عوارض نوشابه گازدار

شنبه 14 اسفند 1400 سلامت
عوارض نوشابه گازدار

عوارض نوشابه گازدار

نوشابه های گاز دار از نوشیدنی های مضر برای سلامتی به شمار می آیند .تقریبا همه ما درباره عوارض نوشابه گازدار به وفور شنیده ایم همچنین کارشناسان حوزه سلامت مردم را از مصرف این نوشیدنی ها منع می کنند و از عوارض مصرف کردن آن ها خبر می دهند ولی با این حال هنوز خیلی از مردم در کنار وعده های غذایی این نوشیدنی ها را مصرف می کنند.
اگر عادت دارید بیشتر وقت ها با غذای خود نوشابه بخورید و به نحوی به آن اعتیاد پیدا کرده اید بهتر است این مطلب را تا انتها با دقت بخوانید.

 

عوارض نوشابه گازدار

عوارض نوشابه گازدار

از عوارض مصرف نوشابه های گازدار برای بدن

خوردن نوشابه باعث پوسیدگی و آسیب به مینای دندان ها

طبق مقاله ای که در نشریه بین المللی دندانپزشکی منتشر شده نوشابه ها علاوه بر اینکه به خاطر قند بالایشان به دندان ها آسیب می زنند در صورتی که رنگ تیره ای داشته باشند میتوانند به مینای دندان آسیب برسانند.و باعث پوسیدگی دندان هم بشود. به گفته محققان شکر موجود در نوشابه اصلی ترین عامل خرابی و پوسیدگی دندان است.

خوردن نوشابه باعث افزایش وزن و چاقی

نوشابه ها به دلیل قند بالایی که دارند در صورت مصرف باعث تولید  ۱۴۰ کالری در بدن می شوند . همین عوامل  کافی هستند تا در نتیجه مصرف  دراز مدت فرد دچار چاقی شود . طبق پژوهشی که در نشریه تغذیه بالینی آمریکا منتشر شد نوشیدنی های مملو از سیروپ ذرت غنی از فروکتوز ارتباط مستقیمی با چاقی دارند.

خوردن نوشانه باعث خراب شدن پوست

حتما متوجه شده اید که وقتی به صورت منظم و پیوسته نوشابه را در رژیم غذایی روزمره خود قرار می دهید پوستتان دیگر کیفیت سابق را ندارد و شروع به خراب شدن می کند. پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد نشان داد افرادی که مرتبا چای شیرین شده، آب گازدار و نوشیدنی های دارای اسانس میوه مصرف می کنند دچار آکنه های متوسط تا شدید می شوند خصوصا اگر شکر موجود در نوشیدنی مصرفی آنها از ۱۰۰ گرم در روز بیشتر شود. بنابراین اگر روزانه سه قوطی نوشابه مصرف می کنید باید بدانید که این مقدار برابر با ۱۱۷ گرم شکر در روز است. شکر غذایی تورم زاست و در نتیجه جای تعجب ندارد که باعث به هم ریخت پوست صورت می شود.

مصرف نوشابه از علل بی خوابی

اگر همراه غذا نوشابه مصرف می کنید و بی خوابی را تجربه کرده اید باید بدانید بی خوابی از عوارض مصرف نوشبه های گاز دار است  . پژوهشی که نتایج آن در نشریه سلامت خواب منتشر شده نشان می دهد مصرف نوشیدنی های کافئین دار و قندی در کوتاه شدن خواب موثر است. از مجموع ۱۸ هزار شرکت کننده در این پژوهش افرادی که نوشیدنی های قندی و کافئین دار مصرف می کردند شب ها ۵ ساعت خواب کمتری نسبت به بقیه داشتند.

با مصرف نوشابه های گازدار افزایش یکباره قند خون در بدن رخ می دهد

یک قوطی معمولی نوشابه حاوی ۳۹ گرم قند است. بله همانطور که تایید می کنید این حجم قند بیش از اندازه برای یک نوشیدنی زیاد است و متاسفانه معمولا نوشابه همراه با یک خوراکی دیگر مصرف می شود که آن خوراکی نیز خود حاوی مقدار معینی قند است. بنابراین با مصرف نوشابه مقدار زیادی قند را وارد خون خود می کنید. دومین ماده ای که در نوشابه به فراوانی یافت می شود سیروپ ذرت مملو از فروکتوز است که مصرف زیاد آن میتواند باعث بروز اثرات دراز مدت در بدن شود. طبق پژوهشی که در نشریه Circulation منتشر شد مصرف نوشیدنی های قندی با دیابت نوع دو در ارتباط است. بنابراین هر نوشابه ای که می خورید یک قدم به ابتلا به دیابت نوع دو نزدیک تر می شوید.

عوارض نوشابه گازدار

عوارض نوشابه گازدار

یکی دیگر از عوارض مصرف نوشابه ها مرگ زودهنگام

پژوهشی که نتایج آن در نشریه پزشکی بین الملل JAMA منتشر شد نشان می دهد احتمال مرگ افرادی که نوشیدنی های حاوی قند مصنوعی مصرف میکنند (حتی انواع زیرو و دایت) ۲۶ درصد بیشتر از آنهایی است که به ندرت به سمت این نوشیدنی ها می روند. در این پژوهش که طی بازه زمانی ۱۶ سال روی ۴۵۰ هزار شهروند اروپایی انجام شد به بررسی نرخ مرگ و میر آنها در این سال ها پرداخته شد.طبق پژوهشی دیگر مصرف روزانه تنها ۳۵۰ میلی لیتر نوشابه در روز خطر بروز حمله قلبی را تا ۲۰ درصد افزایش می دهد و بنابر گفته محققان مواد التهاب آور موجود در این نوشیدنی ها عامل اصلی بروز حملات قلبی هستند.

عوارض مصرف نوشابه های گازدار

تاثیر درازمدت مصرف نوشابه های گازدار

میزان قند بالا می رود و باعث افزایش انسولین می شود. کبد واکنش نشان می دهد.

جذب شدن کافئین توسط بدن به پایان می رسد.مردمک چشم گشاد می شود، فشار خون بالا می رود و در نتیجه کبد قند بیشتری وارد جریان خون می کند.

گیرنده های آدنوزین موجود در مغز مسدود می شود و مانع خواب آلودگی فرد می شود .

بدن با تولید بیشتر دوپامین، مرکز مغز را تحریک می کند.

اسید فسفریک، کلسیم،منیزیم و روی را در روده به هم می چسباند تا سوخت و ساز را افزایش دهد. در این حالت دفع کلسیم از طریق ادرار افزایش می یابد.

فرد با افت قند مواجه می شود و این افت باعث بی قراری و بی حالی وی می شود. در این زمان علاوه بر دفع تمامی آب موجود در نوشابه، مواد مغذی با ارزش بدن نیز از بدن خارج می شود.

با افزایش وزن مواجه می شوید.

به احتمال زیاد دچار دیابت نوع 2 خواهید شد.

مصرف نوشابه های گازدار باعث مشکلات قلبی و عروقی می شود .

خار پاشنه و درمان آن

خار پاشنه و درمان آن

کاهش وزن

چربی سوزی واقعی و تفاوت آن با کاهش وزن آبی!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا