9 عوارض جانبی مضر خواب ناکافی برای سلامتی

چهارشنبه 11 اسفند 1400 سلامت
خواب

مضرات خواب ناکافی برای سلامتی

مغز شما به خواب نیاز دارد تا بتواند به درستی استراحت کند، تنظیم مجدد و راه اندازی مجدد شود. بنابراین، داشتن خوابی آرام یک شرط مهم برای حفظ سلامت جسمی، عاطفی و ذهنی شماست.

در واقع از این نظر به اندازه آب و غذا اهمیت دارد. نداشتن خواب کافی می تواند بر مغز، قلب و سیستم ایمنی شما تأثیر منفی بگذارد.

افرادی که برای داشتن خواب کافی یا با کیفیت به طور منظم تلاش می کنند، در طول روز خواب آلود و خسته می شوند، که توانایی آنها را برای تفکر واضح، تمرکز روی کارها و بهترین عملکردشان به خطر می اندازد.

اگر نتوانید به خوبی تمرکز کنید، نمی توانید به وضوح فکر کنید، بنابراین ممکن است تصمیمات شما مختل شود. حتی ممکن است در معرض خطر تصادف اتومبیل یا کار باشید.

بعلاوه، کم خوابی بدن شما را به قند و کربوهیدرات میل می کند که منجر به چاقی و دیابت می شود. همچنین اگر مدت طولانی نخوابیده باشید، ممکن است دچار تشنج شوید.

 

مضرات خواب ناکافی برای سلامتی

مضرات خواب ناکافی برای سلامتی

ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشید اگر:

-استرس دارید

-تو داری زیاد فکر میکنی

-در طول روز بیش از حد کافئین می نوشید.

-شما درست قبل از رفتن به رختخواب ورزش می کنید

-خوردن غذا قبل از خواب

سندروم پای بیقرار

یائسگی

کمبود خواب می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی از جمله موارد زیر شود:

-عدم تمرکز

-کمبود حافظه

-ایجاد اشتهای کاذب و پرخوری و افزایش وزن و در نتیجه دچار شدن به دیابت نوع دو

-ایجاد ناراحتی‌های قلبی و سکته مغزی

-پرفشاری خون

-اختلالات خلقی

مضر خواب ناکافی برای سلامتی

مضرات خواب ناکافی برای سلامتی

عوارض جانبی خطرناک عدم خواب کافی چیست؟

کم خوابی می تواند به روش های زیر بر جنبه های مختلف سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد:

1. بر حافظه و عملکرد مغز تأثیر می گذارد

مغز شما به خواب نیاز دارد تا بهتر کار کند. تنها زمانی که در خواب عمیق فرو می روید، مغز شما قادر به ساخت حافظه است.

هنگامی که در حال یادگیری یک مهارت جدید هستید یا برای امتحان مطالعه می کنید، مطمئن شوید که بعد از آن به اندازه کافی بخوابید تا مغز شما بتواند اطلاعات جدید را در قالب حافظه حفظ یا ذخیره کند.

 

2. بر سلامت قلب تاثیر می گذارد

اگر خوب نخوابید، بدن شما هیچ زمانی برای استراحت و ریکاوری ندارد.

یک بدن دائماً فعال فشار بی امان بر قلب وارد می کند که می تواند منجر به آسیب قلبی عروقی شود. این می تواند راه را برای حمله قلبی یا نارسایی احتقانی قلب هموار کند.

 

3. ایمنی را ضعیف می کند

وقتی خوب نمی خوابید، سطح هورمون استرس در بدن شما افزایش می یابد. این هورمون استرس به نام کورتیزول مانند تزریق استروئیدی که پس از یک واکنش آلرژیک داده می‌شود، عمل می‌کند – پاسخ ایمنی بدن را برای به حداقل رساندن التهاب مهار می‌کند.

اما در غیاب واکنش آلرژیک، افزایش سطح کورتیزول تنها توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت ها مهار می کند.

 

4. علل افسردگی

اگر به خواب عمیق نروید، بدن شما قادر به تولید هورمون شادی (سروتونین) کافی نخواهد بود. بنابراین، شما بیشتر عصبانی و افسرده خواهید شد. این همچنین توضیح می دهد که چرا برخی از داروهای ضد افسردگی باعث خواب آلودگی شما می شوند.

 

5. به افزایش وزن کمک می کند

خواب ناکافی می تواند منجر به افزایش وزن شود

کم خوابی سطح هورمون استرس (کورتیزول) را در بدن افزایش می دهد و باعث می شود که هوس قند و کربوهیدرات کنید. مصرف زیاد قند و کربوهیدرات به نوبه خود باعث افزایش وزن و در عین حال افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود.

 

6. خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد

افزایش مداوم هورمون استرس به دلیل کمبود خواب شبیه مصرف دوز بالای استروئیدها در تمام مدت است. این باعث می شود که دائماً احساس گرسنگی کنید و شما را ترغیب می کند که کربوهیدرات بیشتری بخورید.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات ها و قندها می تواند به پانکراس شما آسیب برساند و در نتیجه منجر به شروع دیابت شود.

 

7. منجر به بروز حوادث مرتبط با خستگی می شود

اگر خوب نخوابید، بدن شما از فقدان دوره نقاهت خسته می شود. انرژی شما به دلیل استرس مداومی که بدن شما در آن زندگی می کند، تحلیل می رود.

 

8. میل جنسی را از بین می برد

کمبود خواب می تواند باعث عدم تعادل شدید هورمونی شود و بر هورمون جنسی شما تأثیر بگذارد و در نتیجه میل جنسی شما را مختل کند. در نتیجه، علاقه کمتری به فعالیت جنسی و عموماً تحریک پذیرتر خواهید داشت.

 

9-سردرد :

دانشمندان هنوز دقیقا نمی دانند که چرا محرومیت از خواب باعث سردرد می شود، اما پزشکان بیش از یک قرن متوجه این موضوع شده اند.میگرن ها می توانند ناشی از شب های بیخوابی باشند و 36 تا 58 درصد افراد مبتلا به آپنه خواب از خواب با سردرد صبحگاهی بی دلیل بیدار می شوند.

 

10- مشکلات دیگر

کم خوابی می تواند منجر به اختلال حافظه شود، خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد و با به خطر انداختن سلامت کلی شما، مستعد ابتلا به مرگ زودرس را افزایش دهد.

 

مضر خواب ناکافی برای سلامتی

مضر خواب ناکافی برای سلامتی

یک بزرگسال در طول شب چند ساعت باید بخوابد؟

هر فردی متفاوت است و ممکن است هر یک برای شارژ مجدد به خواب کمی بیشتر یا کمی کمتر نیاز داشته باشد.  اما به طور کلی، به بزرگسالان توصیه می شود که حداقل 6 تا 8 ساعت هر شب بخوابند.

 

چه شرایط پزشکی می تواند باعث بی خوابی شود؟ ودرمان آن چیست

بسیاری از شرایط پزشکی، جسمی و روانی می توانند باعث بی خوابی شوند، مانند سندرم پای بی قرار، نارسایی قلبی، آپنه خواب (انسدادی یا مرکزی)، اضطراب، جت لگ و ساعات کاری نامنظم.

پزشک سابقه پزشکی و علائم شما را ارزیابی می کند، سوالات مرتبط را از شما می پرسد و شما را معاینه می کند تا علت اصلی بی خوابی شما را شناسایی کند تا بر اساس آن درمان شود.

پزشک ممکن است در صورت نیاز داروهای آرام بخش و خواب آور تجویز کند، اما این داروها علت اصلی بی خوابی را برطرف نمی کنند و برای استفاده طولانی مدت در نظر گرفته نشده اند. در واقع، اتکای بیش از حد به اینها می تواند مشکل را بعدا بدتر کند.

بدن شما به تدریج مقاومت می کند و در طول زمان به دوزهای بالاتر و بالاتر نیاز دارد که می تواند عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشد. بنابراین، تمرکز درمان باید بر روی تغییرات رفتاری و سبک زندگی باشد که با هدف تقویت بهداشت خواب خوب و ایجاد یک روال خواب ثابت باشد.

 

شیر کاکائو خانگی

طرزتهیه شیر کاکائو خانگی خوشمزه و غلیظ

دلایل ریزش موی سر

دلایل ریزش مو چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا