دانه های رازیانه/7 فواید و کاربردهای پیشنهادی آن

چهارشنبه 16 آذر 1401 سلامت

 دانه های رازیانه:

 دانه های رازیانه عضوی از خانواده چتریان (Apiaceae) است که نزدیک به هویج، جعفری، کرفس و شوید است.

از پیاز بزرگ سفید، چندین دسته از 4 تا 5 ساقه بلند تا 6 تا 7 فوت بالاتر از سطح زمین گسترش می یابد. رازیانه به عنوان یکی از قدیمی ترین گیاهان کشت شده، کاربردهای سنتی بسیاری در غذا و دارو دارد.

این مقاله به بررسی انواع، ارزش غذایی، فواید پیشنهادی برای سلامتی، احتیاطات و تهیه رازیانه می پردازد.

محتوای غذایی 100 گرم رازیانه شامل:

انرژی – 31 کالری
فیبر – 3.1 گرم
کلسیم – 49 میلی گرم

پیاز رازیانه منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، منگنز و ویتامین C است. همچنین حاوی کلسیم، آهن، فولات و آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است.

دانه ها معمولاً در مقادیر کم (1 تا 1 ½ قاشق چایخوری در روز) در چای یا به عنوان ادویه در غذای آماده مصرف می شوند. آنها همچنین حاوی پتاسیم، ویتامین C، منگنز، آهن، کلسیم و فولات هستند.

علاوه بر این، 1 قاشق چای خوری دانه دارای 33.8 میلی گرم چربی امگا 6 غیراشباع چندگانه و آنتی اکسیدان های کامفرول و کوئرستین است.

 

 دانه های رازیانه

دانه های رازیانه

انواع رازیانه

دو نوع اصلی رازیانه وجود دارد:

رازیانه گیاهی (Foeniculum vulgare): ساقه‌ها، برگ‌ها و دانه‌های بلند و معطر آن معمولاً به‌عنوان گیاه یا ادویه استفاده می‌شود.
رازیانه فلورانس (Foeniculum vulgare var. dulce): با ساقه های کوتاه تر، معمولاً برای پیاز بزرگ پرورش داده می شود و به عنوان سبزی مصرف می شود. مانند سایر سبزیجات ریشه‌دار، می‌توان آن را به‌صورت خام یا در ظرف آماده کرد.

هر دو نوع رازیانه دارای طعمی متمایز از بادیان یا شیرین بیان هستند. رازیانه اغلب به اشتباه در سوپرمارکت‌هایی که با عنوان انیسون به دلیل طعم و عطر مشابه، به فروش می‌رسند. تنها قسمتی از گیاه رازیانه که در غذاها استفاده می شود دانه هاست در حالی که تمام قسمت های گیاه رازیانه خوراکی است.

فواید و کاربردهای پیشنهادی رازیانه

کاربردهای سنتی رازیانه از کمک به بدن برای دفع گاز گرفته تا تازه کردن نفس را شامل می شود. در این بخش به چند مورد از فواید و کاربردهای پیشنهادی رازیانه پرداخته خواهد شد.

رازیانه یک ماده همه کاره است که طعم بی نظیری به بسیاری از غذاها می بخشد. فرهنگ های سراسر جهان از رازیانه در نمادین ترین غذاهای خود و برای درمان بیماری های مختلف بهداشتی استفاده می کنند.

رازیانه یک سبزی سالم است که ویتامین ها، فیبر و مواد شیمیایی گیاهی را فراهم می کند که به سلامت کلی کمک می کند.

 دانه های رازیانه

دانه های رازیانه

1. ممکن است دردهای قاعدگی را کاهش دهد

افزایش انقباضات رحمی باعث ایجاد گرفتگی در طول چرخه قاعدگی زنان می شود. انقباضات توسط هورمون اکسی توسین و پروستاگلاندین تحریک می شوند.

چندین مطالعه انسانی نشان می دهد که روغن رازیانه ممکن است اکسی توسین و پروستاگلاندین را مهار کند و انقباضات رحمی و درد را در طول قاعدگی کاهش دهد.

در واقع، تقریباً به اندازه 250 میلی گرم مفنامیک اسید، یک داروی NSAID که معمولاً برای درمان درد قاعدگی استفاده می شود، مؤثر است.  با این حال، تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات طولانی مدت و ایمنی استفاده از آن مورد نیاز است.

2. رازیانه می تواند به کنترل و تنظیم وزن کمک کند

رازیانه مملو از فیبر و آب است که هر دو با پر کردن معده بدون افزودن به بار کالری باعث سیری می شوند. برخی از محققان بر این باورند که آنتول، ترکیبی که در روغن دانه‌های رازیانه یافت می‌شود، ممکن است به کنترل اشتها نیز کمک کند.

اگرچه رازیانه یک سبزی مغذی و کم چرب است، اما هیچ تحقیقی وجود ندارد که نشان دهد مصرف رازیانه به خودی خود باعث تسریع چربی سوزی یا کاهش وزن می شود.  بیشترین چیزی که می توانید انتظار داشته باشید درجاتی از سرکوب اشتها است که رازیانه به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شود.

3. ممکن است جریان خون را بهبود بخشد

دانه های رازیانه حاوی نیتریت و نیترات هستند. برخی از محققان فرض می‌کنند که نیتریت‌ها و نیترات‌های موجود در رازیانه می‌توانند به بهبود عملکرد عروق و بهبود عملکرد فیزیکی کمک کنند.

تحقیقات کافی برای حمایت از این فرضیه وجود ندارد. تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات رازیانه بر جریان خون مورد نیاز است.

4. رازیانه می تواند به رفع یبوست کمک کند

رازیانه به طور سنتی به عنوان یک ملین در فرهنگ های مختلف استفاده می شود. یبوست با کاهش دفع آب در روده بزرگ مشخص می شود و باعث ایجاد مدفوع سفت می شود که به سختی دفع می شود.

یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده اثر ملین سنتی برزیلی حاوی رازیانه را بر تسکین یبوست مورد مطالعه قرار داد. برای تایید استفاده از رازیانه به عنوان ملین، به مطالعات علمی دقیق تری نیاز است

5. به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می کند

رازیانه به طور سنتی به دلیل وجود آنتول موجود در روغن ها به عنوان یک ماده ضد نفخ استفاده می شود که باعث کاهش گرفتگی عضلات می شود. این اثرات پتانسیل کاهش علائم بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را دارند.

تحقیقات بیشتری برای تعیین مکانیسم، ایمنی و دوز دقیق رازیانه برای تسکین علائم IBS مورد نیاز است.

6. ممکن است علائم قولنج را از بین ببرد

قولنج اغلب به دلیل عدم تحمل غذایی یا آلرژی ایجاد می شود که منجر به ناراحتی روده می شود. رازیانه معمولاً در آماده‌سازی‌های «گریپ واتر» گنجانده می‌شود که شایعه شده است که قولنج را تسکین می‌دهد.

مطالعه ای که شامل 125 نوزاد بود، نشان داد که قولنج در 65 درصد از نوزادان تحت درمان با روغن دانه رازیانه در مقایسه با 23.7 درصد در گروه کنترل، از بین رفته است.  علاوه بر این، هیچ عارضه جانبی قابل توجهی در میان گروه درمان گزارش نشد.

اگرچه آب گریپ سنتی حاوی الکل بود، اما اکنون مشخص شده است که این ماده برای نوزادان نامناسب است، و آب گریپ دم کرده رازیانه را جایگزین بسیار مطمئن تری می کند.

7. نفس را تازه می کند

مخوص ترکیبی از دانه ها، گیاهان و ادویه جات از جمله رازیانه، و همچنین رازیانه، زنجبیل، شوید، نارگیل، گشنیز یا کنجد است. ممکن است در رستوران هندی مورد علاقه خود با مخوا مواجه شوید که بعد از غذا به عنوان آب نباتی با روکش شکر سرو می شود تا نفس تازه شود.

 دانه های رازیانه

دانه های رازیانه

روغن رازیانه

روغن رازیانه از تقطیر دانه های له شده رازیانه ایجاد می شود. عطر و طعم در روغن های غلیظ قوی است.

مقدار کمی را می توان برای طعم دادن به چای، سوپ یا سس استفاده کرد. معمولاً فقط یک یا دو قطره مورد نیاز است. از روغن ها در لوازم آرایشی و عطرسازی نیز استفاده می شود.

این عطر به دلیل اثرات جوان کننده و انرژی زا مورد توجه قرار گرفته است. توجه داشته باشید، این روغن ها نباید مصرف شوند زیرا حاوی مواد دیگری هستند که ممکن است خوراکی نباشند.

 

 دانه های رازیانه

دانه های رازیانه

 عوارض جانبی مضری رازیانه لطفا احتیاط های زیر را در نظر بگیرید:

1. حساسیت پوستی

رازیانه ممکن است حساسیت پوست و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهد. از سولاریوم خودداری کنید و قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید را کاهش دهید. شایع ترین عوارض جانبی استفاده از رازیانه، واکنش های پوستی غیرطبیعی از جمله بثورات و خارش است.

2. قرص های ضد بارداری

رازیانه حاوی فیتواستروژن است و ممکن است اثربخشی برخی از انواع پیشگیری از بارداری را کاهش دهد. قبل از مصرف دوزهای بالای رازیانه در مورد کنترل بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

3. آلرژی

اگر آلرژی دارید رازیانه مصرف نکنید. افرادی که به سایر اعضای خانواده Apiaceae مانند کرفس، هویج، جعفری، شوید و بادیان آلرژی دارند نیز می توانند به رازیانه واکنش نشان دهند. علائم آلرژی شامل مشکل در تنفس، بثورات، کهیر و تورم است.

4. رشد غیر طبیعی سینه

یک گزارش از رشد سینه‌های دختر یک‌ساله‌ای گزارش شده است که مربوط به مصرف روزانه ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری رازیانه در چای برای جلوگیری از بی‌قراری است. پس از قطع چای، سینه های او به تدریج در عرض 1 سال به اندازه طبیعی کاهش یافت.

5. شیر مادر

دو مورد سمیت رازیانه در شیرخواران شیرده گزارش شده است. مادرانی که روزانه 2 لیتر چای دم کرده با بادیان، رازیانه و بز می نوشند، ضعف و درد را در نوزادان خود گزارش کردند.

6. تداخلات دارویی

رازیانه با داروهای تشنج تداخل دارد و ممکن است اثربخشی آنها را کاهش دهد و در نتیجه خطر تشنج را افزایش دهد.

همیشه قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر از داروهای تشنج زیر استفاده می کنید:

 

 

سرماخوردگی

سرماخوردگی/طرز تهیه شربت سرفه کاملا طبیعی در خانه

شلغم

خواص شلغم/12مزیت چشمگیر برای سلامتی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا