موتور سیکلت برقی تک چرخ؛ انقلابی در دنیای یونی‌ سایکل

یکشنبه 28 آذر 1400 فناوری
موتور سیکلت برقی

موتور سیکلت برقی تک‌ چرخ و خود متعادل

مخترعی خلاق به نام جان دینگلی، از موتور سیکلت برقی تک‌ چرخ و خودمتعادل رونمایی کرده است که از یک موتور الکتریکی ساده برای تولید نیرو استفاده می‌کند.

جان دینگلی، مردی است که سال گذشته از لوژ (luge) الکتریکی برای سواری استفاده کرد و حالا دوباره برای طراحی یک وسیله نقلیه منحصر بفرد جدید در کارگاه خود حضور دارد. این بار دینگلی در حال کار روی نسخه‌ی جدیدی از یونی‌سایکل (unicycle) خود-متعادل شونده است که شباهت زیادی به موتورسیکلت تک‌چرخ رینو (Ryno) دارد؛ با این تفاوت که   موتور سیکلت برقی  دینگلی در خانه ساخته شده و دست‌ساز محسوب می‌شود.

این محصول، از موتور الکتریکی بدون جاروبک (براش‌لس) برای انتقال نیرو به تنها چرخ خود استفاده می‌کند.

 

موتور سیکلت برقی

 

تکنولوژی موتور سیکلت برقی تک‌ چرخ

یونی‌سایکل ابتکاری اولیه دینگلی با نام لیونار رُور (Lunar Rover) شناخته می‌شود و با استفاده از یک موتور الکتریکی جاروبک‌دار و زنجیر محرک ساخته شده است. اما دینگلی در آخرین پروژه خود به استفاده از موتور الکتریکی بدون جاروبک و برداشتن زنجیر روی آورد.

یونی‌سایکل الکتریکی موتور هاب مگا (Mega Hub Motor electric Unicycle) با نام مخفف MHMEU، از یک موتور هاب بدون جاروبک ۳۰۰۰ واتی همراه با چرخ ۱۷ اینچی ساخت چین ساخته شده است و از کنترلر موتور کلی (Kelly) بهره می‌برد که معمولا برای قایق‌های الکتریکی طراحی می‌شود.

دینگلی در این‌جا از کنترلر برای حالت معکوس موتورسیکلت استفاده می‌کند، زیرا طبق تجربه دریافت که اکثر کنترلرها در موتورسیکلت‌های برقی تنها به سمت جلو حرکت می‌کنند و امکان حرکت رو به عقب را برای موتورسوار فراهم نمی‌کنند.

 

موتور سیکلت برقی تک‌چرخ یونی‌سایکل

 

لوله آلومینیومی استوانه‌ای در بالای تنها چرخ موتورسیکلت برقی هم به عنوان صندلی برای سرنشین و هم به عنوان خانه برای پکیج باتری عمل می‌کند، که از ۲۰ سلول LiFePO4 تشکیل شده است. این لوله که بیش‌تر شبیه اژدر به نظر می‌رسد، از ورودی جت متعلق به یک هواپیمای قدیمی برداشته شده است، در حالی که تجهیزات الکترونیکی متعادل‌کننده موتورسیکلت تک‌چرخ در داخل کاسه چراغ موتورسیکلت قدیمی یورال (Ural) متعلق به دهه ۱۹۵۰ میلادی قرار می‌گیرند.

مرسدس بنز از سدان مفهومی کلاس A‌ رونمایی کرد - فناوری

 

موتور سیکلت برقی تک‌ چرخ یونی‌سایکل

 

به جای صفحه نمایش بصری میانی، یونی‌سایکل دینگلی به هشدارهای صوتی و بروزرسانی وضعیت توسط مغز آردوئینو (Arduino) تجهیز می‌شود که با استفاده از تلفیق گفتاری تاکی (Talkie) ایجاد شده‌اند. برای جلوگیری از شیرجه زدن به جلو و رخ دادن حادثه از یک چرخ تثبیت‌کننده کوچک نیز در جلوی موتورسیکلت یونی‌سایکل استفاده شده است.

 

موتور سیکلت برقی تک‌ چرخ یونی‌سایکل

 

اظهار نظر سازنده موتور سیکلت برقی تک چرخ

دینگلی در مورد طراحی یونی‌ سایکل ابتکاری تک‌ چرخ خود گفت:

سیستم فرمان این موتورسیکلت برقی، شبیه به نسخه قبلی اختراع من است. ظاهرا این‌طور به نظر می‌رسد که موتورسوار با چرخاندن دسته‌های فرمان، وزن خود را به سمت چپ و راست تغییر جهت می‌دهد اما در واقع این درست نیست. بدن موتورسوار در حقیقت سنگین‌ترین بخش موتورسیکلت برقی تک‌چرخ است و بنابراین هنگام چرخش دسته‌های فرمان، چرخ بر روی یک لبه تایر قرار می‌گیرد؛ چون مفصل لولایی در عقب بین قسمت‌های بالایی و پایینی قاب موتورسیکلت، عمودی نیست بلکه زاویه‌دار طراحی شده است و موتورسوار نسبت به نسخه قبلی تعادل بیش‌تری دارد. در حال حاضر سطح تماس تایر با زمین به صورت منحنی است، بنابراین شروع به چرخاندن موتورسوار به یک جهت می‌کند.

دینگلی ویدئویی از موتورسواری با موتورسیکلت برقی تک‌چرخ و خودمتعادل یونی‌سایکل منتشر کرده است، که تماشای آن خالی از لطف نیست. در  این ویدئو   می‌توانید سیستم ترمز بسیار قدیمی موتورسیکلت را نیز هنگام رانندگی موتور سیکلت برقی در ساحل مشاهده کنید.

 

BMW

6 حقیقت جالب در مورد BMW

واقعیت های حیرت انگیز درباره اپل

20حقایق شگفت انگیز درباره اپل

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا