۱۴ بهمن، اولین فرود بدون خسارت روی سطح کره ماه – فناوری

شنبه 14 بهمن 1396 فناوری

۵۲ سال پیش در چنین روزی، فضاپیمای لونا ۹ اتحاد جماهیر شوروی برای اولین بار روی سطح کره‌ی ماه فرود آمد.

۵۲ سال پیش در چنین روزی یعنی سوم فوریه‌ی سال ۱۹۶۶، فضاپیمای Luna 9 متعلق به سازمان فضایی اتحاد جماهیر شوروی با موفقیت روی سطح کره‌ی ماه نشست. این فضاپیما به عنوان اولین فضاپیمای تاریخ شناخته می‌شود که موفق شده فرودی بدون خسارت (Soft Landing) روی سطح کره‌ی ماه داشته باشد.

فضاپیمای لونا ۹ یک فضاپیمای بدون سرنشین بود که با استفاده از کنترل از راه دور و به کمک نیروی محرکه‌ی موشک به فضا فرستاده شد. این فضاپیما اولین محصول ساخته‌ی دست بشر بود که بدون خسارت روی سطح کره‌ای به جز کره‌ی زمین فرود می‌آمد. لونا ۹ اولین تصاویر را از سطح کره‌ی ماه به زمین مخابره کرد. ۴ ماه پس از پرواز لونا ۹، آمریکایی‌ها نیز فضاپیمای سافت‌لندر خود با نام Surveyor 1 را به سطح کره‌ی ماه فرستاند.

از نکات جالب سفر لونا ۹ این بود که ستاره‌شناسان پیش از آن تصور می‌کردند سطح ماه با لایه‌ای ضخیم از خاک نرم پوشانده شده و هر جسم خارجی در صورت فرود روی این کره، به عمق این لایه نفوذ خواهد کرد. فرود موفق لونا ۹ و تصاویری که توسط آن ارسال شد نشان داد که سطح این کره سخت بوده و خبری از لایه‌ی خاکی مانند نیست.

ایلن کالینز

از دیگر اتفاقات مهم این روز در تاریخ دنیای فناوری می‌توان به سفر اولین فضانورد زن تاریخ اشاره کرد. در سوم فوریه‌ی سال ۱۹۹۵، ایلن کالینز به عنوان اولین زن تاریخ، وظیفه‌ی هدایت و مدیریت تیم پروازی ماموریت STS-63 را بر عهده گرفت. این پروژه به صورت مشترک میان آمریکا و روسیه انجام شده و فضاپیمای آن از ایستگاه فضایی کندی پرتاب شد.

ایلن کالینز متولد ۱۹ فوریه‌ی سال ۱۹۵۶ در منطقه‌ی المیرا در نیویورک است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد تحقیق عملیات از دانشگاه استنفورد و همچنین سیستم‌های فضایی از دانشگاه وبستر است. کالینز ابتدا به عنوان خلبان در نیروی هوایی آمریکا تعلیم دیده و مدتی نیز به عنوان مربی در آنجا مشغول به کار بود. او در سال ۱۹۹۰ برای شرکت در دوره‌های فضانوردی انتخاب شد. این سرهنگ نیروی هوایی ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۶ از شغل فضانوردی استعفا داد تا به علایق شخصی‌اش از جمله عضویت در هیات مدیره‌ی USAA (شرکت خدمات مالی بازنشستگان) رسیدگی کند.


منبع : زومیت

سامسونگ پرفروش‌ترین برند گوشی در سال ۲۰۱۷ شد - فناوری

هواوی بیشترین تعداد گوشی را در سال 2017 در بازار چین عرضه کرده است - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا