خواص آب پیاز که به مبارزه با سفیدی مو کمک می کند

جمعه 19 فروردین 1401 سلامت
خواص آب پیاز

خواص آب پیاز که به مبارزه با سفیدی مو کمک می کند

پیاز به عنوان یک ماده مراقبت از مو محبوبیت زیادی به دست آورده است و به طور گسترده ای در درمان های خانگی و محصولات تجاری مو استفاده می شود. پیاز به تغذیه، محافظت و ترمیم موها کمک می کنند تا رشد موی سالم و سریع تر را افزایش دهند.

آب پیاز حاوی مواد مغذی زیر است که می تواند به کاهش سفیدی مو کمک کند:

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و کورستین (یک فلاونوئید) که به خنثی کردن رادیکال های آزاد برای کاهش تخریب ملانوسیت ها در دست آنها کمک می کند. به علاوه، این آنتی اکسیدان ها به کاهش تولید پراکسید هیدروژن در فولیکول های مو کمک می کنند.
گوگرد، که تولید یک آنزیم آنتی اکسیدانی قوی به نام گلوتاتیون را تسهیل می کند، که به افزایش سنتز کاتالاز کمک می کند. کاتالاز بیشتر به معنای تجزیه آسان‌تر پراکسید هیدروژن در فولیکول‌های مو است. پراکسید هیدروژن کمتر به معنای آسیب کمتر به ملانوسیت ها است.

این مقاله بر روی یکی دیگر از فواید مو که به پیاز نسبت داده می شود، تمرکز می کند، که مبارزه با سفیدی زودرس است.

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز

نحوه استفاده از آب پیاز

آب پیاز به عنوان یک درمان محبوب برای موهای خاکستری ظاهر شده است، اما اطلاعات علمی کافی برای سنجش میزان تاثیر آن در این زمینه وجود ندارد. پشتیبانی حکایتی قابل توجه نشان می دهد که این درمان برای بسیاری از افراد موثر بوده است، اما برای تعیین درست پتانسیل واقعی آن به مطالعات دقیق و گسترده تری نیاز است.

در بهترین حالت، می توانید انتظار داشته باشید که آب پیاز روند سفید شدن مو را کندتر کند تا اینکه آن را متوقف یا معکوس کند.بهتر است آب آن را از پیازهای قرمز یا بنفش استخراج کنید زیرا محتوای گوگرد بیشترینسبت به پیاز سفید دارند.

 

-مقداری پیاز تازه خرد شده (در حالت ایده آل قرمز یا بنفش) را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید.

-خمیر را از طریق یک صافی یا پارچه موسلین بگذرانید تا آب پیاز از مالچ جدا شود.

-برای مزایای بیشتر مو می توانید آب پیاز را با آب انگور فرنگی هندی مخلوط کنید، اما این کاملا اختیاری است.

-آب میوه را به پوست سر و موهای خود بمالید.

-به آرامی آن را به مدت چند دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود.

-بگذارید حدود 30 دقیقه تا یک ساعت بماند. برای جلوگیری از چکه کردن از کلاه دوش استفاده کنید.

-با استفاده از شامپوی ملایم و آب آن را بشویید.

 

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز

چگونه مو رنگ خود را از دست می دهد؟

فولیکول‌های مو حاوی سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت هستند که ترکیب رنگدانه‌ای به نام ملانین ترشح می‌کنند که به موهای شما رنگ طبیعی می‌دهد.

با این حال، فعالیت و غلظت ملانوسیت ها در فولیکول های مو با افزایش سن کاهش می یابد،  عمدتاً به دلیل دو عامل:

1. حمله رادیکال های آزاد به ملانوسیت ها

رادیکال های آزاد مولکول های واکنش پذیر ناپایدار هستند که در محیط، رژیم غذایی، آب، داروها و سایر مواد سمی که مصرف می کنید وجود دارند. آنها در داخل بدن انباشته می شوند و به تدریج به سلول های سالم از جمله ملانوسیت ها آسیب می رسانند تا آنها را کمتر عملکردی یا غیر فعال کنند.

این از دست دادن ملانوسیت ها منجر به کاهش تولید ملانین در فولیکول های مو می شود. ملانین کمتر به این معنی است که موهای شما به تدریج رنگ خود را از دست می دهند و سفید یا خاکستری می شوند.

 

2. تجمع پراکسید هیدروژن در فولیکول های مو

سلول های داخل پیاز مو مقدار کمی پراکسید هیدروژن را به عنوان یک محصول جانبی هنگام ساخت ساقه مو تولید می کنند. سپس آنزیمی به نام کاتالاز این ترکیب را به آب و اکسیژن تجزیه می کند.

با این حال، با افزایش سن، تولید کاتالاز به تدریج کاهش می یابد. در نتیجه، پراکسید هیدروژن در داخل فولیکول های مو جمع می شود و به ملانوسیت ها آسیب می رساند. تخریب ملانوسیت ها منجر به کاهش ملانین می شود که باعث سفید شدن موها می شود.

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز

علت سفیدی زودرس مو

سفید شدن موها بخشی طبیعی از پیری است، اما برخی از افراد تمایل دارند اولین سفیدی خود را در سنین جوانی تجربه کنند. این به سفیدی زودرس مو معروف است و عوامل مختلفی در آن نقش دارند. آنچه نارس در نظر گرفته می شود ممکن است از نژادی به نژاد دیگر متفاوت باشد.

در اینجا برخی از عوامل اصلی که روند تخریب ملانوسیت ها را در فولیکول های مو تسریع می کنند و در نتیجه موهای شما را قبل از زمانش خاکستری می کنند آورده شده است:

-عادات زندگی ناسالم مانند سیگار کشیدن

-رژیم غذایی نامناسب که منجر به کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامین B12، آهن و مس می شود

-اختلالات تیروئید

-استفاده بیش از حد از رنگ های رنگ آمیزی که مملو از سفید کننده هستند

-عوارض جانبی برخی داروها مانند داروهای شیمی درمانی و ضد مالاریا

-تحمل استرس بیش از حد

-قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های مضر فرابنفش

-استعداد ژنتیکی برای سفید شدن زودرس مو

 

آیا می توان سفیدی مو را معکوس کرد؟

هنگامی که موهای شما رنگ خود را از دست داد، هیچ کاری نمی توانید برای بازیابی آن انجام دهید.  بسیاری از مردم از رنگ مو برای پنهان کردن خاکستری استفاده می کنند، اما رنگ مصنوعی کاملا موضعی است و به مرور زمان از بین می رود.

اما کارهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید که ممکن است به تاخیر در سفید شدن موها کمک کند. اینها شامل مصرف مواد مغذی کافی برای مو، داشتن یک سبک زندگی سالم و مراقبت مناسب از مو، از جمله اقدامات دیگر است.

با این حال، مواردی وجود داشته است که موهایی که به دلیل مصرف برخی داروها زودتر از موعد خاکستری شده اند، به طور طبیعی رنگ خود را به دست می آورند اما این بسیار نادر و بدون شواهد علمی زیاد است.

 

خواص آب پیاز

خواص آب پیاز

کلمه پایانی

 

یکی دیگر از راه‌های مفید برای اینکه از شر سفیدی مو خلاص شوید، ترکیبی از آبلیمو و آب پیاز است. آب پیاز حاوی یک آنزیم مفید است که می‌تواند هیدروژن پروکسید را خنثی کند. به همین دلیل وقتی آن را به موهای خود می‌زنید قادر است شما را از شر موهای سفید رها کند. اگر آن را با آبلیمو ترکیب کنید، بدون شک تاثیر بیشتری در جلوگیری از سفیدی مو دارد

 کاهش چربی شکم

فواید خوردن سیب برای سلامتی

بهترین مواد غذایی برای خوردن در هنگام سرفه و سرماخوردگی چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا