دستور پخت کلم قمری پلو

شنبه 7 اسفند 1400 آشپزی
کلم پلوی شیرازی

دستور پخت کلم قمری پلو

کلم پلو یک غذای اصیل شیرازی است که از کوفته ریزه و کلم تهیه میشود، در اینجا به شما تهیه کلم پلو برای 3 نفر را آموزش میدهیم

 

مواد لازم برای تهیه کلم قمری پلو

مواد لازم برای 3 نفر

  • برنج دو پنجم پیمانه
  • آب سه پنجم پیمانه
  • گوشت چرخ کرده 250 گرم
  • کلم متوسط 2 عدد
  • روغن زیتون 2 قاشق
  • پیاز سرخ شده بدون روغن 2 الی 3 قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد و سرخ شده 1 پیمانه
  • رب گوجه فرنگی  1 قاشق غذاخوری
  • نمک و زردچوبه

طرز تهيه كلم قمری پلو

 

1. کلم قمری‌ها را کاملا شسته و پس از پوست کندن به قطعاتی به اندازه یک حبه قند خرد کنید. سپس روی آن با نمك پاش نمك ريخته و نيم ساعت كه گذشت آنرا بشوئيد
تا نمك باعث شور شدن غذا نشود بعد روي صافي بريزد تا آب آن گرفته شود .
2. برنج را به آرامي شسته تا خرد نشود بعد آب و مقدار كمي نمك روي آن بريزيد و يك الي دو ساعت خيس خورده و با روغن زيتون در پلو پز ريخته و روشن كنيد.
3. در فاصله اي كه برنج پخته ميشود كلم قمری را با كمي روغن مايع و زردچوبه تفت داده و سپس روي آن يك ليوان آب ريخته تا پخته شود.4. از طرفي ديگر اين مراحل را با گوشتچرخ كرده هم انجام دهيد و بعد از پخته شدن، گوشت و كلم قمري را مخلوط و رب گوجه  فرنگي اضافه كنيد و بيست دقيقه كه جوشيدو آب آن تبخير شد شعله را خاموش و جعفری و پياز سرخ شده را هم اضافه كنيد.
5. وقتي برنج آب كمي برايش مانده بود با قاشق يك يا دو دور به آرامي هم بزنيد تا زمانيكه آبش تبخير شود و اطراف برنج را يا در وسط قابلمه پلوپز جمع كنيد و يابه همان صورت گذاشته تاهنگام كشيدن در ديس پلو قالبی باشد.

6. پس از دم كشيدن برنج را در ديس كشيده و لا به لای آن از گوشت و كلم قمري بريزيد و يا با مواد كنار وروي آن را تزئين كنيد .می توانید در کنار غذا از لیمو ترش استفاد کنید تا جذب آهن گوشت راحت تر باشد.

دستور پخت کلم قمری پلو

دستور پخت کلم قمری پلو

مواد لازم برای تهیه کلم قمری پلو شیرازی با کوفته ریزه

مواد لازم برای 8 نفر و مدت زمان پخت 120 دقیقه

  • کلم قمری500 گرم
  • گوشت چرخ کرده250 گرم
  • برنج3 لیوان
  • آرد نخودچی2 قاشق غذاخوری
  • سبزی ( شوید، تره، ترخون، ریحان )100 گرم

طرز تهیه کلم قمری پلوی شیرازی با کوفته ریزه

1. آب پیاز زنده شده را گرفته و داخل کاسه ای گوشت چرخ کرده ، 1 عدد پیاز رنده شده ، ارد نخودچی ، تخم مرغ ، مقداری نمک و فلفل را خوب مخلوط کنید تا مواد یکدست شوند.

2. با دست از مواد کوفته بردارید و به اندازه فندق قلقلی های یک اندازه ای درست کنید و در روغن سرخ نمائید و کنار بگذارید .

3. کلمقمری ها را رشته ای خرد کنید و داخل قابلمه بریزید و با مقداری نمک ، زردچوبه و 1-2 لیوان آب بپزید تا نرم شوندتا آب کلم تمام شود.

4. داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و 1 عدد پیاز را خرد کنید و در روغن تفت دهید تا نرم شود سپس کلم های پخته و سبزی های خرد شده را اضافه کنید و چند دقیقه با حرارت ملایم تفت دهید.

5. برنج را 30 دقیقه خیس دهید سپس با چند لیوان آب و مقداری نمک داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید و پس از اینکه کمی جوشید  آبکشی کنید برنج را زمانی آبکشی کنید که وقتی میان دو انگشت میفشارید اطراف برنج نرم و مغز آن کمی خام باشد.

6. قابلمه را روی حرارت قرار دهید ، ته قابلمه مقداری روغن بریزید و ته دیگ دلخواه تان را قرار دهید ( نان ، سیب زمینی و … ) ، مایهکلم، گوشت های قلقلی و برنج را لایه لایه داخل قابلمه بریزید تا وقتی که مواد تمام شوند.

5. حرارت را زیاد کنید تا برنج بخار کند سپس نصف لیوان آب را با مقداری روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید و حرارت را کم کنید ، پس از دم کشیدن برنج را در دیس بکشید و با گوشت قلقلی ، برنج زعفرانی و … سرو کنید.

نکته  :میتوانید بجای سبزی های تازه از سبزی های خشک نیز استفاده کنید ، در صورت تمایل 1 قاشق چایخوری پودر لیمو عمانی برای طعم بهتر به مخلوط کلم اضافه نمائید ، بجای کلم قمری از کلم سفید هم میتوانید استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه پلوی کلم قمری بدون سبزی

مواد لازم برای 6 تا 8 نفر

  • برنج 1000 گرم
  • گوشت چرخ کرده 500 گرم
  • کلم قمری  1000 گرم
  • روغن 250 گرم
  • زعفران

طرز تهیه پلوی کلم قمری بدون سبزی

1.گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز رنده کرده و کمی نمک و فلفل و مخلوط میکنیم وکوفته ریزه درست میکنیم دو تا سه قاشق روغن درتابه می ریزیم و داغ میکنیم کوفته ها را در روغن کمی سرخ میکنیم و کنار می گذاریم.

2.کلم را پوست کنده و کوچک کوچک خرد می نمائیم و در دو تا سه قاشق روغن کمی سرخ میکنیم و کوفته ریزه و کلم را مخلوط میکنیم و با یک لیوان آب و کمی زعفران سائیده و کمی نمک و فلفل می گذاریم چند جوش بزند بطوریکه آب آن نصف شود.

3. برنج را آبکش می نمائیم و ته دیگ را کمی روغن و آب ریخته یک سوم ازبرنج را در دیگ میریزیم نصف از کلم وکوفته را روی برنج ریخته با نصف بقیه برنج روی آنرا می پوشانیم و بقیه کوفته و کلم را روی برنج می ریزیم و با بقیه برنج روی آنرا میپوشانیم و پلو را دم میکنیم.

4. آب کوفته و کلم را باید با روغن مخلوط نموده روی برنج داده و پلو را دم نموده و ممکن است یک قاشق سوپخوری گردلیمو عمانی یا دو سه قاشق سوپخوری گرد قوره نیز با کوفته و کلم مخلوط کنیم و لای پلو بریزیم .در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذا برای 6 تا 8 نفر کافیست.

 

ته چین مرغ و بادمجان

دستور پخت ته چین مرغ و بادمجان

دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه

دستور پخت ته چین مرغ خوشمزه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا