ارتودنسی در خردسالان

دوشنبه 29 آذر 1400 سلامت
ارتودنسی در خردسالان

ارتودنسی در خردسالان

حتما تا به حال کودکان زیادی را در اطراف خود دیده‌اید که با دندان‌های‌سیم‌کشی شده می‌خندند و بسیار هم بامزه به نظر می‌رسند. اما تا به حال فکر کرده‌اید علت سیم‌کشی یا ارتودنسی دندان بچه‌ها در این سن و سال چیست؟ آیا لازم است که در این سن کم این شرایط را تحمل کنند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها به گفتگو با دکتر مرتضی عشاق، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک،‌پرداخته‌ایم.

دکتر مرتضی عشاق، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک،‌درباره تشخیص نیاز به ارتودنسی در کودکان می‌گوید:« اولین معاینه کودکان برای تشخیص اینکه دندان‌ها یا فک‌شان نیاز به ارتودنسی دارد یا نه، باید در سن 6 سالگی انجام شود. برای تشخیص انجام ارتودنسی تنها معاینه دندانپزشک کافی نیست و کودک حتما باید توسط متخصص ارتودنسی کودکان معاینه شود.

ارتودنسی در خردسالان

ارتودنسی در خردسالان

دکتر عشاق معتقد است بر اساس اینکه رشد فک بچه کم، زیاد و یا نرمال باشد، سن درمان مشخص و درمان آغاز می‌گردد و می‌گوید:« زمان طلایی برای معاینه ارتودنسی کودک، 6 تا 7 سالگی و قبل از رسیدن به سن بلوغ است و بهتر است درمان قبل از سن 8 تا 9 سالگی انجام شود. اگر بچه مشکل فکی داشته باشد،‌در سن شروع درمان، برای او ارتودنسی متحرک و یا همان ارتوپدی فک انجام می‌شود. در روش ارتودنسی متحرک، پلاک متحرک در دهان کودک قرار داده می‌شود. اما در صورتی که کودک مشکل فکی نداشته باشد،‌و تنها دندان‌هایش نا‌مرتب باشد،‌مشکلش با ارتودنسی یا سیم‌‌پیچی ثابت حل می‌شود.»

ارتودنسی در خردسالان

ارتودنسی در خردسالان

پلاک متحرک در سن رشد باعث تغییر شکل فرم فک می‌شود و در سن بعد از بلوغ تنها نقش نگه‌دارنده دارد و یا برای حرکات کوچک دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.بهتر است از همان دوران کودکی به پوسیدگی دندان بچه‌ها رسیدگی شود چون در صورتی که دندان‌های شیری پوسیده شوند و ساختمان‌شان را از دست بدهند، بقیه دندان‌ها به تدریج فضای‌آنها را پر می‌کنند. بنابر‌این پدر و مادر‌ها نباید اجازه دهند دندان شیری کودک‌شان پوک یا پوسیده شود و در صورت پوک شدن باید حتما برای پر کردن دندان او اقدام کنند.

دکتر عشاق تمیز کردن دندان‌های شیرخواران را بسیار مهم می‌داند و پیشنهاد می‌کند:« برای تمیز کردن دندان شیرخواران بهتر است از مسواک انگشتی استفاده شود و یا می‌توان از پنبه یا گاز استریل خیس هم برای این کار استفاده کرد. البته طبیعی است که نوزاد در دفعات اول در برابر مسواک زدن مقاومت کند اما پدر و مادر باید با هر ترفندی شده دندان‌های او را تمیز کنند. همچنین والدین می‌توانند برای پیشگیری از پوسیده شدن دندان بچه،‌اجازه ندهند که شیشه شیر یا آب قند به طور مداوم دم دستش باشد و آنها را بخورد. همچنین بهتر است بعد از هر بار شیر دادن به بچه دهانش را با آب بشورند.»

این متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک، به نقش ژنتیک و ضربه‌های وارد شده به فک اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد:« ژنتیک نقش مهمی در ناهنجاری‌های فک و دندان دارد و ضربه‌هایی هم که به این ناحیه وارد می‌شود، نباید دست کم گرفته شوند مخصوصا ضربه‌هایی که خونریزی یا شکستگی را به دنبال دارند. به همین دلیل بلافاصله پس از ضربه دیدن کودک، او باید توسط دندانپزشک معاینه شود تا از بروز مشکلات بعدی بتوان جلوگیری کرد.»

ارتودنسی در خردسالان

ارتودنسی در خردسالان

کالری مورد نیاز زنان در حاملگی

کالری مورد نیاز زنان در حاملگی

استعمال سیگار

خداحافظی با سیگار

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا