راه های سم زدایی بدن و کاهش وزن

شنبه 28 آبان 1401 سلامت
سم زدایی

بهترین راه برای کمک به سم زدایی در بدن

سم زدایی روشی است که بدن برای پاکسازی ذرات خارجی ناخواسته مانند آلاینده های محیطی، محصولات تجزیه متابولیک از آنتی بیوتیک ها و سایر داروها، باکتری های عامل بیماری و فلزات سنگین مانند سرب انجام می شود. این فرآیند در کبد و کلیه ها انجام می شود و برای حفظ عملکرد سالم بدن بسیار ضروری است.

از آنجایی که این عملکرد به صورت طبیعی تنظیم شده است، ممکن است زیاد به آن توجه نکنید. با این حال، کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای کمک به مسیرهای سم زدایی بدن و دور نگه داشتن آن عناصر ناخواسته انجام دهید.

اخیراً رژیم‌های سم‌زدایی یا رژیم‌های حذفی با ادعای دفع سموم و کمک به کاهش وزن به صحنه سلامتی سرازیر شده‌اند. مواد غذایی مانند ملین ها، دیورتیک ها، چای و مکمل ها به طور گسترده به بازار عرضه و فروخته می شوند.

با این حال، رژیم‌هایی که ادعا می‌کنند سم‌زدایی می‌کنند، به دلیل ارزش کالری پایین‌شان، مؤثر هستند. اما از آنجایی که این رژیم‌ها برای مدت کوتاهی تجویز می‌شوند، با از سرگیری رژیم غذایی عادی، وزن از دست رفته به سرعت به دست می‌آید.

علاوه بر این، شواهد علمی در مورد رژیم‌های سم‌زدایی نشان نداده است که این رژیم‌ها در دفع سموم از بدن مؤثر هستند.

 

بهترین راه برای کمک به سم زدایی در بدن

بهترین راه برای کمک به سم زدایی در بدن

1. میوه و سبزیجات بیشتری بخورید

برخی از میوه ها و سبزیجات حاوی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های خاصی هستند که سم زدایی را ترویج و تقویت می کنند.

این غذاها شامل سبزیجات چلیپایی مانند کلم، گل کلم، کلم بروکلی و کلم بروکسل، انواع توت ها، سیب، انگور، سویا و محصولات سویا، سیر، چای سبز، زردچوبه و رزماری است.

علاوه بر این، سبزیجات و میوه ها سرشار از فیبر غذایی هستند که تنوع میکروارگانیسم های روده را افزایش می دهد. این باکتری‌های روده نقش‌های مهمی در بدن دارند، از تقویت سد روده و بهبود ایمنی گرفته تا افزایش توانایی سم‌زدایی کبد و کلیه‌ها.
مطمئن شوید که این مواد را در برنامه غذایی روزانه خود قرار می دهید تا بدن خود را به طور طبیعی سم زدایی کنید.

 

2. به خوبی آبرسانی کنید

هیدراته نگه داشتن بدن برای سم زدایی ضروری است

آب برای عملکرد خوب بدن مهم است. این ماده به دفع مواد زائد سمی از بدن از طریق کلیه ها کمک می کند. اگر آب کمتری بنوشید، کلیه ها نمی توانند مواد زائد خون را به درستی فیلتر کنند، این مواد در بدن جمع می شوند و می توانند منجر به بیماری شوند.

نوشیدن روزانه 1.5 تا 2 لیتر آب برای عملکرد صحیح و سم زدایی بدن توصیه می شود.

 

3. به طور منظم ورزش کنید

ورزش روزانه، خواه گذراندن مدتی در باشگاه یا حتی به سادگی 30 دقیقه پیاده روی – می تواند تأثیر بسیار مفیدی بر بدن داشته باشد.

مطالعات اخیر روی حیوانات همچنین نشان داده است که تمرینات هوازی یا تمریناتی که ضربان قلب شما را بالا می برد، فعالیت آنزیم های سم زدایی را افزایش می دهد. آنها همچنین آسیب بافتی و ترمیم ناشی از بیماری را آغاز کردند.

بنابراین، گنجاندن یک برنامه ورزشی 30 دقیقه ای در برنامه روزانه خود می تواند به سم زدایی طبیعی بدن شما کمک کند.

 

4. خوب بخوابید

خواب کافی برای سم زدایی بدن ضروری است

خواب خوب شبانه به مدت 7 تا 8 ساعت برای همه ضروری است زیرا به ترمیم بدن کمک می کند. کانال هایی را فعال می کند که ضایعات متابولیک را از بین می برد و به بازسازی مغز و بدن کمک می کند.

یکی از مواد زائد متابولیکی که در طول خواب از مغز خارج می شود، بتا آمیلوئید است که با بیماری آلزایمر مرتبط است.

علاوه بر این، کمبود خواب به طور منظم با ایجاد چندین بیماری مانند چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و اختلالات خلقی مرتبط است.

 

5. مصرف کافئین را محدود کنید

یک یا دو فنجان چای و قهوه چیز بدی نیست، اما مصرف بیش از حد آن یک خطر جدی برای سلامتی است.

در حالی که مشخص شده است که نوشیدن متوسط ​​باعث کاهش ذخایر چربی در کبد می شود، مصرف زیاد کافئین فعالیت آنزیم های کبدی را کاهش می دهد و باعث آسیب به سلول ها می شود.

 

6. از مصرف الکل و سیگار بپرهیزید

هنگام تلاش برای سم زدایی باید از سیگار کشیدن و مصرف الکل خودداری کرد

الکل در کبد تجزیه می شود و محصولات نهایی تولید می کند که اگر از بدن پاک نشود، می تواند به اندام های حیاتی آسیب برساند. در حالی که مقادیر متوسط ​​الکل (1 تا 2 نوشیدنی در هفته) می تواند به طور ایمن از بدن دفع شود، مقادیر زیاد آن می تواند منجر به تجمع این محصولات نهایی شود و باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

سیگار کشیدن با قرار دادن ریه های فرد سیگاری در معرض انواع سموم مضر برای سلامتی، کار مشابهی را انجام می دهد.

برای سم زدایی طبیعی بدن، این عادات را از برنامه روزانه خود حذف کنید.

 

7. مصرف نمک را محدود کنید

رژیم غذایی پر نمک باعث احتباس آب می شود، جایی که خروجی ادرار کاهش می یابد و از دفع مواد زائد از طریق ادرار جلوگیری می کند. همچنین فعالیت هورمونی به نام وازوپرسین را افزایش می دهد که اثر ضد ادراری دارد و از ادرار کردن جلوگیری می کند.

کالاهای بسته بندی شده، غذاهای کنسرو شده، چیپس های سرخ شده و مواد غذایی آماده معمولاً دارای نمک بالایی هستند تا ماندگاری آنها افزایش یابد. همیشه قبل از خرید محصولات برچسب های تغذیه ای را بخوانید و تا حد امکان از خرید مواد غذایی پر نمک خودداری کنید.

 

8. از خوردن غذاهایی با محتوای قند بالا اجتناب کنید

خوردن غذاهایی با محتوای قند بالا می تواند سم زدایی بدن را مختل کند

مصرف زیاد قند با افزایش بیماری های قلبی، دیابت نوع 2، چاقی و حتی سرطان مرتبط است. این بیماری ها باعث افزایش بار روی بدن و کاهش عملکرد طبیعی آنزیم های سم زدایی می شود.

مقادیر بالای قند در رژیم غذایی همچنین باعث ایجاد بیماری به نام بیماری کبد چرب می شود که می تواند عملکرد کبد را به خطر بیندازد و از دفع مواد زائد از بدن جلوگیری کند.

بنابراین، غذاهایی مانند بیسکویت های بسته بندی شده، غلات، آب میوه های بسته بندی شده، نوشابه ها، شیرینی ها و کیک ها را محدود کنید.

 

بهترین راه برای کمک به سم زدایی در بدن

بهترین راه برای کمک به سم زدایی در بدن

کلمه پایانی

بدن انسان یک مکانیسم طبیعی برای سم زدایی مواد زائد ناشی از هضم و فرآیندهای طبیعی سلول ها دارد. کبد و کلیه ها آنزیم های سم زدایی تولید می کنند که به این فرآیند کمک می کنند.

برخی بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، افزایش سطح کلسترول و چاقی می‌توانند این مکانیسم را همراه با عادات سبک زندگی مانند مصرف بیش از حد کافئین و الکل، سیگار کشیدن و کمبود خواب و ورزش تغییر دهند.

برای تقویت سم زدایی، لازم است بدن را دوباره تنظیم کنید و با غذاهای مناسب به آن سوخت دهید. اقدامات فوق الذکر را از امروز شروع کنید و آنها را تا 30 روز آینده حفظ کنید. وقتی بدن خود را در حال تغییر مثبت می بینید، به شما انگیزه می دهد تا آنها را به یک عادت روزانه تبدیل کنید.

خستگی

خستگی/13 غذای انرژی زا برای غلبه بر خستگی

نوشیدن آب مس

آیا نوشیدن آب مس برای شما مفید است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا