معرفی گل زنبق رشتی

شنبه 27 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات زنبق رشتی

نام انگلیسی: Orange day-lily

نام علمي: Hemerocalis spp.

تيره: Liliaceae

معرفی زنبق رشتی

زنبق رشتی گیاهی علفی ، چند ساله و خزان پذیر از خانواده liliaceae ( لیلییاسه یا همان سوسنیان) میباشد که بومی آسیا میباشد .پراکندگی این گیاه از کوههای قفقاز و جنوب شرقی روسیه تا هیمالیا ،هند ،چین ، تایولن ، ژاپن و کره میباشد.در نواحی شمالی کشور ما نیز این گیاه در کنار رودخانه ها دیده میشود.این گیاه در اواخر قرن 19 به عنوان گیاه زینتی به ایالات متحده معرفی شد و به علت گلهای زیبا و سهولت کشت و سهولت نگهداری، بسیار محبوب و شناخته شده است.

نور مورد نیاز زنبق رشتی

نور مورد نیاز زنبق رشتی

نور مورد نیاز زنبق رشتی

این گل های زیبا عاشق آفتاب فراوان هستند. کاشت آنها در محلی که صبح آفتاب می تابد باعث رشد بهتر زنبق رشتی می شود. بهتر است، بعد از ظهر محل کاشت سایه باشد. در محل سایه دار هم این گلها رشد می کنند اما میزان گلدهی آنها کمتر از مکان آفتابگیر است.

خاک مناسب گیاه زنبق رشتی

زنبق رشتی می تواند در انواع مختلف خاک رشد کند. آنها به عنوان نیلوفرهای خندقی نیز شناخته می شوند زیرا اغلب در خندق ها یا در حاشیه جاده ها یافت می شوند.اگرچه این گیاهان بسیار مقاوم و سازگار هستند، اما بهترین عملکرد را در خاک مرطوب با زهکشی خوب و غنی دارند

آبیاری صحیح گیاه زنبق رشتی

آبیاری صحیح گیاه زنبق رشتی

آبیاری صحیح گیاه زنبق رشتی

زنبق رشتی به آب کمی احتیاج دارد. اگر در منطقه ای با آب و هوای گرم و خشک می کارید، هنگام خشک شدن خاک آبیاری کنید. هنگام کاشت آنها هر دو روز یکبار آبیاری کنید. اما پس از استقرار گیاه، می توانید هفته ای یک یا دو بار آبیاری کنید. در سال دوم، بسته به آب و هوای منطقه خود، ممکن است اصلاً نیازی به آبیاری زیاد نداشته باشد.

دمای مناسب گیاه زنبق رشتی

زنبق رشتی می توانند گرمای تابستان و همچنین یخبندان زمستان را تحمل کنند.

کود مورد نیاز گیاه زنبق رشتی

از آنجا که این نوع گیاهان در مورد نوع خاک زیاد حساس نیست، به کوددهی زیادی احتیاج ندارد مگر اینکه خاک خیلی ضعیف باشد. برای کوددهی می توانید از کود دامی پوسیده و یا کمپوست در بهار استفاده کنید.

هرس کردن گل زنبق رشتی

هرس کردن گل زنبق رشتی

هرس کردن گل زنبق رشتی

برای گلدهی بیشتر گل هایی که شکوفایی آنها به پایان رسیده است را از ساقه جدا کنید. اگر گلدهی تمام شده است، برای مرتب شدن ظاهر گیاه ساقه های اضافی را هرس کنیدبا نزدیک شدن به فصل زمستان، بهتر است از هرس بیش از حد خودداری کنید و اجازه دهید تا ساقه ها روی گیاه را بپوشاند. این ساقه ها در زمستان به عنوان عایق عمل می کنند.

تکثیر گل زنبق رشتی

برای تکثیر زنبق رشتی از ریزوم های زیرزمینی استفاده می شود. برای این کار صبر کنید تا شکوفایی گلها تمام شود سپس اطراف ریشه ها را حفر کنید و با استفاده از یک چاقوی تمیز تیز، کل گیاه را به دو یا چند قسمت تقسیم کنید. قسمتهای تقسیم شده را به مکان جدید منتقل کنید.

تکثیر گل زنبق رشتی

تکثیر گل زنبق رشتی

کاشت پیاز زنبق

زمان کاشت پیاز زنبق و خرید پیاز زنبق برای اوایل پاییز تا بهار می باشد. پیازها باید ابتدا دوره سرمادهی ببیند و سپس کاشته شود. ابتدا پیاز گل زنبق را خریداری کنید. شما می توانید قیمت پیاز زنبق را از ما استعلام و در صورت انتخاب خرید نمایید.

حال پیاز زنبق را در یک لیتر مناسب قرار داده و به مدت ۲ هفته سرمادهی کنید( درون یخچال قسمت جامیوه‌ای ). بعد از دوره سرمادهی، گلدان را پر از کمپوست کنید، گلدانی که انتخاب می کنید برای چند پیاز سایز ۱۲ باشد. حال پیاز ها را درون کمپوست رو به بالا قرار داده و قسمت بیرونی و بالایی پیاز گل زنبق در قسمت بالای خاک قرار گیرد. آن را آبیاری و در مکانی با دمای مناسب قرار دهید و هر زمان خاک خشک شد مجدداً آبیاری نمایید.

 

کاکتوس چانه

کاکتوس ژیمنوکالیسیم یا کاکتوس چانه

معرفی گل جعفری

معرفی گل جعفری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا