گیاه آلوکازیا یا فیلگوش گیاهی

پنج‌شنبه 4 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه آلوکازیا

نام انگلیسی : kris plant _ Elephant’s Ear

نام علمی : Alocasia spp

فارسی رایج : بابا آدم

معیار زیبایی : برگ

از خانواده : Araceae

خاستگاه : جنوب شرق آسیا

 

معرفی گیاه آلوکازیا

آلوکازیا  یا فیلگوش گیاهی است با برگهای درشت و بزرگ سبز رنگ از خانواده “Araceae” بومی مناطق گرم آسیا است. این گیاه با جنس “Colocasia” شباهت بسیاری دارد و گاهی اشتباه میشود. اگر شما نیاز به یک گیاه شاخ و برگ درشت و با ابهت برای پس زمینه گیاهان مناطق استوایی و نیمه استوایی دارید بابا آدم متناسب با این انتخاب شما است

آبیاری صحیح گیاه آلوکازیا

این گیاه رطوبت را دوست دارد و این رطوبت دوست در خاک آن کاملا باید نمایان باشه سعی کنید که همیشه خاک اون مرطوب باشه(توجه کنید مرطوب نه خیس) و هر ۲ الی ۳ روز یکبار گیاه رو آبیاری کنید فقط زمانی آبیاری را کاهش دهید که گیاه به خواب برود و این زمان در پاییز و زمستان اتفاق می افتد. پس نیاز به آبیاری زیاد دارد و فقط آبیاری را در زمستان و پاییز کم کنید.

آبیاری صحیح گیاه آلوکازیا بابا آدم

آبیاری صحیح گیاه آلوکازیا بابا آدم

خاک مناسب گیاه آلوکازیا

این گیاه به خاک غنی که دارای مواد مغذی کامل است نیاز دارد البته زهکشی برای این گیاه بسیار مهم است درسته آبیاری را دوست دارد و خاک همیشه باشید مرطوب باشد ولی وجود زهکشی مناسب باعث خروج آب اضافی از زیر گلدان شدن و ریشه آسیب نخواهید دید. بهترین گزینه برای خاک آن یک قسمت پیت ماس و یک قسمت پرلیت به همراه ورمی کمپوست برای غنی سازی خواک باشد.

نور مناسب گیاه آلوکازیا

همانطور که در ابتدای شرایط نگهداری گفته شد این گیاه به نور متوط نیاز دارد ولی در واریته های مختلف نیاز نوری هم متفاوت می باشد، ولی در کل نور غیر مستقیم و متوسط را دوست دارد.

 رطوبت گیاه آلوکازیا

همانطور که در بالا و قسمت آبیاری گفتیم این گیاه به شدت رطوبت را دوست دارد و رشد آن وابسته به رطوبت است برای تامین رطوبت غبار پاشی هفتگی فراموش نشود، حتی میتوانید از جزیره هم برای تامین رطوبت گیاه استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر مشاهده کردید که برگهای جوان میسوزند رطوب محیط برای گیاه کم است.

دما مناسب گیاه آلوکازیا بابا آدم

دما مناسب گیاه آلوکازیا بابا آدم

دما مناسب گیاه آلوکازیا

بهترین دمای برای این گیاه بین ۱۶ الی ۳۰ درجه سانتی گراد میباشد و به هیچ وجه اجازه ندین که دما بیشتر یا کمتر از این مقدار شود، نکته مهم این سات که این گیاه دمای پایینتر از ۱۵ درجه سانتی گراد را تحمل نمیکند و گیاه خواهد مرد.

کوددهی و تغذیه گیاه آلوکازیا

از کودهای مایع و یا محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی در فصل های بهار و تابستان ماهی یکبار برای این گیاه استفاده کنید البته از کودهای گرانول هم میتوانید برای تغذیه استفاده کنید. اگر مشاهده کردید که برگ های جدید گیاه کوچک هستند باید گیاه را تغذیه کنید و یا گلدان آن را تعویض کنید.

کوددهی و تغذیه گیاه آلوکازیا بابا آدم

کوددهی و تغذیه گیاه آلوکازیا بابا آدم

تکثیر گیاه

این گیاه را می‌توان از طریق بذر، قلمه ساقه یا تقسیم بوته تکثیر کرد. بهترین روش برای تکثیر بابا آدم استفاده از روش تقسیم بوته است. این کار با جداسازی ریزوم‌های گیاه انجام می‌شود. و بهترین فصل برای انجام این کار بهار است. گیاه را از گلدان با دقت خارج نمایید. خاک اطراف ریزوم و ریشه را پاک کنید. با استفاده از یک وسیله تیز و تمیز قسمتی از ریزوم را از گیاه مادر جدا کنید. گیاه مادر را در گلدان خود بکارید. سپس هر کدام از قسمت‌های بریده را در گلدانی بکارید. خاک را مرطوب نگهداری کنید و در دمای اتاق گلدان را قرار دهید. بعد از مدتی این ریزوم‌ها گیاه جدید را تشکیل خواهند داد.

تکثیر گیاه بابا آدم

تکثیر گیاه بابا آدم

 

معرفی گیاه بداغ گلوله برفی

معرفی گیاه رهوئو یا موسی در گهواره

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا