چای دارویی مفید برای فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا

چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 سلامت
فصل سرماخوردگی

چای دارویی مفید برای فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا

سرماخوردگی نوعی عفونت مسری دستگاه تنفسی فوقانی است که بینی، گلو، سینوس‌ها و نای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف وجود دارند که می‌توانند منجر به بروز این بیماری شوند. اما بیشتر سرماخوردگی‌ها توسط ویروسی به اسم راینو ایجاد می‌شوند.

ویروس جدید سرماخوردگی به‌آسانی از فردی به فرد دیگر یا از سطحی به سطح دیگر منتقل می‌شود. بسیاری از این انواع ویروس‌ها می‌توانند ساعت‌ها و یا حتی روزها روی سطوح زندگی کنند. هر فرد بزرگسال معمولا در هر سال دو الی سه بار به این ویروس مبتلا می‌شود. نوزادان و کودکان نیز ممکن است بیشتر از این میزان در معرض این بیماری قرار داشته باشند. اگرچه ویروس سرماخوردگی برای همه ما یک ویروس آشناست، اما نکاتی وجود دارند که می‌توانند در بهبود سریع‌تر این بیماری به شما کمک کنند.

میوه و گل آقطی

میوه آقطی دیر زمانی است که به عنوان یک مبارز طبیعی در برابر سرماخوردگی و آنفلوانزا مورد استفاده قرار می گیرد. پژوهشی که در نشریه Nutrients منتشر شد، نشان داد دوره سرماخوردگی افرادی که میوه آقطی مصرف کرده بودند، نسبت به افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، به طور قابل توجهی کمتر بوده است.مصرف چای آقطی و نعناع بیابانی برای افزایش تعریق و جلوگیری از سرماخوردگی و آنفلوآنزا توصیه می شود.

برای تهیه این درمان سنتی، یک قاشق غذاخوری از برگ های نعناع بیابانی و یک قاشق غذاخوری از گل های آقطی را در آب داغ ریخته و اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد. با ظهور نخستین نشانه های سرماخوردگی یا آنفلوآنزا نصف فنجان یا یک فنجان از این چای را هر 30 تا 45 دقیقه مصرف کنید، تا زمانی که تعریق آغاز شود. سپس هر یک یا دو ساعت یک بار دو قاشق غذاخوری استفاده کرده تا زمانی که تب پایین آمده یا علائم بیماری بهبود یابند.

میوه و گل آقطی

میوه و گل آقطی

زنجبیل

پژوهش های بسیاری نشان داده اند که زنجبیل حتی زمانی که داروهای آنتی بیوتیک یا ضد ویروس شکست می خورند، از توانایی بالایی در مبارزه با ویروس ها و باکتری ها برخوردار است.

ملیسا/ بادرنجبویه

ملیسا که به نام بادرنجبویه نیز شناخته می شود، به واسطه اثرات ضد ویروسی خود، به ویژه در برابر ویروس تبخال، شناخته شده است و پژوهش های جدید آزمایش آن در برابر بیماری های ویروسی، از جمله آنفلوانزا را هدف گذاری کرده اند.

در یک مطالعه پژوهشگران دریافتند که روغن اساسی ملیسا به طور موثر ویروس آنفلوآنزا پرندگان را مهار کرده است. برای تایید نتایج این پژوهش باید مطالعات بیشتری صورت بگیرند، اما این نتایج اولیه آینده ای امیدوارکننده را ترسیم کرده اند.

ملیسا/ بادرنجبویه

ملیسا/ بادرنجبویه

ارگانو

در شرایطی که ممکن است بهترین چای نباشد که تاکنون مزه کرده اید، ارگانو به عنوان یک گیاه دارویی ضد عفونت قوی شناخته شده است و اثرات آن در برابر باکتری ها، قارچ ها،  و ویروس ها اثبات شده است. با افزودن چای ارگانو به رژیم غذایی خود می توانید احتمال ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را کاهش دهی

نعناع بیابانی

چای نعناع بیابانی می تواند به تسکین گرفتگی سینوس کمک کند. اگر در سینوس خود احساس گرفتگی دارید، نوشیدن یک فنجان چای نعناع بیابانی دو تا سه بار در روز می تواند به تسکین این شرایط کمک کند.

نعناع بیابانی

نعناع بیابانی

آویشن

آویشن به عنوان درمانی برای سرفه، عفونت ها تنفسی، و برونشیت مورد تایید دولت آلمان قرار گرفته است. فلاونوئیدهایی که در این گیاه یافت می شوند، عضلات ناحیه نای که با سرفه و التهاب پیوند خورده اند را آرام می سازند.

بومادران

در دنیای گیاهان دارویی، بومادران یکی از بهترین نمونه ها برای تحریک تعریق محسوب می شود. اما چرا باید میزان تعریق خود را افزایش دهیم؟ متخصصان گیاهان دارویی بر این باورند که تعریق در کاهش تب نقش داشته و به بدن در مبارزه با عفونت کمک می کند. تعریق یکی از بهترین روش هایی است که بدن برای کاهش دمای داخلی و تخلیه سموم مرتبط با عفونت ها به کار می گیرد.

بومادران

بومادران

روش تهیه چای گیاهی برای مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوآنزا

یک تا دو قاشق چایخوری از گیاه دارویی تازه خرد شده یا خشک شده (برگ ها، به جز آقطی که از گل ها یا میوه استفاده می شود، یا زنجبیل که ریشه تازه یا خشک شده استفاده می شود) را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.

چای را صاف کرده و بنوشید.همچنین، شما می توانید از ترکیب گیاهان دارویی با یکدیگر بر اساس نیازها یا سلیقه چشایی خود گزینه های مورد علاقه‌تان را شکل دهید. نعناع بیابانی می تواند عطر و طعم هر چای گیاهی را بهبود ببخشد. روزانه سه فنجان چای گیاهی برای تحقق اثر درمانی حداکثری مصرف کنید. اگر به بیماری دیگری مبتلا هستید یا دارو مصرف می کنید، پیش از استفاده از چای های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

میوه‌های سالمی که باید در فصل پاییز بخورید

به این دلایل از چربی هراس نداشته باشید

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا