بیماری قلبی/7 نکات که می تواند به مدیریت و پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند

شنبه 19 شهریور 1401 سلامت
 بیماری های قلبی

 بیماری های قلبی

قلب در طول زندگی شما بدون مکث کار می کند، ضربان دارد و خون را به تک تک اعضای بدن پمپاژ می کند. این یک جریان خوب ساخته شده از اکسیژن، مواد مغذی و هورمون ها را به تک تک سلول های بدن حفظ می کند.

همچنین به عنوان کانالی برای دور کردن مواد زائد تولید شده در نتیجه واکنش های مختلف بیوشیمیایی لازم برای عملکرد سالم بدن عمل می کند.

قلب به طور موثر کار می کند تا زمانی که موانعی وجود داشته باشد که عملکرد آن را مختل کند، که بر سلامت شما تأثیر می گذارد. این به شکل بیماری های قلبی مختلف ظاهر می شود.

بیماری قلبی به انواع مشکلات ساختاری و عملکردی اطلاق می شود که بر قلب تأثیر می گذارد. این بیماری اغلب مربوط به تصلب شرایین یا تجمع پلاک در دیواره‌های شریان است که منجر به باریک شدن رگ‌ها می‌شود و در نتیجه جریان خون را مهار می‌کند و خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد.

بیماری های قلبی عروقی همراه با سکته مغزی و بیماری های قلبی شایع ترین مشکلات سلامتی در سراسر جهان هستند. بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و سکته مغزی پنجمین علت آن است.

 

 بیماری های قلبی

بیماری های قلبی

انواع بیماری های قلبی

بیماری‌های قلبی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را در بر می‌گیرند که به نوعی بر قلب تأثیر می‌گذارند.

این شرایط می توانند ساختار و عملکرد قلب را تا حد زیادی تغییر دهند. شرایطی که در محدوده بیماری های قلبی قرار می گیرند عبارتند از:

بیماری های عروق کرونر و عروق:

این بیماری ها زمانی رخ می دهند که رگ ها منقبض می شوند. بیماری های عروق کرونر (مانند تصلب شرایین) علت شایع حملات قلبی و درد قفسه سینه (آنژین صدری) هستند. اینها زمانی اتفاق می‌افتند که شریان‌های قلب شما در نتیجه تجمع پلاک باریک یا مسدود می‌شوند. بیماری های عروقی زمانی ایجاد می شوند که تغییرات عملکردی و ساختاری در رگ های خونی بدن رخ می دهد و بر جریان خون و عملکرد قلب تأثیر می گذارد

.
آریتمی:

قلب وظیفه پمپاژ گالن خون در طول زندگی ما را بر عهده دارد. این عملکرد توسط تکانه های منشأ گرفته از مناطق خاصی در قلب تضمین می شود. آریتمی وضعیتی است که در نتیجه تغییر تکانه های الکتریکی باعث ضربان غیر طبیعی قلب می شود و در نتیجه ضربان قلب نامنظم می شود.

بیماری دریچه قلب:

قلب دارای چهار محفظه است که توسط دریچه‌هایی برای اطمینان از جداسازی و جریان خون اکسیژن‌دار و بدون اکسیژن بسته شده‌اند. بسته شدن و باز شدن دریچه ها باعث می شود که خون در جهت درست جریان یابد. بیماری های دریچه قلب زمانی رخ می دهد که تغییری در عملکرد این دریچه ها ایجاد شود.

نارسایی قلبی:

این یک وضعیت شدید است که در نتیجه ضعیف شدن ماهیچه های قلب ایجاد می شود که ممکن است عملکرد آن را مختل کند و در دراز مدت به اندام آسیب برساند. نارسایی قلبی معمولاً در نتیجه فشار خون بالا و حمله قلبی رخ می دهد.

علل و عوامل خطر بیماری های قلبی

عواملی که در ایجاد بیماری های قلبی مختلف نقش دارند عبارتند از:

  • سن – مردان بالای 45 سال و زنان بالای 55 سال
  • سیگار کشیدن
  • تاریخچه پزشکی
  • چاقی
  • فشار خون بالا
  • سطح کلسترول بالا
  • دیابت
  • شیوه زندگی کم تحرک
  • سابقه خانوادگی بیماری های قلبی
  • قرار گرفتن در معرض آلودگی و دود غیرفعال
  • فشار

 

 بیماری های قلبی

بیماری های قلبی

چگونه بیماری های قلبی را در خانه مدیریت کنیم

چندین راه حل موثر برای پیشگیری و مدیریت بیماری های قلبی وجود دارد. قبل از شروع این درمان‌های خانگی، لازم است با یک متخصص مشورت کنید.

بسیاری از مواد طبیعی در صورت مصرف با داروهای تجویزی می توانند پیامدهای منفی داشته باشند. برای مدیریت بیماری قلبی، نظارت و پیگیری مناسب ضروری است.

برای کنترل عوامل خطر و حفظ سلامت قلب خود می توانید از داروهای خانگی و تغییرات سبک زندگی سالم استفاده کنید.

ترکیب تغییرات سبک زندگی زیر می تواند به پیشگیری از بیماری قلبی و ارتقای سلامت قلب کمک کند.

 

1.ورزش منظم در کاهش خطر بیماری های قلبی بسیار مهم است

ورزش منظم همراه با یک رژیم غذایی سالم می تواند به پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی کمک کند. پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری، طناب زدن، ایروبیک و تمرینات قلبی به ویژه برای تقویت قلب، بهبود گردش خون و کاهش فشار خون مفید هستند.

ورزش به حفظ وزن سالم و کاهش استرس کمک می کند. علاوه بر تمرینات بدنی، تمرینات تنفس عمیق را انجام دهید تا به شما کمک کند احساس آرامش و استراحت بیشتری داشته باشید.

انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند که برای بهبود سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، روزانه 30 دقیقه به مدت 5 روز در هفته ورزش کنید. هنگام تعیین مناسب ترین رژیم ورزشی برای خود با پزشک خود مشورت کنید.

 

2. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید

تو چیزی هستی که می خوری. هر چقدر هم که ممکن است کلیشه ای به نظر برسد، برای همه شرایط سلامتی صادق است. یک رژیم غذایی سالم و سالم می تواند علاوه بر جلوگیری از التهاب، به حفظ وزن، فشار خون و سطح کلسترول شما کمک کند. همه این پارامترها برای جلوگیری از بیماری های قلبی ضروری هستند.

در زیر تغییراتی در رژیم غذایی شما آمده است که باید برای گفتن یک نه بزرگ به بیماری های قلبی اعمال شود:

  1. رژیم غذایی خود را با میوه ها، سبزیجات، آجیل های سالم امگا 3، ماهی های چرب و غلات کامل غنی کنید.
  2. مصرف الکل را محدود یا محدود کنید.
  3. کربوهیدرات های تصفیه شده و گوشت قرمز و فرآوری شده را در حد اعتدال مصرف کنید.
  4. مصرف شکر و سدیم را محدود کنید.
  5. از خوردن غذاهای حاوی چربی ترانس خودداری کنید.

 

3. سطوح استرس خود را مدیریت کنید

استرس باعث تولید هورمون استرس کورتیزول می شود. استرس غیر قابل کنترل می تواند منجر به سرریز هورمون های استرس شود که می تواند پاسخ های التهابی را مختل کند. چنین اختلالی می تواند منجر به تغییرات ساختاری شود که می تواند عملکرد قلب را مختل کند.

مدیریت استرس از طریق مدیتیشن، گفتار درمانی، تنفس عمیق یا سایر راهکارهایی که می تواند به آرامش ذهن و بدن شما کمک کند، ضروری است.
یک استراحت گاه به گاه از دوره های کاری طولانی برای از بین بردن استرس خود بگیرید.
برای کاهش استرس، فعالیت‌های روزانه مانند ورزش، یوگا یا ژورنال‌نویسی را انجام دهید.

 

4. سیگار را ترک کنید

سیگار می تواند باعث بیماری های قلبی مانند تصلب شرایین و حمله قلبی شود. دود تنباکو حاوی مواد شیمیایی است که اثرات مضری بر قلب و عروق خونی شما دارد.

دود سیگار حاوی مونوکسید کربن است که پس از ورود به خون، برای انتقال با اکسیژن رقابت می کند. این جایگزینی گازها باعث افزایش سطح فشار خون و ضربان قلب می شود و فشاری بر قلب وارد می کند تا اکسیژن کافی را به بدن برساند.

با ترک سیگار می توانید در مدت 5 سال با خطر بیماری قلبی مشابه با افراد غیرسیگاری مبارزه کنید.

برای ترک این عادت تلاش کنید. در صورت امکان از یک مرکز ترک اعتیاد یا پزشک کمک بگیرید.

 

 بیماری های قلبی

بیماری های قلبی

5. وزن سالم را حفظ کنید

سعی کنید وزن بدن خود را سالم نگه دارید تا از بیماری های قلبی جلوگیری کنید

برای جلوگیری از بیماری های قلبی، حفظ وزن بدن و حفظ آن بسیار مهم است. مطالعات متعددی چاقی را با افزایش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانسته اند.

سعی کنید وزن خود را با توجه به شاخص توده بدنی (BMI) خود حفظ کنید.

 

6. خواب کافی داشته باشید

داشتن مقدار مناسب خواب می تواند به شما در دفع استرس کمک کند. استرس با ایجاد التهاب و باریک شدن دیواره شریان ها می تواند عاملی برای بیماری های قلبی باشد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان داد که هر ساعت خواب اضافی خطر ابتلا به کلسیفیکاسیون عروق کرونر را تا 33 درصد کاهش می دهد.

اگرچه بزرگسالان برای ارتقای سلامت خود به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند، اما ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این بازه زمانی بیشتر برای کودکان و نوجوانان است.

 

7. فشار خون خود را کنترل کنید

نظارت بر فشار خون می تواند به شما بینشی از سلامت قلبتان بدهد.

یک بار در سال فشار خون را اندازه گیری کنید. اگر مشکل فشار خون دارید یا سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی دارید، آن را بیشتر چک کنید.

مقادیر طبیعی فشار خون برای فشار سیستولیک کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و برای فشار دیاستولیک کمتر از 80 میلی‌متر جیوه است.

تقویت قلب

تقویت قلب/11غذاهایی برای تقویت سلامت قلبی

ماساژ پا

ماساژ پا/دلایلی که چرا باید پاهای خود را قبل از خواب ماساژ دهید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا