بیوگرافی مارسل پروست 

یکشنبه 7 اسفند 1401 بیوگرافی

چکیده ای از بیوگرافی مارسل پروست

نام : والنتین لویی ژرژ اوژن مارسل پروست

متولد : ۱۰ ژوئیهٔ ۱۸۷۱

زادگاه : پاریس، فرانسه

درگذشت : ۱۸ نوامبر ۱۹۲۲ (۵۱ سال)

علت فوت : سینه‌پهلو و آبسه ریوی

پیشه : مقاله‌نویس، رمان‌نویس، منتقد

ملیت : فرانسه

مارسل پروست کیست ؟

مارسل پروست در ۱۰ ژوئیه سال ۱۸۷۱ در اوتوی (حومه‌ی پاریس) متولد شد. پدرش پزشکی معروف و محققی درباره‌ی بیماری وبا در آسیا و اروپا بود و مادرش نیز فرزند یک دلال ثروتمند از بورس بود که به هنروادبیات علاقه‌ی فراوانی داشت.

مارسل پروست متولد چه سالی است ؟

او متولد ۱۰ ژوئیه سال ۱۸۷۱ بود.

مارسل پروست اهل کجا است ؟

او در حومه پاریس متولد شد.

بیوگرافی مارسل پروست

مارسل پروست در سال ۱۸۷۱ در پاریس متولد شد. پدرش پزشکی کاتولیک و مادرش اهل ادبش زنی یهودی بود. مارسل بنیه ضعیفی داشت و در ۹ سالگی مبتلا به آسم شد. نفس تنگی همه ی عمر او را خانه نشین کرد. بدین طریق مارسل انسی بیش از اندازه با مادر گرفت این رابطه ویژه با مادر در آثار او نمایان شده است. خانه نشینی او را منزوی بار آورد. فردی گوشه نشین که در دنیا کتاب هایش سیر می کند.

بیوگرافی مارسل پروست

بیوگرافی مارسل پروست

خانواده مارسل پروست

مادر مارسل یهودی و پدرش کاتولیک بود و او نیز در ۵ اوت ۱۸۷۱ در کلیسا غسل‌تعمید داده شد و با مذهب پدرش پرورش یافت.مارسل یک برادر داشت که در ۲۴ مارس ۱۸۷۳ متولد شد.مارسل در سال ۱۸۸۲ وارد مدرسه کندروسه شد و چهار سال بعد در شانزلیزه با دختر لهستانی اشراف‌زاده آشنا شد که یکی از الگوهای ژیلبرسوان در رمان در جستجوی زمان ازدست‌رفته بود.وی در سال‌های ۱۸۸۸ و ۱۸۸۹ به کلاس‌های فلسفه‌ی ماری آلفونس دارلو رفت که بر تفکرات او اثر زیادی گذاشت.او توسط نشریه ادبی دبیرستان وارد محافل اشرفی شد و در ۱۵ ژوئیه ۱۸۸۹ دیپلم ادبی خود را دریافت کرد.در نوامبر ۱۸۸۹ دوره یک ساله‌ی سربازی داوطلبانه‌اش در هنگ ۷۶ پیاده اورلئان آغاز گردید. وی در مارس همان سال مادربزرگ پدری‌اش و در ژوئیه ۱۸۹۰ مادربزرگ مادری‌اش را از دست می‌دهد.

خانواده مارسل پروست

خانواده مارسل پروست

آثار بعد از مرگ مارسل پروست

پس از مرگ او، در سال ۱۹۲۳ اسیر در دو جلد، در سال ۱۹۲۵ گریخته در دو جلد، در سال ۱۹۲۷ زمان بازیافته در دو جلد، در سال ۱۹۵۲ رمان ژان سنتوی در دو جلد و در سال ۱۹۵۴ اثر ناتمام ضد سنت‌بوو به چاپ رسید.

زندگی شخصی مارسل پروست

رابطهٔ عاشقانهٔ رنالدو آن و پروست از نخستین دیدارشان در ژوئن ۱۸۹۴ شکل گرفت و با خشم و حسادت در تابستان ۱۸۹۵ پایان یافت. پروست که همجنس‌گرایی را یک انتخاب می‌دانست تلاش می‌کرد رابطهٔ خود را مخفی نگاه دارد. با این وجود برخی از اطرافیان آن‌ها از این رابطه آگاه بودند و امروزه از نامه‌های باقی‌مانده چنین برداشت می‌شود که پروست رنالدو آن را عاشقانه دوست داشته‌است. با وجود آنکه رابطه جنسی آن‌ها یک سال بیشتر دوام نیاورد وانگهی پروست و آن تا زمان مرگ پروست در ۱۹۲۲ دوستان نزدیکی باقی ماندند. آن‌ها علایق هنری مشترک بسیاری داشتند و با یکدیگر در اپراها و سالن‌ها حضور می‌یافتند. رنالدو آن از افرادی بود که بر زندگی پروست تأثیر قابل توجهی گذارد.

زندگی شخصی مارسل پروست

زندگی شخصی مارسل پروست

ویژگی آثار یا سبک نوشتن مارسل پروست

مشهورترین رمان مارسل پروست، À la recherche du temps perdu ( در جست‌وجوی زمان از دست رفته) بود که یکی از عالی‌ترین دستاوردهای ادبیات داستانی مدرن است. خرید کتاب مارسل پروست، به‌ویژه مشهورترین رمانش، ‌تنها به‌خاطر تعداد صفحات زیاد مورد تشویق قرار نمی‌گیرد؛ بلکه، دلایل دیگری نیز دارد.پروست در جسورانه‌ترین حالت ممکن درباره از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی مانند معصومیت، عشق، دوستی و همچنین بیهودگی تلاش‌های انسانی می‌نویسد.

کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته

کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته (À la recherche du temps perdu) معروف‌ترین رمان مارسل پروست و طولانی‌ترین رمان تاریخ ادبیات به‌شمار می‌رود.این کتاب از دل داستان‌های قرن بیستم خلق شده که شامل بیش از سه هزار صفحه است و در هفت جلد طی 14 سال منتشر شده است.

جالب است بدانید که این رمان بیش از دو هزار شخصیت دارد!زندگی مارسل پروست زمانی که پدرش را در سال 1903 از دست داد به ناگهان دگرگون شد. سپس مرگ مادرش در سال 1905، او را از سویی غمگین و تنها و از سوی دیگر، از نظر مالی مستقل و آزاد گذاشت؛ درنهایت آقای پروست توانست بدون دغدغه وابستگی به عزیزانش، بزرگترین تجربه ادبی خود را رقم بزند.

کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته

کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته

 

مسیر خلق این میراث ادبی در ابتدای راه، مسیر چندان آسانی به نظر نمی‌آمد.یک نسخه اولیه از این اثر مارسل پروست در 1905-1906 نوشته شده است. یک نسخه دیگر در سال 1907 آغاز شد و در اکتبر 1908 کنار گذاشته شد. درنهایت اولین جلد کتاب در جست‌وجوی زمان از دست رفته، در نوامبر 1913 منتشر شد و با شروع جنگ جهانی اول، برای چهارمین بار به چاپ رسید. پروست به نوشتن ادامه داد و در سال 1919، برنده معتبرترین جایزه ادبی فرانسه شد. سه سال پایانی زندگی او نیز به نوشتن جلدهای باقیمانده از طولانی‌ترین رمان جهان سپری شد که بعضی از این جلدها پس از مرگ او انتشار یافتند.

«در جست‌وجوی زمان از دست رفته»، تقابل زمان، حافظه و قدرت هنر در برابر نیروهای مخرب را یادآور می‌شود؛ این رمان واقع‌گرا، از برترین آثار ادبی جهان به شمار می‌آید.

بیوگرافی میگل دِ سروانتس ساودرا

بیوگرافی نیکوس کازانتزاکیس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا