7 فواید جادویی چای آویشن

دوشنبه 10 بهمن 1401 سلامت
فواید آویشن برای سلامتی

فواید آویشن برای سلامتی

آویشن (Thymus vulgaris) گیاهی از خانواده نعناع است که در جوامع باستانی در سراسر منطقه مدیترانه منشأ گرفته است. امروزه آویشن در سرتاسر جهان رشد می کند و به روش های متعددی در آشپزی استفاده می شود.

آویشن نه تنها به غذاها و چای ها طعم می بخشد، بلکه دارای خواص دارویی مختلفی نیز می باشد. این گیاه معطر دارای خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است که برای سلامتی مفید است.

آویشن یک نیروگاه مواد مغذی با فراوانی مواد مغذی تقویت کننده سلامتی است. منبعی از مواد مغذی مانند ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم و ویتامین های B کمپلکس است. آویشن همچنین حاوی منگنز، روی، کلسیم و آهن است.

آویشن همچنین حاوی تیمول است که قرن ها در طب گیاهی استفاده می شود. نشان داده شده است که تیمول دارای خواص دارویی از جمله اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد درد، ضد اسپاسم، ضد باکتری، ضد قارچ، ضد عفونی کننده و ضد تومور است.

 

فواید آویشن برای سلامتی

فواید آویشن برای سلامتی

1. مصرف آویشن می تواند به تسکین سرفه کمک کند

آویشن سالهاست که در طب گیاهی و به عنوان یک درمان خانگی برای سرفه، بیماری های تنفسی و برونشیت استفاده می شود.

طبق مطالعه‌ای در سال 2006،  آویشن با ترکیبی از برگ‌های پیچک در درمان علائم برونشیت حاد، که شامل سرفه می‌شود، مفید است. در حالی که تحقیقات نتایج امیدوارکننده ای را نشان می دهد، مطالعات انسانی اخیر در این زمینه مورد نیاز است.

 

2. آویشن ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.

مطالعه ای در سال 2013 گزارش داد که مکمل آویشن ولگاریس به عنوان یک داروی گیاهی به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی باعث کاهش فشار خون در موش ها می شود.  این یافته دلگرم کننده است زیرا راهی طبیعی برای کمک به درمان فشار خون بالا ارائه می دهد.

در سایر مطالعات حیوانی، محققان دریافتند که مصرف عصاره آویشن به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی کمک می کند که شامل فشار خون، کلسترول تام، کلسترول بد LDL و تری گلیسیرید می شود.

اگرچه شواهد مطمئنی وجود دارد، اما تحقیقات با مطالعات انسانی محدود است. برای تعیین اثربخشی آویشن در کاهش فشار خون در انسان باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

 

3. خلق و خو را بهبود می بخشد

آویشن به شکل اسانس ممکن است بر خلق و خوی شما تأثیر مثبت بگذارد. این به دلیل ماده فعال کارواکرول موجود در آویشن است.

یک مطالعه حیوانی در سال 2013 نشان داد که تجویز کارواکرول به مدت 7 روز متوالی می تواند سطح سروتونین و دوپامین را افزایش دهد. هر دو هورمون در تنظیم خلق و خوی شما مهم هستند. تحقیقات بیشتری برای تعیین توانایی آویشن برای تأثیر مثبت بر خلق و خوی مورد نیاز است، اما نتایج دلگرم کننده است.

استفاده از آویشن را در پخت و پز یا به عنوان یک روغن ضروری در رایحه درمانی برای کمک به تقویت خلق و خو و احساس خوب بودن در نظر بگیرید.

 

4. به درمان آکنه و اگزما کمک می کند

آویشن به عنوان یک گیاه برای کمک به درمان بیماری های پوستی رایج مانند آکنه و بیماری اگزما مورد مطالعه قرار گرفته است.

در یک مطالعه کارآزمایی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما در سال 2012 در اتیوپی، محققان دریافتند که کرم ضد قارچ 3% اسانس آویشن مداخله ای موثر برای درمان موارد خفیف تا متوسط ​​ضایعات شبیه اگزما است.

آویشن همچنین به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی شناخته شده است و آن را به یک رقیب عالی برای مبارزه با آکنه تبدیل می کند. بر اساس یک مطالعه در سال 2010، استفاده از آویشن به شکل اسانس اثرات ضد باکتریایی را در برابر P. acnes،  باکتری معمولی که باعث آکنه می شود، نشان داد.

این شواهد امیدوارکننده است، اما باید تحقیقات بیشتری برای تعیین اثربخشی روغن آویشن در درمان آکنه و کاهش جوش صورت گیرد.

 

5. در برابر سرطان روده بزرگ و سینه محافظت می کند

آویشن به عنوان یک گیاه دارویی برای کمک به پیشگیری از برخی سرطان ها آزمایش شده است. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که عصاره آویشن ماستیک ممکن است اثر محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ داشته باشد.

در مطالعه دیگری در سال 2019، محققان دریافتند که آویشن با استفاده از دو مدل in vivo، فعالیت ضد سرطانی، مانند اثرات آنتی اکسیدانی یا پرواپوپتوتیک را در سرطان سینه تجربی نشان داد.

بنابراین، افزودن آویشن به یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند.

 

6. آویشن درد قاعدگی را تسکین می دهد

آویشن پتانسیل کمک به تسکین درد قاعدگی در زنان را دارد. بر اساس یک مطالعه، ۲۵۲ دانشجوی جوان اتیوپیایی که چای آویشن می‌نوشیدند، کاهش ۶۳.۲ درصدی درد قاعدگی را گزارش کردند.

تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود، اما نوشیدن چای آویشن ممکن است راه حل مفیدی برای کاهش درد قاعدگی باشد.

 

7. پشه ها را دفع می کند

برای مبارزه با پشه های مزاحم، سعی کنید از آویشن به عنوان یک دافع حشرات طبیعی استفاده کنید. روغن موجود در آویشن، معروف به تیمول، به دفع حشرات مانند پشه کمک می کند.

 

فواید آویشن برای سلامتی

فواید آویشن برای سلامتی

چه زمانی مصرف آویشن مناسب نیست؟

اگر آلرژی شناخته شده ای به گیاهان خانواده نعناع دارید، قبل از مصرف یا استفاده از آویشن حتما با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای زنان باردار یا شیرده، خوردن آویشن به شکل تازه یا خشک در مقادیر توصیه شده بی خطر است. با این حال، شواهد کافی برای حمایت از مصرف مقادیر زیاد آویشن، به ویژه به صورت مکمل یا اسانس وجود ندارد.

برای ایمن بودن توصیه می شود آویشن را فقط به شکل غذا و در وعده های مناسب مصرف کنید.

اگر قرار است جراحی کنید، توصیه می شود حداقل 2 هفته قبل از جراحی استفاده از آویشن را قطع کنید. این به دلیل توانایی آویشن در کند کردن بالقوه لخته شدن خون است.

آهسته تر لخته شدن خون شما را در معرض خطر خونریزی بیش از حد در حین و بعد از جراحی قرار می دهد. قبل از هر گونه عمل جراحی از مصرف آویشن خودداری کنید.

 

عوارض مصرف آویشن

یک وعده آویشن معمولاً 2 قاشق غذاخوری آویشن تازه یا 1 قاشق چایخوری آویشن خشک است. آویشن به طور کلی در صورت استفاده در پخت و پز با مقادیر معمولی اشکال تازه یا خشک این گیاه بی خطر است.

اگر می خواهید آویشن را به شکل مکمل مصرف کنید، توجه داشته باشید که مکمل ها معمولاً حاوی مقادیر بالاتری هستند و ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

به عنوان مثال، مصرف بیش از حد آویشن، به ویژه به شکل مکمل یا اسانس، می تواند منجر به کاهش غیرطبیعی فشار خون شود که به عنوان افت فشار خون شناخته می شود. این امر به ویژه برای افرادی که در حال حاضر از داروهای فشار خون بالا یا داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند بسیار مهم است.

همیشه قبل از استفاده از مکمل‌های آویشن یا روغن‌های ضروری برای جلوگیری از هرگونه تداخل یا عوارض جانبی منفی، حتماً با پزشک مراقبت‌های اولیه خود مشورت کنید.

 

فواید آویشن برای سلامتی

فواید آویشن برای سلامتی

کلمه پایانی

گنجاندن آویشن در رژیم غذایی یک راه عالی برای طعم دادن به غذاهای شما و به دست آوردن فواید سلامتی بسیاری است. مزایای آن شامل بهبود فشار خون، خلق و خوی بهتر و خواص محافظتی بالقوه در برابر سرطان روده بزرگ و سینه است.

همچنین نشان داده شده است که آویشن به تسکین سرفه، کاهش درد قاعدگی و کمک به درمان بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما کمک می کند.

علاوه بر این، شواهد نشان می دهد که آویشن می تواند به عنوان یک دافع پشه طبیعی عمل کند. آویشن دارای خواص دارویی بسیاری است و زمانی که در یک رژیم غذایی متعادل گنجانده شود می تواند از یک سبک زندگی سالم حمایت کند.

هل سبز/ 10فواید فوق العاده هل سبز

فواید بادام زمینی

10 خواص فوق العاده بادام زمینی خیس‌شده

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا