خواص سه شیره

یکشنبه 1 اسفند 1400 سلامت

خواص سه شیره

ترکیب سه شیره انگور ، خرما و توت بسیار مقوی است و خواص بی نظیری دارد! این خواص شامل درمان کم خونی و درمان درد های مفصلی ، تقویت سیستم ایمنی است

 

 

یکی از مواد غذایی مفید شیره‌های گرفته شده از میوه‌هاست. مخلوط 3 شیره انگور، خرما و توت سفید دارای انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین آ، ای، ث، ویتامینهای گروه ب و همچنین میزان فراوانی از مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم هستند. مصرف این ماده غذایی موجب تقویت عمومی بدن می شود و یک معجون فوق‌العاده برای درمان کم خونی، تیروئید، بی حالی و بی حسی بدن است.

سه شیره اکسیرحیات برای کم خونی و فقر آهن مناسب است، همچنین جهت درمان یبوست و بیماری های استخوان مفید است، تقویت کننده قوای جنسی و مقوی حافظه می باشد.

 

طرز تهیه سه شیره

خواص سه شیره

خواص سه شیره

به طور کلی طرز تهیه همه انواع شیره میوهها از شیره انگور و خرما گرفته تا انجیر، سیب و توت سفید تقریبا مشابه یکدیگر است. به این منظور برای استخراج شیره از میوه‌ها که حتماً باید شیرین باشند ابتدا آب آن‌ها را می‌گیرند و سپس این آب را با کمک حرارت، کم‌کم غلیظ می‌کنند. عمل حرارت دهی و تغلیظ تا زمانی که قوام شیره به اندازه دلخواه درآید، ادامه پیدا می‌کند.

برای تهیه سه شیره که ترکیبی از شیره خرما، انگور و توت سفید است به مقدار مساوی از هر سه شیره را با یکدیگر مخلوط کنید. درب شیشه را ببندید و داخل یخچال نگهداری کنید. همچنین بهتر است سه شیره را داخل ظرف‌های شیشه‌ای (ترجیحاً با رنگ تیره) نگهداری کنید. این معجون مقوی و خوشمزه برای ماهها ماندگاری دارد.

توجه داشته باشید که بهتر است برای حرارتدهی از حرارت پایین استفاده کنید. چرا که هرچه درجه حرارت بالاتر و مدت زمان حرارت دهی نیز بیشتر باشد، ارزش تغذیه‌ای ماده غذایی هم کمتر می‌شود پس تقریباً تمام ویتامین‌های موجود در آب میوه با حرارت دادن از بین می‌روند و فقط قندها یا کربوهیدرات‌ها باقی می‌مانند.

خواص سه شیره

خواص سه شیره

نحوه مصرف سه شیره

  1. روش اول : در بزرگسالان هر ۸ ساعت یک قاشق غذاخوری و کودکان یک قاشق مرباخوری مصرف شود.
  2. روش دوم : میتوانید بسته به ذائقه خود دو تا سه قاشق غذاخوری سه شیره را در یک لیوان آب حل کرده و یک قاشق غذاخوری گلاب یا عرق بیدمشک را به آن اظافه کنید تا به صورت شربتی بسیار خوشمزه و خوش طعم درآمده و سپس مصرف کنید.
  3. روش سوم : میتوانید مخلوط فوق را با ارده مخلوط و میل کنید

 

خواص سه شیره

۱. کنترل قند خون

یکی از مهم‌ترین خواص سه شیره نداشتن مواد نگهدارنده و افزودنی‎های ‎مجاز است. در این ماده غذایی شیرین از شکر و مواد قندی مضر استفاده نشده و شیرینی آن طبیعی است

۲. پیشگیری از سرماخوردگی

سه شیره طبع گرمی دارد. بنابراین برای افراد سردمزاج مناسب است. در فصل زمستان بدن به انرژی زیادی نیاز دارد؛

۳. مفید برای زنان باردار یا شیرده

اگر زنان باردار و مادران شیرده سه شیره مصرف کنند، جنین و نوزاد کمتر در معرض بیماری‌های عفونی و فقر آهن قرار می‎گیرد؛ سیستم ایمنی جنین یا نوزاد تقویت شده و رشد او سریع‌تر می‎شود.

۴. درمان کم خونی

یکی دیگر از خواص سه شیره درمان فقر آهن و کم‌خونی است. این ماده غذایی سرشار از آهن و فولات است. به همین دلیل در تامین گلبول‎های ‎قرمز خون نقش زیادی را ایفا می‎کند. میزان تاثیر سه شیره در تامین آهن خون بیش‌تر از قرص‎ ‎آهن است.

۵. تقویت و رشد موها

سه شیره می‎تواند روی مورد نیاز برای رشد و جلوگیری از ریزش مو را تامین کند. همچنین آهن یکی دیگر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موی سر به وفور در سه شیره یافت می‌شود.

۶. درمان ناتوانی جنسی

یکی از دلایل ناتوانی جنسی و ضعف قوای جنسی نداشتن قدرت جسمانی و ضعف بدنی است. در طب سنتی ایران یکی از خواص سه شیره درمان این بیماری عنوان شده است. به طوری که سه شیره با تامین انرژی بدن و رفع خستگی می‎تواند به افزایش قوای جنسی منجر شود.

۷.تسکین دردهای مفصلی، روماتیسم و آرتروز

به دلیل طبع گرم و خاصیت ضد التهابی این معجون استفاده از آن باعث تسکین دردهای مفصلی و آرتروز میشود. مواد معدنی موجود در این شیرههای گیاهی نظیر کلسیم، منیزیم و فسفر به استحکام و سلامت استخوانها کمک میکند.

۸. زیبایی پوست

اما سه شیره ا داشتن قند طبیعی آسیبی به کبد و پوست وارد نمی کند. از سوی دیگر این ماده غذایی یک آبرسان موثر برای پوست محسوب می‎شود. همچنین سه شیره منافذ باز پوست را کنترل کرده و مانع از پیری زودرس پوست می‌شود.

۹. تسکین دهنده سردردهای مزمن

یکی از دلایلی که باعث ابتلا به سردردهای مزمن می‌شود، افت فشارخون است. با مصرف سه شیره فشار خون به حالت متعادل باز می‎گردد؛در نتیجه سردرد درمان می‎شود. یکی دیگر از دلایل سردردهای مکرر فقر آهن در بدن بوده که با مصرف سه شیره این عنصر برای بدن تامین می‎شود.

۱۰-انرژیزا و مقوی بدن

میران کالری بالای موجود در ترکیب سه شیره آن را به یک ماده غذایی مفید برای تامین انرژی و کالری مورد نیاز بدن تبدیل کرده است. مصرف سه شیره انرژی مورد نیاز کودکان و دانش آموزان را تامین کرده و از همین رو قدرت یادگیری و فعالیت آنها را افزایش میدهد. همچنین خواص سه شیره در تامین انرژی نیز باعث رفع بی حسی و کرختی در افراد بزرگسال و سالمند میگردد.

۱۱-کمک به رشد کودکان و نوجوانان

تمامی املاح، مواد معدنی و ویتامینهای ضروری برای رشد بهتر و سالمتر کودکان و نوجوانان در این ماده غذایی وجود دارد. همچنین به دلیل فعالیت و تحرک بالای کودکان، مصرف سه شیره در وعده صبحانه، علاوه بر رساندن انرژی لازم به آنها، باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت یادگیری آنها نیز می شود.

خواص سه شیره

خواص سه شیره

چند قرص‌های لاغری وعوارض آن

چند قرص‌های لاغری وعوارض آن

بیماری تای ساکس

بیماری تای ساکس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا