دمنوش های مفید برای کنترل استرس کودکان

یکشنبه 23 شهریور 1399 سلامت

شاید تصور این که کودکان هم استرس را تجربه می کنند برای خیلی از والدین باور نکردنی باشد  اما باید پذیرفت که کودکان بر خلاف تصور رایج پدر و مادرها،با  استرس دست و پنجه نرم می کنند .و روانشناسان  در این زمینه می گویند که طبق آخرین تحقیقات، بیشتر از ۲۰ درصد کودکان چهار سال به بالا با این مشکل مواجه می شوند  و بی توجهی والدین، باعث حل نشدن این مشکل روانی شان می‌شود که آینده کودک را با خطراتی روبه رو می‌کند.

تحقیقات انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از کودکان از مشکلات اضطراب در نوجوانی رنج می‌برند. میتوان  راهکارهای طبیعی برای کنترل استرس در کودکان استفاده کرد مثل استفاده از انواع دمنوش آرام بخش زیرا فاقد مواد شیمیایی است ولی مصرف بیش از حد دمنوش اصلا توصیه نمی شود .

دمنوش های آرامبخش برای کنترل استرس در کودکان و نوجوانان

دمنوش ضد استرس رازیانه

 دمنوش رازیانه  که به صورت چای و از گیاه رازیانه تهیه می‌شود، به دلیل این که مملو از آنتی اکسیدان‌های حیاتی برای بدن کودک است، می‌تواند برای رفع مشکلات گوارشی، تنفسی و رفع درد‌های کولیک در روده کودکان بسیار مؤثر باشد. مصرف یکبار در روز آن برای کودکانی که دچار این نوع مشکلات هستند، توصیه می‌شود.

دمنوش ضد استرس زنجبیل

تحقیقات زیادی امروزه نشان دادند که زنجبیل اثرات مثبتی بر عملکرد هضم و جذب، فعالیت مناسب کبد و کیسه صفرا، رفع درد و ناراحتی بدنی و از بین بردن مشکلات تنفسی در کودکان دارد.

برخی پزشکان و متخصصان سلامت معتقدند که زنجبیل بهترین دارو برای رفع درد‌های بدنی ناشی از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا در کودکان است؛ بنابراین مصرف زنجبیل همراه با چای سبز یا سیاه توصیه می‌شود.

دمنوش ضد استرس  هِل

هِل به عنوان یک طعم دهنده طبیعی چای نقش مهمی در تسهیل عملکرد دستگاه گوارش و درد‌های معده دارد. در نتیجه برای کودکانی که دچار دل‌درد‌های مزمن و خفیف هستند، بهترین نوشیدنی می‌تواند مصرف حداقل یکبار در روز نوشیدنی چای هِل باشد.

دمنوش یا چای بابونه

محققان اشاره می‌کنند درصد قابل توجهی از کودکان در سنین پایین از اضطراب و نگرانی رنج می‌برند. هنگامی که کودک شما در مدرسه به علت مطالعه، رقابت یا مسائل دیگر تحت فشار شدید قرار می‌گیرد یک فنجان چای تازه می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.

مصرف چای باعث آرامش بخشیدن به سیستم عصبی شده و استرس و تنش را کاهش می‌دهد. چای بابونه یکی از بهترین انواع چای است که می‌تواند در زمینه کاهش اضطراب و تنش به کودک کمک کند.

بابونه از جمله گیاهانی است که منافع بسیاری برای بدن کودک به همراه دارد. به خصوص این که ضد دل درد، رفع کننده مشکلات گوارشی، تسکین دهنده درد‌های بدن و از بین برنده گاز در روده‌ها است؛ بنابراین در کودکانی که مشکلات گوارشی دارند و یا بسیار حساس و عصبی هستند، مصرف دمنوش یا چای بابونه توصیه می‌شود.

دمنوش رفع کننده استرس تمشک قرمز

یکی از بهترین انواع دمنوش و چای است که غنی از مواد مغذی مورد نیاز کودک بوده و در سلامت کبد و کلیه او نقش بسیار مهمی دارد. به والدین توصیه می‌شود که سعی نمایند در هفته حداقل یکبار این نوع دمنوش و یا چای را به کودک خود بدهند.

دمنوش رفع کننده استرس نعناع

زمانی که کودک دچار مسمومیت‌های گوارشی می‌شود و یا مبتلا به دل درد و اسپاسم و گرفتگی‌های عضلات داخل شکمی بخصوص در محدوده معده می‌شود، دمنوش یا چای نعناع به عنوان یک نوشیدنی کمک رسان مطرح است.

چای سبز ضد استرس

هر چند که این نوع چای منافع بسیاری برای بدن افراد بالغ دارد، ولی در کودکان رعایت چند نکته مهم ضروری است، اول این که نوشیدن زیاد چای سبز برای کودکانی که دچار آلرژی و حساسیت هستند، توصیه نمی‌شود.

به علاوه این که مصرف چای سبز غلیظ به علت این که حاوی کافئین بالایی است و بدن کودک به کافئین واکنش بیشتری نسبت به افراد بزرگسال نشان می‌دهد، توصیه نمی‌شود. اما از آنجایی که چای سبز نسبت به چای سیاه حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری است، مصرف یکبار آن به صورت منظم و هفتگی برای کودکان بالای ۱۲ سال به شرط آن که غلظتی ملایم داشته باشد، به عنوان یک نوشیدنی تنظیم کننده عملکرد سیستم‌های بدنی می‌تواند سودمند باشد.

دمنوش بادرنجبویه

دمنوش بادرنجبویه می‌تواند کودک شما را در مقابل بیماری‌های ویروسی و عفونت‌های قارچی و باکتریایی محافظت کند. این بهترین چای برای بچه‌ها است، زیرا سیستم عصبی کودک شما را تقویت کرده و در درمان درد و مشکلات معده کمک می‌کند.

دمنوش گل ختمی

یک فنجان چای یا دمنوش داغ به درمان سرفه و سرماخوردگی‌های معمولی کمک می‌کند و همچنین می‌تواند سردرد کودک را هم تا حدی بهبود ببخشد. هنگامی که کودک به همراه سرفه از گلو درد هم رنج می‌برد می‌توانید از دمنوش گل ختمی استفاده کنید. اگر سرفه با گرفتگی بینی همراه است یک فنجان دمنوش شیرین بیان می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. همچنین دم کرده نعناع هم به عنوان یکی از بهترین دمنوش‌ها برای درمان سرفه‌های خفیف محسوب می‌شود. این دم کرده علاوه بر بهبود سرفه خاصیت آرامش بخشی هم دارد و به خواب راحت‌تر کودک کمک می‌کند .

نکته قابل توجه به والدین

هر چند که دمنوش‌ها و چای‌های معرفی شده می‌توانند برای عملکرد بدنی کودکان مفید باشند، اما والدین باید توجه نمایند که این منافع در صورت مصرف متعارف و کم این نوشیدنی‌ها در کودکان‌شان است و در صورت بروز هر نوع مشکل، حساسیت و آلرژی در اثر مصرف این نوع نوشیدنی‌ها در کودک خود باید مصرف آن را برای کودک خود قطع کنند.

چاقی صورت با مواد غذایی

با این راهکارها از شر کک و مک صورتتان خلاص شوید

عاداتی که موجب کمردرد می‌شوند

انواع کمر درد | علائم، علت و روش های درمان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا