش غلظت خون و مصرف غذا و دارویی که حرارت بدن را کاهش دهد، برای بهبود ان وضعیت توصیه می شود. به طور کلی، اگر به دردهای مفصلی ناشی از سوءمزاج گرم مبتلا باشید، باید مصرف مواد غذایی کاهنده دمای بدن مانند شربت لیمو یا آب انار را در برنامه غذایی خود داشته باشید. عناب ساده یا دم کرده بخورید یا از آلو به عنوان میوه دفع کننده صفرا کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید :شناسایی مزاج و سردی و گرمی بدن

2- درد مفصل  به خاطر  افزایش صفرا در بدن

در این مورد درد مفصل با کمی ورم همراه است  و رنگ عضو قرمز مایل به زرد است. این درد ها بیشتر در افراد گرم مزاج و در سن جوانی شیوع دارد. به طور کلی اگر به دردهای مفصلی ناشی از سوءمزاج خشک مبتلا باشید، می توانید خوراکی هایی که رطوبت را به بدنتان بازمی گردانند، مصرف کنید. مثلاً شیر و بادام، جزو خوراکی هایی هستند که بسیار مفیدند.

3-درد مفاصل  ناشی از افزایش بلغم بدن

در این دسته مفاصل ورم کرده ، عضو سفیدرنگ می شود  و هنگام لمس کردن آن سردی احساس می شود .  این بیماران باید مصرف مواد غذایی با مزاج سرد را باید کاهش دهند. از طرفی این اشخاص زمانی که در معرض سرما قرار می گیرند، احساس درد بیشتری دارند حتی در تابستان  وقتی فرد مقابل وسایل سرمایشی قرار می گیرد، احساس درد می کند. برای درمان باید این بیماران غذاهایی با مزاج گرم مصرف کنند. مثل مصرف نخود، گوشت کبک یا بلدرچین همراه با کمی ادویه، غذای مناسبی است. همچنین مصرف غذا و داروهای مسهل و مالیدن روغن های گیاهی با مزاج گرم مانند بابونه و بادام تلخ به تسکین درد کمک می کند.

4- درد مفصلی ناشی از افزایش سودا در بدن است

در این اشخاص ، مفصل ورم مختصری دارد و احساس سنگینی مفصل کمتر از افراد بلغمی و دموی است، رنگ مفصل مایل به تیرگی است و این افراد باید از خوردن سردی و قرار گرفتن در معرض سرما، خودداری کنند. در افرادی که مشکل مفصل سوداوی دارند عواملی مانند مشکلات روحی و روانی باعث افزایش درد می شود و علائمی از قبیل وسواس فکری، بدخوابی و خواب های آشفته نیز معمولاً در این افراد دیده می شود و معمولاً از مصرف غذاهایی با مزاج سرد منع می شوند.

5- درد های  چرخشی در مفصل ها 

در برخی اشخاص گاهی یک مفصل و زمانی مفصل دیگر دردناک می شود و فرد احساس سنگینی مفصل ندارد بلکه نوعی کشش را در مفصل احساس می کند. درمان این نوع درد مشابه دردهای بلغمی است و مصرف سکنجبین برای این افراد توصیه می شود البته سکنجبین اگر زیاد ترش نباشد، دردهای مفصلی را تسکین می دهد و البته دردهای روماتیسم، آرتریت، سیاتیک، دیسک کمر و دردهای مفصلی دیگر در طب سنتی در همین گروه ها تقسیم بندی می شوند، به عنوان مثال در بیشتر موارد بیماری های روماتیسمی در واقع علائم دموی و صفراوی دارد یا در بیماری آرتروز علائم سردی دیده می شود.

دستگاه دست خشک کن دشمن سالمتی

دستگاه خشک کن دست در اماکن عمومی منبع آلودگی

استرس و درد مفاصل

بیماری هایی که منجر به درد مفاصل می شوند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا