روش های کار کردن در آلمان

پنج‌شنبه 19 اسفند 1400 بازار
روش های کار کردن در آلمان

روش های کار کردن در آلمان

بر اساس قانون اقامت، مهاجرت کاری بر اساس اهداف زیر انجام می شود:

  • تحصیل / آموزش
  • اشتغال
  • منافع انسانی / سیاسی
  • مهاجرت وابسته به اعضاء خانواده

طبق قانون آلمان، دسترسیِ کارکنان خارجی به بازار کار آلمان، پایه و اساس سیاست مهاجرت آلمان محسوب می شودبر اساس اصلاحات سال های گذشته، قانون مهاجرت کار به کارکنان ماهر اجازه مهاجرت به کشور را می دهد تا انگیزه های لازم برای جذب کارکنان ماهری که کشور آلمان به آن ها نیاز دارد، فراهم آیدقانون آلمان برای اجرای بخشنامه 2009/50/EC شورا در خصوص شرایط ورود و اقامت اتباع کشور سوم با هدف اشتغال شایسته و واجد شرایط در 1 آگوست سال 2012 به مرحله اجرا رسید.

بر این اساس بلو کارت اتحادیه اروپا (EU Blue Card) به مولفه مهم اقامت تبدیل شده است که شرایطی بوجود آورده تا فارغ التحصیلان دانشگاه از کشورهای غیر اتحادیه اروپا بتوانند به صورت قانونی در کشور آلمان مشغول به کار شوند.اما حتی فراتر از اجرای این بخشنامه، قوانین جدید مزایایی را در اختیار کارکنان ماهر خارج از اتحادیه اروپا قرار می دهد. حداقل حقوق مورد نیاز، قانونی که بر اساس آن کارفرمایان ثابت می کنند که هیچ کسی  از قبل نمی تواند تصدی های خالی بازار نیروی کار داخلی را تصرف کند.

این قانون اطمینان می دهد که شرایط کار برای خارجی ها با شرایط کار برای آلمانی ها یکسان است. هدف این اقدامات جلوگیری از نابرابری حقوق و شرایط کاری مطلوب خارجی هاست.

بلوکارت اتحادیه اروپا

از 1 آگوست سال 2012، بلوکارت اتحادیه اروپا به فارغ التحصیلان کشورهای غیراتحادیه اروپا (کشور سوم) اجازه کار قانونی را در آلمان، بدون هرگونه روند اداری پیچیده و سختگیرانه ای، را می دهد. فقط دو شرط برای این کار لازم است:

  • متقاضیان بلوکارت باید ثابت کنند که دوره تحصیلی دانشگاه را با موفقیت پشت سرگذاشته اند
  • باید شغلی با حداقل درآمد 48400 یورو در سال داشته باشند (2015)

قانونی قبلی که حداقل حقوق سالانه را بیش از 65000 یورو تعیین می کرد، لغو شده است. بلوکارت اتحادیه اروپا باعث شده تا بازار کار آلمان برای افرادی که به تازگی وارد دنیای کار شده اند، جذابیت زیادی پیدا کند.

در مشاغلی که کرسی های خالی زیادی دارد، مثل پزشک و مهندس، حداقل حقوق حدود 37752 یورو در سال است (2015). برای جلوگیری از سواستفاده، شرایط اشتغال برای خارجی ها، از جمله ساعات کاری و حقوق کنترل می شود تا با کارکنان آلمانی برابر باشد.

بلوکارت اتحادیه اروپا امتیازاتی در اختیار کارکنان مهاجر و خانواده هایشان قرار می دهد. دریافت حق اقامت دائمی به دارندگان این کارت امکان می دهد تا آینده ای بلند مدت را در آلمان برنامه ریزی کنند. پس از سه سال، آن ها شرایط اخذ مجوز اقامت دائم را پیدا می کنند.

افرادی که مهارت زبان آلمانی خوبی داشته باشند، پس از دو سال برای دریافت اقامت دائم واجد شرایط می شوند.

بیشتر بدانیم: راهنمای خرید ملک در ترکیه

ویزای کاریابی

ویزای کاریابی مسیری کاملاً جدید برای مدیریت مهاجرت در بازار کار، از طریق قانون اقامت، محسوب می شود. با این ویزا، کارکنان ماهر کشورهای غیراتحادیه اروپا می توانند برای جستجوی اشتغال مناسب به مدت شش ماه به آلمان بیایند.برای بدست آوردن شرایط، کارکنان باید مدرک دانشگاهی و بودجه کافی برای زندگی شش ماهه در آلمان را داشته باشند چون فرض بر بیکار بودن و کاریابی آن هاست. اگر ظرف شش ماه کار پیدا کنند، حق ماندن در آلمان را دارند و می توانند درخواست مجوز کار یا بلوکارت اتحادیه اروپا بدهند. هدف این ویزا کمک به کسب و کارهای کوچک و متوسط است که به صورت تخصصی در منطقه خدمات کاریابی ارائه می کنند.

فارغ التحصیلان آموزش عالی آلمانی

شرایط فارغ التحصیلان آموزش عالی در آلمان بهبود یافته تا شرایط جذب آن ها در بازار کار آلمان تسهیل گردد. این کاریابان واجد شرایط پیش از این مهارت و مدرک زبان آلمانی داشته اند. بسیاری از آن ها نیاز به مجوز اقامت دارند تا به دنبال کار متناسب با تحصیل­شان باشند. برای افزایش شانس پیدا کردن کار، بر اساس قوانین جدید فرصت 12 ماهه به فرصت 18 ماهه برای کاریابی تبدیل شده و می توانند بدون محدودیت در این مدت کار کنند.پس از دو سال فعالیت در شغل متناسب با تحصیل، می توانند برای همیشه در آلمان بمانند.

سایر کاریابانی که برای اولین بار به دنبال کار هستند

خارجی هایی که دوره کارآموزی یا سایر آموزش های شغلی را در آلمان سپری کرده اند، باید بتوانند در حرفه ای که دوره های مرتبط با آن را پشت سر گذاشته اند، مشغول به کار شوند. یک سال فرصت دارند تا کار پیدا کنند. در این مدت، بدون محدودیت قادر به کار هستند تا هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

کارآفرین ها و خوداشتغال ها

شرایط برای خارجی های نوآور و کارآفرین برای شروع کسب و کار در آلمان تسهیل شده تا بتوانند مشاغل جدیدی ایجاد کنند و با ثبت شرکت و اقامت آلمان بتوانند به فعالیت بپردازند. اصلاحات قانون اقامت که در آگوست 2012 اجرایی شد، مشوق هایی را برای خارجی ها به جهت سرمایه گذاری در آلمان ارائه می کند و به هر استان اختیار ارزیابی فرصت و شانس موفقیت مدل های مختلف کسب و کار را می دهد. قوانین جدید شرایطی را برای حداقل سرمایه گذاری و ایجاد چند شغل فراهم آورده، درحالیکه قوانین موجود شرایط را برای اخذ مجوز اقامت برای فریلنسرها، آسان می کند.

بیشتر بدانیم: بهترین کشور برای مهاجرت کجاست؟

مهاجرت کارکنان فاقد مهارت یا با مهارت پایین

این افراد فقط می توانند به صورت موقت در آلمان بمانند. به آن ها مجوز دائم داده نمی شود. مشاغل فصلی در بخش کشاورزی و صنعت غذایی بزرگترین شانس شغلی برای این افراد است (که نهایتاً شش ماه در سال این مشاغل مهیا هستند). همچنین بخش پرستاری و خدمات مراقبت از سالمند نیز برای این افراد مناسب است.

مهاجرت کارکنان ماهر

شایستگی هایی از جمله آموزش فنی حرفه ای یا مدارک معادل با مدرک دانشگاهی، در این دسته قرار می گیرند. کارکنان واجد شرایط اگر شرایط بلوکارت اتحادیه اروپا را نداشته باشند، ابتدا مجوز اقامت موقت به آن ها داده می شود. اگر پس از اتمام مجوز اقامت موقت همچنان مشغول به کار باشند، امکان تمدید آن وجود دارد. پس از پنج سال، می توانند مجوز اقامت دائم بگیرند. برای افراد دارای مدرک دانشگاهی، اقامت موقت منجر به اقامت دائم می شود.حداقل حقوق برای این کارکنان ماهر تعیین نشده است. با این وجود، باید حقوقی معادل کارکنان هم سطح آلمانی دریافت نمایند.بیشتر بخوانیم : هزینه ها و شرایط اخذ ویزای استارتاپ کانادا

مهاجرت همسر/ فرزندان کارکنان حرفه ای خارجی

کارکنان حرفه ای خارجی که مجوز اقامت برای اشتغال دارند، اگر قصد ماندن بیش از یک سال را داشته باشند، می توانند همسران و فرزندان خود را به کشور ببرند. با این وجود همسر افراد باید مهارت های زبانی کافی داشته باشند. البته استثنائاتی هم برای همسری که مدرک سطح دانشگاهی دارد، همسران کارکنان بسیار شایسته و ماهر، همسر دارندگان بلوکارت اتحادیه اروپا و همسر اتباع کشورهای خاصی از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن، شرایط متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

افرادی که پس از ورود به آلمان ازدواج می کنند، می توانند فقط پس از دو سال زندگی به همسر خود ملحق شوند. اینبار هم شرایط خاص برای کارکنان بسیار شایسته و ماهر و دارندگان بلوکارت اتحادیه اروپا وجود داردفرزندان نیز حق همراهی با والدین مهاجر خود را دارند. قوانین خاصی برای مهاجرت فرزندان اعمال می شود (که بستگی به سن و توانایی فرزندان دارد).

قوانین جدید برای دسترسی همسران کارکنان مهاجر به بازار کار ایجاد شده است. هر یک از اعضاء خانواده که مجوز اقامت به منظور پیوستن به خانواده دارد، دسترسی همیشگی و نامحدود به بازار کار به محض ورود به کشور برایش مهیا می شود.

روش های کار کردن در آلمان

سختگیری کانادا بر تراکنش های مالی ایران

مهاجرت به کانادا از طریق سرمایه گذاری

هفت روز برای گشتن مثلث طلایی

هفت روز برای گشتن مثلث طلایی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا