روش های نگهداری و تکثیر گیاه برگ عبایی

دوشنبه 18 تیر 1397 دسته‌بندی نشده
روش های نگهداری و تکثیر گیاه برگ عبایی

برگ عبایی(نام علمی:Aspidistra elatior) نام یک گونه از تیره مارچوبگان است.

برگ عبایی
گیاهی ریزوم دار،بدون ساقه هوایی،برگهای سبز تیره،براق و پهن با دمبرگ بلندکه بطور مستقیم از سطح خاک بیرون می آید.دارای گل های ریز و فنجان مانند که روی سطح خاک و در قسمت زیرین گیاه،در اواخر تابستان ظاهر می شود.عمر این گیاه زیاد و سالهای متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می ماند.برگ عبایی به خشکی و تغییرات دما،بسیار مقاوم است و نور کم را به خوبی تحمل می کند.در تابستان باید گلدانها را در محل نیمه سایه قرار داد و گرنه آفتاب،برگها را از بین می برد.نیازمنددمای پایین(مثل آکوبا)،به رطوبت 70-50درصد و آب متوسط نیازمند است.محیط سایه وسایه آفتاب و خاک مورد نیاز آن مخلوطی از خاک لوم،خاکبرگ و ماسه است.در نهایت تکثیر آن از طریق تقسیم بوته و در بهار انجام میگیرد.
آسپیدیسترا (Aspidistra) یا برگ عبایی متعلق به خانواده سوسن است و دارای تنها هشت گونه از گیاهان همیشه سبز آپارتمانی و گلخانه ای است. آن ها به آسانی داخل آپارتمان و ساختمان رشد نموده و به شرایط آب و هوایی مختلف درون ساختمان مقاوم هستند.

نگهداری برگ عبایی

حساسیت خاصی به تغییرات نور و دما ندارند.گونه معروف و متداول آن ها A.elatior است که دارای برگ های سبز تیره ای نیزه ای دراز و جذابی بوده و به صورت گسترده رشد می نمایند. هنگام بلوغ گل های کوچک غیر زینتی فنجان مانندی را تولید می کند. خاک گلدان را از کمپوست غنی انتخاب نموده،خوب آبیاری نمایید به خصوص در تابستان و در نور نسبتا ضعیفی قرار دهید.برای داشتن گیاه بزرگتر آن را هرسال به گلدان بزرگتر و خاک تازه منتقل نمایید.در طول سال هر یک یا دو ماه یک بار به آن کود بدهید.
برگ عبایی مقاومترین گیاه آپارتمانی و قابل سازش با شرایط آپارتمان است به طوری که گیاه فولادی نام گرفته برگهایی بلند و کشیده شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم و برنگ سبز تیره است و مستقیما از ساقه های زیر زمینی خارج شده واریته ابلق با برگهایی به رنگ سبز و کرم نیز موجود است اما مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد دارای گلهایی بنفش و گود در خاک گلدان است که جنبه ی زینتی ندارد.

تکثیر برگ عبایی

برای تکثیر گیاه برگ عبایی در بهار ریشه گیاه را تقسیم نمایید و هر قسمت را باجوانه انتهایی وتعدادی برگ در گلدان و خاک تازه قرار داده وآب و غذا بدهید. حشرات و عنکبوت های کوچک ممکن است به گیاه آسیب برسانند و در سطح برگ ها لکه ایجاد نمایند.گاه ممکن است در نتیجه آسیب های فیزیولوژیکی نوک برگ ها قهوه ای شده و شکاف ایجاد نمایند.
نور :
نور به صورت نیم سایه برای این گیاه مناسب است نور کامل آفتاب باعث ایجاد لکه هایی سوخته در برگ میشود.
آبیاری :
در زمستان هفته ای یکبار (اگر درجه حرارت پائین 10 درجه باشد هر ده روز یکبار)،در تابستان هفته ای دو بار آبیاری لازم است ،اجازه دهید بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود.
دما :
بهترین دما،درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است.
تمیزنمودن برگ :
با پارچه یا اسفنج مرطوب هفته ای یکبار برگها را تمیز کنید،از مواد براق کننده شیمایی استفاده نکنید.
گل دهی :
برگ عبائی گلهای ریزی دارد که ارغوانی وفنجانی مانند است و روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه، در اواخر تابستان ظاهر میشود و فاقد زیبایی است.
تغذیه :
در تابستان ، هر دو هفته یکبار، میتوان این گیاه را با 3 گرم در لیتر کود مخصوص گیاهان آپارتمانی تغذیه کرد.

تقسیم ریشه در گل آپارتمانی برگ عبایی:

الف) زمانی فرا میرسد که گلدان تکافوی حجم ریشه را نمی نماید و در حالت ترکیدن است،در بهار گیاه را از گلدان خارج کرده و به نرمی خاک های اطراف ریشه ها را کنار بزنید.
ب) وضعیت ریشه ها و چگونگی  تولید ساقه های زیر زمینی به شما میگوید که از گیاه مادری چند گلدان تهیه و تکثیر نمایید،با کارد تیز گل آپارتمانی برگ عبایی را تقسیم و در گلدان های کوچکتر جدید کاشت کنید.برای مدت دو روز ابیاری نکنید.
نام این گیاه به زبان های مختلف معنی متفاوتی دارد،سپر گرده در فارسی اصیل و اشاره به کلاله گرد ان در گلها،در فارسی رایج با توجه به پهن بودن برگهای عبائی و بالاخره فولاد در انگلیسی و به معنای مقاوم بودن این گیاه است،به طوریکه سم هم قادر به خشکاندن ان هم نیست.
منبع:نمناک
قیمت سکه در بازار آزاد امروز۱۳۹۷/۸/۱۰

قیمت سکه، طلا و ارز 1397/4/19

شعر :روزگار غریبی ست نازنین از شاملو

شعر :روزگار غریبی ست نازنین از شاملو

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا