خواص دارچین

سه‌شنبه 26 بهمن 1400 سلامت
خواص دارچین

خواص دارچین

نام علمی دارچین “cinnamomum zeylanicum ” است و سرشار از اسانس كه بر اثر حرارت اسانس و رایحه آن كاهش پیدا می‌كند. این اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است که خواص زیادی در زمینه های مختلف داردکه در ادامه بیشتر با خواص دارچین آشنا خواهید شد.

خواص دارچین

۱* دارچین موجب آرامش بدن می‌شود
دارچین به علت داشتن تانن در رفع اسهال، ضعف عمومی بدن و انعقاد خون نیز مفید است و مانند گرد و تنتور به صورت دارو به كار می‌رود.
دارچین والیوم گیاهی است زیرا در آن ماده‌ای به نام “cinnamodehyde ” كه موجب آرامش بدن می‌شود، وجود دارد همچنین برای كاهش تب مفید است. مصرف دارچین برای قوی كردن بدن بسیار مفید است.

۲* دارچین ضد درد و آنتی‌اكسیدان است
دارچین گیاهی است كه در ایران وجود ندارد و بیشتر از كشورهای شرق آسیا وارد می‌شود.پوسته‌های این درخت دارای اسانس زیادی است و بهترین پوسته دارچین پوست درختان یك تا 6 ساله است و اگر سن درخت بیشتر از 6 سال باشد، اسانس گیاه كاهش پیدا می‌كند.بهتر است پوست دارچین تا زمان مصرف، پودر نشود به دلیل اینكه اسانس آن از بین می‌رود همچنین بهتر است پودر دارچین در ظروف شیشه‌ای رنگی نگهداری شود. بدترین ظروف برای نگهداری ادویه‌ها ظروف پلاستیكی است كه موجب تبخیر اسانس ادویه می‌شود.دارچین ضددرد، ضدآلرژی، ضدتهوع، آنتی‌اكسیدان، ضدتب، ضدسرطان و قابض (ضداسهال) است همچنین معرق، محرك، كاهنده فشارخون، چربی خون و آرام‌بخش است و برای تقویت معده، نفخ و اسپاسم معده مفید است. این گیاه دارای طبیعت گرم و اشتهاآور است و بهتر است افراد سردمزاج از آن استفاده كنند.می‌توان 2 تا 4 گرم از دارچین را به صورت چای مصرف كرد. برای رفع عوارض سرماخوردگی نیز می‌توان از آن استفاده كرد. اسانس دارچین در ضدعفونی كردن مجاری تنفسی مؤثر است همچنین می‌توان از دارچین روغن ماساژ تهیه كرد كه برای دردهای اسكلتی مفید است.

 

خواص دارچین

خواص دارچین

۳* 
هر 100 گرم دارچین 9،5 گرم آب، 0،9 گرم پروتئین، 3،2 گرم چربی، 25 میكروگرم ویتامین A، یك هزار و 230 میلی‌گرم كلیسم، 38 میلی‌گرم آهن و 2 میلی‌گرم «روی» دارد.
در دارچین آنتی‌اكسیدانی به نام سلنیوم وجود دارد كه ضد رادیكال‌های مضر در بدن است و كمبود آن در بدن سبب ضعف ایمنی می‌شود.
دارچین برای افرادی كه فقر آهن و پوكی استخوان دارند، مفید است همچنین سبب تقویت سیستم گوارش می‌شود. این گیاه همچنین ضد گرفتگی عضلات، ضد عفونی كننده و تقویت‌كننده عضلات رحم است.

۴*گشادكننده عروق خونی
دارچین برای تقویت كلیه‌ها مفید است، افزایش‌دهنده جریان خون است و به دلیل داشتن منیزم و پتاسیم می‌تواند باز كننده عروق خونی نیز باشد.
دارچین برای دیابتی‌ها بسیار مفید است و موجب كاهش قند خون می‌شود. این گیاه همچنین حاوی تركیباتی است كه عمل انسولین در انتقال گلوكز به سلول‌ها را بهبود می‌بخشد.مصرف دارچین موجب تقویت سیستم گوارش می‌شود همچنین این گیاه ضد گرفتگی عضلات، ضد عفونی كننده و تقویت كننده عضلات رحم است و كلیه‌ها را نیز تقویت می‌كند.دارچین رمز جوانی است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگاه می‌دارد، كلیه‌ها را گرم می‌كند، ضعف كمر و پاها را از بین می‌برد و كم خونی را درمان می‌كند.دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است، خاصیت آرام كننده و شادكنندگی دارد و از بسیاری از داروهای آرام‌بخش بهتر است و در حقیقت می‌توان گفت كه دارچین، والیوم گیاهی است.

۵*دارچین كاهش‌دهنده تب است
از دیگر اثرات دارچین می‌توان به پایین آوردن تب اشاره كرد و حتی امروزه دارچین را به صورت قرص و كپسول درآورده‌اند كه به عنوان تب‌بر به كار می‌رود. با نوشیدن یك فنجان چای دارچین می‌توان تب را به سرعت پایین آورد.دارچین رگ‌ها را باز می‌كند و اثر خوبی در گردش خون دارد. اگر افراد، سرما خورده‌‌ هستند و ضعف شدید دارند، چای دارچین بهترین نوشیدنی است.دارچین برای آرامش، تقویت معده و تمیز كردن دستگاه گوارش مفید شناخته شده است و طعم بسیار خوبی دارد. امروزه از دارچین در فرآورده‌های مختلف اعم از خوراكی و آرایشی استفاده می‌شود. یك قاشق چایخوری دارچین ‌حاوی مقداری كلسیم،‌ آهن، فیبر، ویتامین‌های C و K و منگنز و مقدار 1.2 گرم كربوهیدارت‌ است. بنابراین مصرف دارچین به همراه چای بسیار مفید است.

۶* دارچین برای زنان حامله مضر است
مضرات خاصی برای دارچین گزارش نشده اما از دوران باستان برای سقط جنین مورد استفاده قرار می‌گرفت. عنوان شده است دارچین باعث ایجاد نقص در جنین می‌شود و زنان باید از مصرف طولانی مدت اسانس آن در زمان بارداری پرهیز كنند.در زمان حاملگی در مصرف دارچین زیاده‌روی نشود همچنین افراد مبتلا به زخم معده نباید از دارچین استفاده كنند زیرا زیاده‌روی در مصرف آن موجب تحریك مخاط می‌شود

 

نوشیدنی که سلول های سرطانی را می کشد

نوشیدنی که سلول های سرطانی را می کشد

قرص‌های شب امتحانی

قرص‌های شب امتحانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا