دلایل ریزش مو چیست؟

چهارشنبه 11 اسفند 1400 سلامت
دلایل ریزش موی سر

ریزش مو یکی از مشکلات شایع بین افراد است که دلایل متعددی میتواند داشته باشد ، با تشخیص علت آن میتوان آن را درمان کرد و تا حدودی آن را کنترل کرد!


دلایل ریزش مو چیست؟

مو در ظاهر افراد بسیار تاثیر دارد و همچنین در ایجاد زیبایی و جذابیت نقش زیادی را ایفا می کند همه افراد دوست دارند مو هایی سالم و پرپشتی داشته باشند و ایجاد هر مشکلات درمورد موی سر برای افراد بسیار نا خوشایند است و سریعا به دنبال راهکاری برای حل این مشکل هستند تا جایی که اخیرا بیشتر افراد که به کم مویی یا طاسی  مبتلا هستند به کاشت مو  روی آورده اند .

ریزش مو در چه اشخاصی اتفاق می افتد :

ریزش مو بیشتر در افرادی   شایع است ،که سابقه خانوادگی داشته باشد . ژنتیک در این امر نقش بسزایی دارد. برخی از هورمون ها همچنین باعث ریزش مو می شوند که معمولاً در دوران بلوغ آغاز می شود. عوامل دیگری مانند حوادث آسیب زا، جراحی ها و بیماری های عمده همچنین می توانند ریزش حاد مو را ایجاد کنند. در چنین مواردی ، موها بعد از مدتی رشد خود به خود را شروع می کنند. ریزش موی مو به دلیل یائسگی ، قطع ناگهانی قرص های ضد بارداری ، زایمان و تغییرات هورمونی ناشی از بارداری می تواند ایجاد شود.
دلایل ریزش مو چیست؟

دلایل ریزش مو چیست؟

بیماری از دیگر علل ریزش مو در افراد است

بیمار ها می توانند منجر به ریزش مو گردند : عفونت پوست سر (کرم حلقه ای) ، آلوپسی آرئاتا (اختلال خود ایمنی شود که به فولیکول های مو آسیب می رساند) و بیماری تیروئید. اختلالات مانند لیکن پلان و انواع خاصی از لوپوسهمچنین می توانند باعث ایجاد قارچ (گلسنگ )شوند که منجر به ریزش مو می شود. بسیاری از مواقع ریزش مو نیز با استفاده از داروهایی که برای درمان مشکلات قلبی، افسردگی، آرتریت، فشار خون بالا و سرطان ایجاد می شود می تواند ایجاد کند. شوک عاطفی یا جسمی همچنین می تواند باعث ریزش مو مانند تب بالا ، کاهش شدید وزن و مرگ در خانواده شود.trichotillomania  یا یک اختلال در کشیدن مو که باعث می شود فرد مبتلا موهای خود را به عمد از ریشه در آورد و از این کار لذت ببرد . این یک اختلال کنترل تکانه است که با دارو قابل درمان است. فرد مبتلا می تواند موهای خود را از مژه ، ابرو و پوست سر بکشد.بستن محکم مو ها هم باعث ریزش و شکستگی می شود. داشتن تغذیه نامناسب و کمبود ویتامنی ها و مواد مغذی مثل آهن و زینکویتامین   Bو D در بدن نیز از دیگر علل ریزش مو می باشد .

چند علت دیگر وجود دارد که از طریق آن ریزش مو رخ می دهد:

هورمون ها: ممکن است سطح غیر طبیعی آندروژن در بدن نیز  باعث ریزش مو شود. ژنها – ژنهای والدین می توانند احتمال ابتلا به طاسی الگوی زن یا مرد را افزایش دهند. مواد مخدر- رقیق کننده خون ، داروهای درمان سرطان  یا شیمی داروها ، داروهای ضد بارداری و مسدود کننده های بتا ممکن است به ریزش مو منجر شود. پیش بینی های پزشکی- دیابت ، لوپوس ، کمبود آهن ، بیماری تیروئید ، کم خونی ،ورژیم های سنگین ، تغذیه نامناسب نیز ممکن است به ریزش مو منجر شود. لوازم آرایشی و بهداشتی- رویه هایی مانند پرم کردن ، رنگ مو ، سفید کننده و استفاده بیش از حد از شامپو همه می تواند منجر به نازک شدن مو شود و باعث شکننده و ضعف آن شود، استفاده از فرهای گرم یا غلطک نیز باعث شکستگی و صدمه زدن به مو می شود. اما اینها منجر به طاسی نمی شوند.
خواب

9 عوارض جانبی مضر خواب ناکافی برای سلامتی

جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز

جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا