درمان سوختگی های جزئی و 10 درمان موثر

شنبه 8 آذر 1399 سلامت
10 درمان موثر خانگی برای سوختگی

درمان سوختگی های جزئی

همان طور که در مقاله قبلی اشاره کردیم و انواع سوختگی و نحوه کمک رساندن به فرد سوخته را آوردیم در اینجا می خواهیم در خصوص درمان های که در خانه می توانیم برای کمک و تسکین درد سوختگی نوع اول یا همان سوختگی سطحی انجام دهیم را یادآوری کنیم امید است این مقاله برای شما مفید واقع شود .

یاد آور می شویم که در صورتی که سوختگی بیشتر از سه سانت یا 9در صد باشد حتما برای درمان با اورژانس تماس بگیرید و هیچ داروی خانگی ندارد و این موارد که در اینجا آورده ایم برای سوختگی های جزئی و اندک است .

سوختگی های  درجه‌ی یک یا جزئی  که روی  لایه‌ی بیرونی پوست تاثیر می‌گذارد باعث قرمزی و درد می‌شود، و شما کاملا می‌توانید از دارو‌های خانگی طبیعی برای درمان آن‌ها استفاده کنید.

درمان های خانگی برای سوختگی جزئی

درمان سوختگی های جزئی

1-استفاده از  آب سرد

یکی از پر کاربرد ترین کارهایی که بعد از سوختگی انجام می شود ریختن آب سرد در ناحیه سوختگی است این کار از گسترش سوختگی جلوگیری می کند و یک تسکین دهنده فوری است .

– برای رهایی از سوختگی و تسکین درد ، منطقه‌ی سوخته را به مدت  ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید.آبی که استفاده می کنید  یخ نباشد یا از تکه های یخ استفاده نکنید  .البته استفاده از کمپرس آب سرد در درمان سوختگی تاثیر زیادی دارد که این کار را می توانید روزی سه یا چهار بار انجام دهید .

درمان خانگی برای سوختگی

درمان خانگی برای سوختگی

2-استفاده از  سیب‌زمینی خام رنده شده

سیب‌زمینی خام خواص تسکین‌دهنده دارد و مانع از تحریک شدن پوست می‌شود و به این ترتیب  احتمال تشکیل  تاول را کم می کند و  درد  را تسکین می دهد کمک کند. این درمان برای سوختگی جزئی پوست بسیار مفید است .

–در صورت انتخاب این روش می توانید سیب زمینی را با پوست رنده کنید و در ناحیه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید مدتی به همین حالت باقی بماند این روش کمک زیادی به تسکین درد می کند .

3-استفاده از چای کیسه‌ای سیاه

چای سیاه یکی از دارو‌های خانگی بسیار عالی برای سوختگی می باشد ، چون چای سیاه حاوی اسید تانیک است که می‌تواند به شما کمک کند گرمای درون سوختگی را بیرون بکشید و درد ناشی از سوختگی را کاهش دهید.

–اگر برای درمان سوختگی این روش را انتخاب کردید می‌توانید کیسه‌های چای سرد و مرطوب را به طور مستقیم روی سوختگی‌تان قرار بدهید و اجازه بدهید به مدت چند دقیقه همان جا بمانند.برای عملکرد بهتر می توانید چای کیسه ای را با عرق نعنا خیس کنید و مورد استفاده قرار دهید .

بهترین درمان تاول سوختگی با عسل و طب سنتی

4-مالیدن عسل بر روی قسمت سوخته شده

درمان سوختگی های جزئی

استفاده از عسل بهبودی سوختگی را سریع تر می کند زیرا عسل خوراکی یک ماده ضد عفونی کننده به حساب می آید و همچنین یه عنوان یک تسکین کننده عمل می کند .هنگامی که شما عسل را روی سوختگی‌های‌تان استعمال کنید، می‌تواند مایعات داخل بافت‌ها را از بین ببرد و منطقه‌ی سوخته خود را پاکسازی کند.

– شما می‌توانید عسل را به طور مستقیم روی قسمت سوخته‌ی پوست بمالید.یا به صورت غیر مستقیم با کمک یک گاز پانسمان این کار را انجام دهید .

5-استفاده از آب پیاز

آب پیاز حاوی کوئرستین و گوگرد است که این خواص پیاز به شما کمک می کند تا از شر سوختگی خلاص شوید و درد ناحیه سوختگی تسکین یابد . پیاز احتمال تشکیل تاول را نیز کاهش می‌دهد.

– در صورتی که این روش را می خواهید امتحان کنید ابتدا آب پیاز تازه  را با رنده کردن یا له کردن بگیرید و سپس آن را به طور مستقیم روی سوختگی قرار بدهید و به آرامی آن را مالش بدهید.

6-استفاده از ژله آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دارو‌های خانگی برای درمان سوختگی شناخته شده‌است. این گیاه دارای خواص قابض و ضد درد است و به همین دلیل به درمان سریع سوختگی کمک می‌کند.

–ابتدا محل سوختگی آب سرد شستشو دهید. ژل داخل برگ ها را خارج کنید. سپس به طور مستقیم این ژل را روی سوختگی‌تان بگذارید.باید اجازه بدهید ژل مدتی همان‌جا بماند چرا که اثر خنک‌کننده دارد و سوختگی را به سرعت درمان می‌کند.

درمان خانگی برای سوختگی

7-استفاده از ترکیب سرکه و آب

سرکه یکی از دارو‌های خانگی موثر برای سوختگی به شمار می آید که شما به راحتی می‌توانید در خانه از آن استفاده کنید. سرکه شامل خواص ضدعفونی‌کننده و قابض است که به درمان سوختگی‌های جزئی کمک می‌کند و مانع از این می‌شود که سوختگی‌تان دچار عفونت شود.

برای استفاده ازاین روش برای درمان سوختگی سطحی در منزل ابتدا مقدار مساوی از سرکه و آب آشامیدنی را با هم مخلوط کرده و محل سوختگی را با این ماده شستشو دهید

درمان سوختگی های جزئی

8-استفاده از  شیر

چربی موجود در شیر می‌تواند به تسکین سوختگی کمک کند و سرعت بخشیدن به روند درمان سوختگی کمک کند.البته اگر شما شیر بدون چربی استفاده می‌کنید، باز هم فرقی نمی‌کند چرا که شیر دارای آنزیم ویژه‌ای است که می‌تواند از طریق کاهش درد فرآیند درمان را تسریع ببخشد. بنابراین، شما می‌توانید هر نوع شیری را برای درمان سوختگی‌تان استفاده کنید.

 

–برای استفاده از این روش می توانید  قسمت سوخته‌ی پوست‌تان را به مدت پانزده دقیقه در شیر غوطه‌ور کنید یا یک تکه پنبه را در شیر خیس کنید و آن را روی پوست سوخته‌تان قرار بدهید.

درمان خانگی برای سوختگی

9-استفاده از ماست

ماده دیگری که در فهرست دارو‌های خانگی طبیعی برای سوختگی،قرار دارد و به عنوان یک پادزهر برای سوختگی شناخته شده‌است ماست می باشد. این ماده‌ی خوراکی دارای خواص خنک‌کننده است و پوست سوخته را آرام می‌کند تا به سرعت درد را از بین ببرد.
برای استفاده از ماست جهت درمان خانگی سوختگی پوست ماست را به طور مستقیم روی پوستی که دچار سوختگی شده بمالید.اجازه بدهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند.

درمان خانگی برای سوختگی

درمان خانگی برای سوختگی

10- خمیر دندان

یکی از اثرات فوق‌العاده‌ی خمیر دندان کاهش درد ناشی از سوختگی است. به خصوص که این ماده در بهبود سوختگی ناشی از لمس سطوح یا ظروف داغ بسیار موثر است. استفاده از خمیر دندان بسیار ساده است؛ شما فقط یک لایه نازک از خمیر دندان را روی پوست سوخته می‌مالید و صبر می‌کنید که خشک شود. این درمان به شما کمک خواهد کرد که سوختگی‌تان سریع تسکین بیابد. خمیر دندان نعناعی بهترین انتخاب برای این کار است.

 

چاب بلوینگ

چای بلومینگ چای لوکس برای پذیرای

What can we do to help the burn victim?

برای کمک به فرد سوخته چه اقداماتی انجام دهیم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا