5 راهکار برای کنترل فشار خون بالا

شنبه 4 بهمن 1399 سلامت
کنترل فشار خون بالا

کنترل فشار خون بالا

یکی از علائم حیاتی  انسان  وجود فشار خون در رگ های بدن می باشد .  زمانی که سرخ رگ‌های بزرگ بدن ، استحکام طبیعی خود رابه هر علتی  از دست بدهند و عروق کوچک هم باریکتر شوند،فرد دچار  فشار خون بالا می گردد .

فشار خون چیست و چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند ؟

به طور طبیعی ممکن است یک فرد بر اثر استرس و فعالیت های بدنی دچار فشار خون بالا شود اما در افرادی که‌ دچار بیماری‌ فشارخون‌ بالا هستند ،ممکن است به‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونشان بالاتر از حد طبیعی‌ برود

فشار خون بالا در صورت عدم درمان می تواند به سکته مغزی، قلبی، صدمات کلیوی، و از دست دادن بینایی منجر شود.

بر طبق توصیه های بین المللی فشار خون سالم عدد ۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه است. عدد ۹۰/۱۴۰ میلی متر جیوه به عنوان فشار خون بالا در نظر گرفته شده است.

فشار خون بالا علائمی به همراه دارد که در همه افراد مبتلا یکسان نیست  ازبرخی علائم فشار خون بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد :

علائم فشار خون بالا چیست؟

1-بی حسی
2-سرگیجه
3-درد در پشت گردن
4-مشکل در تنفس
5-تاری دید
6-درد قفسه سینه

 کنترل فشار خون بالا

کنترل فشار خون بالا

راهکارهایی برای کنترل فشار خون بالا:

راهکارهایی وجود دارد که می توان به کمک آن بیماری فشار خون بالا را کنترل کرد که در قسمت سلامت دایان به آن می پردازیم .

یکی از مهمترین عوامل فشار خون استرس  می باشد استرس به طور موقت می تواند منجر به افزایش فشار خون شود. سعی کنید تمام عوامل مرتبط با استرس را شناسایی و مدیریت کنید. در هنگام استرس تنفس عمیق داشته باشید. پرداختن به ورزش هایی مانند یوگا از شدت استرس روزانه می کاهد.
بهترین ورزش ها برای کنترل فشار خون بالا

کنترل فشار خون بالا بدون دارو در خانه

1- ورزش کردن و تحرک بدنی

انجام دادن حرکات ورزشی و تحرک بدن در طول روز  ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش می تواند به پایین آوردن فشار خون منجر شود.

2- داشتن رژیم غذایی سالم مثل رژیم دش

از آنجا که به نظر می‌رسد که رژیم غذایی، نقش مهمی در کنترل فشار خون بالا دارد ، به این منظور ، دانشمندان رژیم دش را طراحی کرده‌اند.

رژیم دش (DASH) یک رژیم غذایی برای افرادی است که می‌خواهند در مقابل فشار خون بالا از خود محافظت و یا خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهند.

رژیم غذایی دش شامل خوردن میوه جات، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، لبنیات کم چرب، گوشت بدون چربی، ماهی و … است.

چربی های اشباع، چربی های ترانس و کلسترول، غذاهای فرآوری شده، لبنیات پرچرب، گوشت پرچرب از این رژیم حذف شده اند.

 کنترل فشار خون بالا

3-کم کردن میزان نمک مصرفی

 طبق توصیه انجمن قلب آمریکا مصرف نمک باید کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز باشد  . یک قاشق غذاخوری نمک ۲۴۰۰ میلی گرم سدیم دارد.  غذاهای فرآوری شده و بسیاری از غذاهای رستوران ها سدیم بالا دارند.

4-کم کردن وزن اضافه بدن و سایز دور کمر :

وزن و فشار خون دو عامل در کنار هم هستند. مراقب سایز دور کمر خود باشید از دست دادن تنها ۵ کیلو وزن می تواند به کاهش فشار خون منجر شود. در این میان چربی اضافه دور کمر بسیار مهم است و به آن چربی احشایی گفته می شود. این چربی می تواند خطرات مرتبط با سلامت از جمله فشار خون بالا، را افزایش دهد. در مردان اندازه دور کمر باید کمتر از ۴۰ اینچ و در زنان باید کمتر از ۳۵ اینچ باشد.

5- سیگار و الکل ممنوع:

طبق تحقیقات انجام شده  یک ساعت بعد از استعمال سیگار، فشار خون بالا می رود. سیگاری ها بیشتر در معرض فشار خون بالا و ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

rafe khate labkhand va akhme

رفع خط لبخند و اخم/ رفع خط لبخند و اخم با 7 ماسک موثر خانگی

خواص روی یا زینک چیست

خواص روی یا زینک چیست/15علائم کمبود شدید روی یا زینک در بدن

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا
logo-samandehi