می‌خواهید ثروتمند شوید؟ اصول کلی بسیار ساده است. مشاوران مالی از سه گام اصلی برای کسب ثروت و افزایش دارایی سخن گفته‌اند که تقریباً همیشه مؤثر واقع می‌شود:

 

  1. هر چه زودتر پسانداز را آغاز کنید؛
  2. همیشه ۱۰درصد کمتر از درآمد خود هزینه کنید؛
  3. پساندازها را سرمایهگذاری کنید.

 

ممکن است شما این توصیه‌ها را بدانید و بارها شنیده باشید. شاید پیشنهادهای تکمیلی دیگری را نیز خوانده باشید و حجم زیادی از اطلاعات دربارۀ ثروت‌آفرینی در ذهن داشته باشید؛ اما هیچ‌یک از این داده‌های ذهنی به‌تنهایی تأثیرگذار نیستند. کسب ثروت در کنار روش‌های مستقیم نیازمند برخی ویژگیهای شخصیتی است که بدون آن‌ها هرگز موفق نخواهید شد. این صفات به شما کمک می‌کنند تا وضعیت را به‌درستی مدیریت کنید و سه توصیۀ سادۀ بالا را با قدرت به اجرا درآورید.

در واقع ثروتمند بودن بیشتر نوعی مهارت شخصیتی است که با کسب آن بی‌شک به پول خواهید رسید. از این رو افرادی که فقیرند، در اغلب موارد، این مهارت‌های مرتبط با ثروت‌اندوزی را در خود ندارند. البته چنان‌که می‌دانید، آموختن یک مهارت با کسب آگاهی از آن تفاوت دارد. مهارت‌آموزی نیازمند زمان و پشتکار است. امری که صبر را به اصلی‌ترین مهارت در افزایش ثروت تبدیل می‌کند.

در واقع صبر مهم‌ترین ویژگی‌ شخصیتی برای فعالیت موفق مالی و حرفه‌ای است. درست است که ویژگی صبر در تمام زمینه‌های زندگی تأثیر مثبتی دارد، اما زمانی که بحث دربارۀ امور مالی و کسب ثروت است، اهمیت صبر و شخصیت صبور دوچندان می‌شود. اگر دربارۀ این اهمیت تردید دارید، موارد زیر برای درک نقش ویژۀ صبر در موفقیت به شما کمک خواهند کرد:

۱-صبر شما را در برابر امیال آنی مقاوم می‌سازد

 

به شما توصیه کردیم که برای کسب ثروت پس‌انداز کنید؛ اما این کار بدون صبر و تحمل امکان‌پذیر نیست. تصور کنید کالای جذابی توجه شما را به خود جلب کرده است و می‌خواهید در اولین فرصت ممکن آن را داشته باشید. اگر ویژگی صبر در شخصیت شما کم باشد، بلافاصله پول خود را برای خرید آن صرف خواهید کرد و اگر کسری داشته باشید، برای تأمین پول مورد نیاز به پس‌انداز خود دست خواهید زد. با این روش پس از گذشت مدتی کوتاه تمام پس‌انداز خود را از دست می‌دهید و برای تأمین امیال آنی ناچار باید قرض بگیرید. اما شخصیت صبور می‌تواند بر خود مسلط باشد و تا زمانی که نیاز واقعی یا پول کافی وجود ندارد، دست به خرید کالاها نمی‌زند.

۲-صبر به پس‌انداز کردن می‌انجامد

جدا از امیال آنی، صبر به‌صورت مستقیم بر میزان پس‌انداز شما نیز تأثیرگذار است؛ چراکه پس‌انداز کردن اساساً شکلی از صبر محسوب می‌شود. افراد برای پس‌انداز باید صبر کنند؛ زیرا در ماه‌ها و سال‌های نخست مبلغ جمع شده چندان زیاد نیست و عملاً به هیچ دردی نمی‌خورد. مثلاً اگر فردی با هدف خرید یک خودروی مناسب پس‌انداز می‌کند، باید سال‌ها پول خود را جمع کند و این کار نیازمند صبر و حوصلۀ زیادی است. اگر این فرد کم‌طاقت باشد، در میانه راه خسته می‌شود و از خیر هدف خود خواهد گذشت. در‌حالی‌که پول‌های پس‌انداز شده را نیز در کمترین زمان به باد می‌دهد.

۳-صبر مانع عجله برای پولدار شدن می‌شود

بسیاری از افراد به دلیل کم‌طاقتی و بی‌صبری می‌خواهند در کمترین زمان ممکن پول به‌دست بیاورند. اما این گونه الگوهای روانی در اغلب موارد مفید نیست و حتی ممکن است به فاجعه منتهی شود. فرد صبور به‌خوبی از دشواری مسیر ثروتمندی آگاه است. او از تک‌تک گام‌ها و لحظات تلاش برای افزایش ثروت لذت می‌برد و به همین جهت قادر است سال‌های ‌سال با پشتکار به فعالیت خود ادامه دهد. در مقابل، افراد عجول با پذیرش ریسک بیش از اندازه یا حتی تن دادن به امور غیرقانونی خود را به خطر می‌اندازند.

۴-صبر مانع ناامیدی است

طولانی بودن مسیر کسب ثروت، گاه به یأس و ناامیدی می‌انجامد. به این معنا که ممکن است فرد پس از سال‌ها تلاش به نتیجۀ مطلوب خود نرسیده باشد و از این رو، درست در لحظۀ نهایی از ادامۀ مسیر منصرف شود. درحالی‌که اگر این فرد صبور بود، بی‌اعتنا به دشواری‌ها به مسیر خود ادامه می‌داد و همواره امیدوار باقی می‌ماند. امید نقش ویژه‌ای در موفقیت نهایی ما ایفا می‌کند و بدون آن غلبه بر دشواری‌ها ناممکن است. جالب آنکه بدون صبر امیدی هم در کار نخواهد بود.

۵-صبر نگاه شما را بلندمدت می‌کند

در اغلب فرایندهای کاری و سرمایه‌گذاری نگاه بلندمدت باعث موفقیت می‌شود. اگر افراد در یک چشم‌انداز طولانی اقدام به سرمایه گذاری کنند، ریسک کمتری را متحمل می‌شوند و احتمال موفقیت و سودآوری بالاتر می‌رود. در‌حالی‌که نگاه عجول و کوتاه‌مدت باعث ضرر و زیان به دارایی‌ها خواهد شد. اگر افراد ویژگی صبر را در خود تقویت کنند، قادر خواهند بود در برابر وسوسۀ سود کوتاه‌مدت مقاومت کرده و تمرکز بلندمدت خود را حفظ کنند.