توضیحاتی پیرامون یائسگی در آقایان

دوشنبه 18 بهمن 1400 سلامت
یائسگی
یائسگی

یائسگی

معمولا واژه یائسگی برای زنان استفاده می شود اما بهتر است بدانید این عارضه در مردان نیز دیده می شود

و بانشانه هایی مانند کاهش میل جنسی و کاهش هورمون های تستوسترون همراه ست بی میلی جنسی ، درد مفاصل، عرق‌کردن‌های شبانه، بداخلاقی در مردان مبتلا به یائسگی دیده می شود .

یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی زنان است. با آنکه سن شروع و علائم آن برای زنان متفاوت است، به طور معمول در سنین بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شروع می‌شود.

در این مرحله، قاعدگی در ابتدا نامنظم و سپس به طور کامل قطع می‌شود و تولید استروژن در تخمدان‌ها بسیار کم می‌شود یا به طور کامل از بین می‌رود.

آیا مردان هم دچار یائسگی می‌شوند؟

به گزارش هافینگتون پست، نتایج یک تحقیق جامع ۲۵ ساله نشان می‌دهد که مردان نه تنها دچار یائسگی می‌شوند بلکه کم شدن تستوسترون می‌تواند یک مسئله جدی در سلامت آنها باشد و اگر درمان‌های مناسب برای آن انجام نشود، می‌تواند خطراتی را برای سلامت مردان به‌وجود آورد.

این تحقیق که در عرض ۲۵ سال میزان تستوسترون دو هزار و پانصد مرد را به طور منظم اندازه‌گیری کرده، نشان می‌دهد میزان این هورمون از دهه سوم زندگی مردان شروع به کاهش می‌کند.

کم شدن غیرعادی این هورمون عوارضی را چون درد مفاصل، عرق‌کردن‌های شبانه، بداخلاقی و کم شدن میزان مایع اسپرم به همراه دارد.

(درد مفاصل، عرق کردن مدائم، تغییر سریع حال و اخلاق و کمتر شدن میل جنسی از علائم یائسگی زنان هم هست.)

به گفته دکتر مالکوم کاروتر که مسئولیت این تحقیق را به عهده داشت، تحقیقات سابق در این زمینه هیچ‌کدام به این میزان طولانی نبودند و از روش‌هایی که دیگر در علم امروز قابل استناد نیستند، استفاده می‌شد.

در گذشته میزان تستوسترون از روی نمونه خون مردان اندازه گرفته می‌شد و با میزان آن در مردان همسال مقایسه می‌شد، بنابراین در یک رده سنی، میزان تستوسترون مردان تقریبا یکسان و بنابراین «طبیعی» به نظر می‌رسید. اما در تحقیق تازه، میزان تستوسترون با سال‌های جوانی این مردان مقایسه شده است.

به گزارش مرکز سلامتی مردان در لندن، چیزی نزدیک به بیست درصد مردان بالای پنجاه سال از کمبود تستوسترون رنج می‌برند.

این مرکز می‌گوید که «اندروپاز» یا یائسگی مردانه، یک مشکل واقعی است که باید با درمان‌های جایگزین‌کردن تستوسترون درمان شود.

به گزارش دیلی تلگراف تقریبا دو میلیون مرد بریتانیایی علائم یائسگی مردانه را از خود نشان می‌دهند اما به علت عدم باور سیستم پزشکی به این مسئله، قدیمی بودن روش‌های تشخیص و همینطور ناشناخته ماندن درمان‌های مربوط به آن، اکثریت این گروه هیچ وقت درمان نمی‌شوند.

حفظ مردانگی؟

محققان باور دارند که یکی دیگر از دلایلی که یائسگی در مردان ناشناخته مانده است، باورهای فرهنگی در خصوص «حفظ مردانگی» است.

افسانه‌های زیادی در خصوص بارور بودن مردان در هر سن و سالی وجود دارد و کم‌شدن میزان تستوسترون به کم شدن میزان «مردانگی» نسبت داده می‌شود.

به علت فشارهای جامعه مردان حتی با پزشکانشان صحبتی نمی‌کنند و این تشخیص و درمان کمبود تستوسترون را مشکل و گاهی ناممکن می‌کند.

نشانه های سرطان مغز استخوان

نشانه های سرطان مغز استخوان

علل بی اشتهایی کودکان

علل بی اشتهایی کودکان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا