گیاه آشواگاندا چیست؟ 7مزایای مصرف آشواگاندا برای سلامتی

جمعه 30 تیر 1402 سلامت
گیاه آشواگاندا

آشواگاندا چیست؟

گیاه آشواگاندا  (Withania somnifera) یک گیاه دارویی برجسته است که در طب آیورودا استفاده می شود، یک سیستم درمانی سنتی که هزاران سال پیش در هند توسعه یافته است.

آشواگاندا به عنوان “راسایانا” یا جوان کننده در آیورودا استفاده شده است، که به گیاهان یا فرمولاسیون هایی اشاره دارد که برای ارتقای سلامت جسمی و روانی، بهبود طول عمر و افزایش کیفیت زندگی استفاده می شود.

آشواگاندا برای اهداف مختلفی از جمله کاهش استرس استفاده می شود. به عنوان یک آداپتوژن شناخته می شود، به این معنی که به بدن در مقابله با استرس کمک می کند. محققان نشان داده اند که آشواگاندا می تواند سطح کورتیزول را در بدن کاهش دهد، هورمونی که در هنگام استرس تولید می شود.

علاوه بر این، آشواگاندا با افزایش تولید گلبول های سفید خون، ایمنی را تقویت می کند. همچنین مشخص شده است که دارای فعالیت ضد التهابی است که می تواند به کاهش پاسخ های التهابی در بدن کمک کند.

آشواگاندا را می توان به اشکال مختلف مانند کپسول، پودر و چای مصرف کرد و به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، مانند هر مکمل دیگری، مهم است که قبل از مصرف آشواگاندا با پزشک خود مشورت کنید.

در سال های اخیر، آشواگاندا به دلیل فعالیت های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن در صنعت مراقبت از پوست محبوبیت پیدا کرده است. نشان داده شده است که استفاده موضعی آشواگاندا روی صورت ظاهر پوست را بهبود می بخشد و علائم پیری را کاهش می دهد.

 

آشواگاندا

آشواگاندا

آشواگاندا برای سلامت پوست

آشواگاندا حاوی ترکیباتی به نام با آنولیدها است که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. این ترکیبات می توانند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از عوامل محیطی مانند اشعه UV و آلاینده ها کمک کنند.

گنجاندن آشواگاندا در رژیم روزانه مراقبت از پوست می تواند مزایای مختلفی برای پوست شما داشته باشد.

 

فواید آشواگاندا برای سلامت پوست

1. به رفع رنگدانه های پوست کمک می کند

یک مطالعه به این موضوع پرداخت که چگونه آشواگاندا می تواند به رنگدانه روی پوست کمک کند.

عصاره آشواگاندا (WSE) یک مسیر سیگنالینگ را قطع می کند که منجر به تنظیم مثبت MITF می شود، پروتئینی که تولید ملانین را کنترل می کند، رنگدانه ای که به پوست رنگ می دهد. این مطالعه همچنین نشان داد که WSE اثر سمی روی ملانوسیت ها، سلول هایی که ملانین تولید می کنند، ندارد.

این نتایج نشان می‌دهد که اثر رنگ‌زدایی WSE به دلیل مرگ ملانوسیت‌ها نیست، بلکه به دلیل قطع یک مسیر سیگنالینگ است که منجر به تولید ملانین می‌شود.

به طور کلی، این یافته‌ها نشان داد که عصاره آشواگاندا ممکن است یک ماده طبیعی امیدوارکننده برای درمان اختلالات رنگدانه‌ای پوست باشد.

 

2. می تواند حساسیت های پوستی را بهبود بخشد

بر اساس تحقیقات، بسیاری از بیماری های پوستی مرتبط با التهاب، مانند درماتیت تماسی آلرژیک، پسوریازیس و درماتیت آتوپیک، با عملکرد کراتینوسیت ها و سیتوکین ها مرتبط هستند.

کراتینوسیت ها مسئول تولید واسطه های التهابی هستند که در صورت تولید بیش از حد می تواند منجر به پاسخ التهابی غیرطبیعی شود. بنابراین، یافتن عوامل ضد التهابی بالقوه ای که می توانند این واسطه های پیش التهابی را سرکوب کنند، مهم است.

یکی از راه حل های مورد مطالعه، آشواگاندا است. محققان دریافته‌اند که آشواگاندا دارای فعالیت‌های ضد التهابی و بهبود زخم است.

 

3. ممکن است با آکنه مبارزه کند

استفاده از کرم ضد آکنه حاوی عصاره آشواگاندا را مورد بررسی قرار داد. محققان به این نتیجه رسیدند که این کرم در کاهش ضایعات آکنه و افزایش سلامت پوست مفید است.

عصاره آشواگاندا استفاده شده در کرم دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که می تواند به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو که به آکنه کمک می کند، کمک کند.

علاوه بر این، عصاره سطح سبوم، ماده روغنی که می تواند فولیکول های مو را مسدود کرده و باعث آکنه شود را کاهش می دهد.

آشواگاندا ممکن است یک عنصر امیدوارکننده در کرم‌های ضد آکنه و سایر محصولات مراقبت از پوست باشد.

 

4. با علائم پیری مبارزه می کند

تلومراز آنزیمی است که مسئول حفظ طول تلومرها است که از کلاهک‌های روی کروموزوم‌ها محافظت می‌کنند. تلومرها با افزایش سن فشرده می شوند و این کوتاه شدن با افزایش سن و اختلالات مرتبط با افزایش سن مرتبط است.
آگهی ها

درمان با عصاره ریشه آشواگاندا باعث افزایش فعالیت تلومراز در سلول‌های HeLa انسانی می‌شود. این بدان معنی است که عصاره ممکن است با کمک به حفظ طول تلومرها دارای خواص ضد پیری باشد.

 

5.کمک به اعصاب و رفع خستگی

اشووغوندا گیاهی است که کمبود انرژی را جبران می کند در نتیجه برای رفع خستگی بسیار مفید است، فشار روانی و استرس را کاهش می دهد و البته دشواری در تمرکز را برطرف کرده میزان تمرکز را افزایش می دهد.

 

6.کاهش کلسترول خون با آشواگاندا

کاهش کلسترول خون و به دنبال آن کاهش تری گلیسیرید از مشکلات اساسی مردم امروزه شده، اکثر افراد از زیادی کلسترول خون رنج می برند و قلب آن ها تحت فشار است، اشووغوندا کلسترول خون را کاهش می دهد و گیاهی دارویی و مفید برای قلب شناخته می شود.

 

7.آشواگاندا برای تیروئید کم کار

خاصیت آنتی اکسیدانی اشووغوندا روی تیروئید تاثیر بسزایی دارد و باعث بهتر شدن بیماری می شود، این گیاه هورمون ها را متعادل می کند و خستگی ناشی از تیروئید را رفع می کند، در درمان التهاب گلو موثر است و می توان گفت میزان ترشحات غده تیروئید را در اختیار می گیرد.

 

آشواگاندا

آشواگاندا

در این مقاله با نحوه استفاده از آشواگاندا  آشنا خواهید شد.

 

1. از عصاره آب آشواگاندا استفاده کنید

صورت خود را با یک شستشوی ملایم صورت تمیز کرده و با حوله خشک کنید.

مقدار کمی پودر آشواگاندا و آب را با هم ترکیب کنید تا به شکل خمیر در بیاید. به طور کلی، یک قاشق چای خوری پودر مخلوط با یک قاشق غذاخوری آب کافی است.

مقداری آب بجوشانید و رب را به مدت 10 تا 15 دقیقه بخارپز کنید.

اجازه دهید رب خنک شود.

از یک پنبه یا پد تمیز استفاده کنید تا خمیر را روی صورت خود بمالید. آن را به خوبی با حرکات دایره ای ماساژ دهید.

بگذارید 30 دقیقه روی صورتتان بماند یا حداقل تا زمانی که خشک شود.

آن را با آب بشویید و پوست خود را با یک حوله خشک کنید.

 

2. ماسک صورت آشواگاندا را بزنید

1 قاشق چایخوری پودر آشواگاندا را با 1 قاشق چایخوری عسل و ماست مخلوط کنید.

مخلوط را روی پوست خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند.

آن را با آب بشویید.

عسل دارای ویژگی های ضد باکتریایی ذاتی است که می تواند از آکنه جلوگیری کند. همچنین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند که رطوبت را در پوست بدون انسداد منافذ حفظ می کند.

علاوه بر این، عسل دارای ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که التهاب را کاهش می دهد و تحریک پوست را کاهش می دهد.

بنابراین، ماسک عسل و آشواگاندا می تواند برای پوست مفید باشد!

 

3. روغن آشواگاندا را امتحان کنید

1 قاشق غذاخوری پودر آشواگاندا را با 1 فنجان روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام ترکیب کنید.

مخلوط را گرم کنید و سپس پودر آشواگاندا را صاف کنید.

روغن را قبل از خواب به صورت خود بمالید و بگذارید یک شب بماند.

روغن آشواگاندا را می توان به عنوان یک مرطوب کننده به تنهایی یا ترکیب با سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد.

 

گیاه آشواگاندا

گیاه آشواگاندا

 

عوارض گیاه آشواگاندا

این گیاه برای اکثر مواد بی خطر است اما باید توجه کنید که افراد مبتلا به بیماری های خاص مثل آرتریت روماتوئید، لوپوس، تیروئید هاشیموتو و دیابت نوع یک باید برای استفاده از گیاه با پزشک معالج خود مشورت کنند.
مصرف بیش از حد این گیاه ممکن است قندخون و فشارخون را کاهش دهد پس بهتر است مصرف آن با دوز مناسب باشد.

نکته ای درمورد افرادی که داروهای تیروئید مصرف می کنند:
این گیاه ممکن است سطح هورمون تیروئید را افزایش دهد پس مصرف آن برای افرادی که تیروئید دارند باید زیرنظر پزشک باشد.

 

کلمه پایانی

آشواگاندا یک ماده طبیعی و مفید برای افزایش سلامت پوست شما است. چه استفاده از آن را در ماسک صورت، روغن یا تونر انتخاب کنید، استفاده از آشواگاندا در روتین مراقبت از پوست می تواند به محافظت از پوست شما در برابر آسیب های محیطی و کاهش نشانه های پیری کمک کند.

با شواهد علمی که از مزایای آن حمایت می کند، آشواگاندا یک مکمل ارزشمند برای هر رژیم مراقبت از پوست است.

روغن گل یاس

 12فوایدروغن گل یاس/روغن یاس برای روشن کردن پوست

زرده و سفیده تخم مرغ

زرده و سفیده تخم مرغ / کدام یک برای موهای شما بهتر است؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا