جراحی چاقی

سه‌شنبه 3 خرداد 1401 بازار

جراحی چاقی

دکتر محمد یرانی متخصص جراحی لاپاروسکوپی پیشرفته و چاقی متولد 1361 در مشهد می باشند . سوابق تحصیلی و کاری ایشان به شرح زیر می باشد :

سوابق آموزشی:

  • دوره ی پیشرفته لاپاراسکوپی چاقی(Advanced laparoscopic bariatric surgery) از دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • بورد تخصصی جراحی عمومی سال 91
  • نفر اول پره بورد کشوری سال 91
  • فارغ التحصیل رشته جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 91
  • هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از سال 91 تا 95
  • رزیدنت نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد سال 89

سوابق کاری:

  • 5 سال هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • بیش از 11 سال سابقه جراحی و انجام بیش از 4000 عمل اسلیو و بای پس موفق بدون هیچگونه عارضه
  • رییس بخش سوختگی از سال 93 تا 95
  • راه اندازی ای سی یو تخصصی سوختگی جراحی سال 87 سال 93 در بیرجند
  • همکاری در بیمارستان عرفان نیایش از سال 98

جوایز:

  • اخذ رتبه یک ازمون پره بورد
  • انتخاب به عنوان رزیدنت نمونه در بیمارستان امام رضا مشهد سال 89
  • انتخاب به عنوان رزیدنت نمونه در بیمارستان امام رضا مشهد سال 90

از جمله خدمات دکتر محمد یرانی انجام انواع عمل های جراحی چاقی  و انجام عمل جراحی برای لاغری می باشد .

تعریف چاقی :

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)، چاقی به تجمع غیرطبیعی و مازاد چربی در بدن گفته می شود که علاوه بر اینکه ظاهر شخص را ناموزون می سازد عوارض فراوان و خطرات کشنده برای فرد دارد.
چاقی یک بیماریست که علارغم تصور عامه مردم که آن را ناشی از بی ارادگی و تنبلی می دانند عوامل متعدد هورمونی و ارثی در آن دخیل است و به دلایل مختلف در افراد چاق مکانیسم احساس سیری مختل شده و باعث مصرف بیش از اندازه غذا شده و باعث تجمع چربی در نقاط مختلف بدن میشود.

طبق بررسی های انجام شده ثابت شده نواحی از مغز به هنگام گرسنگی فعال می شود که فعالیت این مراکز می بایست پس از مصرف غذا کاهش یابد و احساس سیری ایجاد شود. در افراد چاق به دلایل نامعلومی حتی پس از خوردن غذا این فعالیت کاهش نیافته و همچنان ادامه می یابد . لذا بیمار مرتبا احساس نیاز به خوردن دارد و سیر نمی شود. و در تمام طول روز دچار درگیری فکری با خوردن و نخوردن است که باعث عصبی شدن و در بسیاری از موارد خوردن عصبی بیشتر و سیکل معیوب چاقی بیشتر می شود و بیمار را افسرده می کند.
چاقی یک بیماری مزمن بوده و دومین عامل مرگ قابل پیشگیری در دنیا است. و ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می باشد. اگرچه در تصور عوام این افراد به دلیل بی ارادگی درکنترل خوردن و آشامیدن و عدم تحرک کافی دچار چاقی می شوند ولی این موضوع در مورد تمام افراد صادق نبوده و همان طوری که پیشتر گفته شد زمینه های ارثی و هورمونی نیز عامل بسیاری از این موارد است.

نمایه توده بدنی

BMI شاخص ساده ای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که به طور شایع برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن در افراد بزرگسال مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص از حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد به دست می آید.

 

بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی برای طبقه بندی چاقی و اضافه وزن، افراد با شاخص توده بدنی کمتر از 18.5 کم وزن، بین 18.5 تا 25 دارای وزن نرمال، بین 25 تا 30 مبتلا به اضافه وزن و بیشتر از 30 مبتلا به چاقی می باشند.

 

جراحی های چاقی :

  • اعمال محدود کننده
  • اعمال ترکیبی (محدود کننده + سوء جذبی)
  • اعمال سوء جذبی

اعمال جراحی محدود کننده:

در این روش ها تنها با محدود کردن ورود غذا به بدن باعث کاهش وزن می شوند.

گاستریک بند یا حلقه معده:

در این روش یک حلقه قابل تنظیم از جنس سیلیکون به دور قسمت اول معده اندکی پایین تر از محل اتصال مری به معده تعبیه می شود و یک مخزن جهت تنظیمات بعدی زیر پوست جدار شکم تعبیه می شود که از طریق تزریق آب مقطر استریل از خارج به داخل این مخزن حلقه تنگ تر می شود در نتیجه میزان غذای ورودی محدود می شود.

اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده:

در جراحی اسلیو معده که جز روش های محدود کننده است پس از آنکه ورود به شکم با لاپاروسکوپی انجام گرفت حدود 80% حجم معده با دستگاهی که همزمان برش و دوخت را انجام می دهد برداشته شده و از شکم خارج می شود. لذا با برداشتن منطقه ای از معده که هورمون گرسنگی (gereline) را ترشح می کند اشتهای بیمار نرمال شده و با خوردن چند قاشق غذا پری و سیری کامل حاصل می شود و از آنجا که هورمون فوق الذکر ضد انسولین عمل می کند، با برداشته شدن و کاهش شدید ان از چند روز پس از عمل، دیابت شروع به کنترل می کند.

بای پس کلاسیک معده

این روش ترکیبی از اعمال محدود کننده و سوءجذبی می باشد. در این روش نه تنها حجم معده تا حد 15 تا 20 سی سی کاهش می یابد قسمتی از روده نیز از سیستم جذبی خارج شده و در نتیجه جذب غذا نیز کاهش می یابد. در این روش بیمار %90 تا %93 در عرض 24 ماه اضافه وزن را خود از دست می دهد .

مینی گاستریک بای پس

در روش مینی بای پاس (Mini Gastric Bypass) روده باریک قطع نمیشود. در این روش معده کوچک شده به ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متری روده باریک متصل میشود.این روش جدید بای پاس عوارض کمتری نسبت به روش قدیمی دارد ولی احتمال ریفلاکس صفرا در این روش بیشتر است که در صورت آزاردهنده بودن، بایستی به روش مرسوم بای پاس کلاسیک تبدیل بشود.

 

اعمال جراحی سوء جذبی:

بای پس روده

دئودنال سوئیچ

 

استعلام قیمت و هزینه تمام شده طراحی سایت حرفه ای و هزینه سئو وب سایت به صورت تضمینی

تزریق سیمان در مهره کمر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا