اماکن تاریخی کشور ایران بخش 2

یکشنبه 15 اسفند 1400 جاذبه های گردشگری
جاذبه گردشگری کشور ایران

جاذبه گردشگری کشور ایران

جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی  بی شمار در کشور ایران وجود دارد. در این مقاله شما با برخی از این اماکن زیبا که در لیست میراث انسانی جهانی یونسکو ثبت شده اند آشنا می شوید.

ایران کشوری باستانی است که به طور بالقوه می تواند مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری فراوانی را به بازدیدکنندگان خود ارائه دهد.

ایران کشوری پهناور و پر از  اماکن تاریخی  زیبا و مناظر طبیعی چشمگیر است. تنوع جاذبه ها در ایران آن را به یک مقصد سفر شگفت انگیز برای مسافران با هر سلیقه تبدیل می کند. با این وجود ، برنامه ریزی برای یک سفر ایده آل به ایران نیز دشوار است.

اگرچه حتی یک ماه سفر از طریق ایران ممکن است برای دیدن همه آنچه برای دیدن وجود دارد کافی نباشد ، اما می توان یک سفر کامل را برای ایران برنامه ریزی کرد که بهترین مقاصد ایران ، مهمترین جاذبه های ایران را در دو بخش برای شما همراهان عزیز گرد هم آوردیم 

از جاذبه های گردشگری شیراز– یزد- همدان- اصفهان- کردستان-خوزستان -قشمو و……………..

جاذبه گردشگری کشور ایران

جاذبه گردشگری کشور ایران

1-دریاچه چورت

دریاچهٔ میانشه یا دریاچهٔ چورت (خواهرخواندهٔ دریای خزر) در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد.

این دریاچه، در ۳۵۰ کیلومتری تهران در جنگل‌های بکر روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می‌شود.

با سر سبز شدن و زنده شدن دوباره طبیعت در فصل بهار جنگل ها و مراتع اطراف دریاچه چورِت که یکی از مناطق بکر بخش چهار دانگه شهرستان ساری میباشد، زیبایی های طبیعت این منطقه از استان مازندران را دو چندان کرده است.

 

دریاچه چورت

دریاچه چورت

2-آرامگاه حافظ

حافظیه یا آرامگاه حافظ (گشایش: ۸۵۶ ه‍.ق – ۱۴۵۲ م)، محل خاکسپاری حافظ شیرازی در شیراز است

اگر می خواهید به دیدار یک شاعر پارسی بروید ، باید حافظ باشد. عصر هنگام گردش گردشگران و اهالی محل برای ادای احترام و خواندن چند سطر از اشعار وی ، عصر دور باغ و مقبره بروید. حتی می توانید ثروت خود را بخوانید تا ببینید آنچه شاعر بزرگ برای شما پیش بینی می کند.

 

-آرامگاه حافظ

-آرامگاه حافظ

3-بیسوتون و طاق بستان

بیسوتون و طاق بستان دو مکان تاریخی واقع در نزدیکی یکدیگر در استان کرمانشاه هستند. نقش برجسته های سنگی و مجسمه هرکولس بقایای جذاب بیسوتون است ، همانطور که گفته می شود “غار شکارچی” ماقبل تاریخ 40،000 سال پیش در آن ساکن بوده است.

نقش برجسته های صخره ای نیز در زیر طاق طاق بستان قرار دارند که در برجسته ترین تصویر آخرین پادشاه امپراتوری ساسانی با اهورامزدا (خالق آیین زرتشت) و آناهیتا (رژیم زرتشتی) به تصویر کشیده شده است.

 

-بیسوتون و طاق بستان

-بیسوتون و طاق بستان

4-پاسارگاد

پاسارگاد همچنین اولین نمونه از ترکیبات کاخ هخامنشیان و اولین نمونه های برنامه ریزی باغ ایرانی در تاریخ ایران است.این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی پایتخت اولین سلسله سلطنتی فارس ، هخامنشیان است.

pasargadae اولین پایتخت سلسله ای امپراتوری هخامنشی بود که توسط کوروش دوم بزرگ ، در پارس ، میهن پارسیان ، در قرن 6 قبل از میلاد تاسیس شد. کاخ ها ، باغ ها و آرامگاه کوروش نمونه های برجسته ای از مرحله اول هنر و معماری سلطنتی هخامنشی و شهادت های استثنایی تمدن ایران است.

بقاياي مخصوصاً قابل توجه در محوطه 160 هكتاري شامل: مقبره كوروش دوم ؛ تال تخت ، یک تراس مستحکم ؛ و یک مجموعه سلطنتی از گیت هاوس ، سالن تماشاگران ، کاخ مسکونی و باغ ها. پاسارگاد پایتخت اولین امپراتوری بزرگ چند فرهنگی در آسیای غربی بود.

 

پاسارگاد

پاسارگاد

5-موزه استاد بوتونی

موزه استاد بوتونی موزه ای در تبریز ، شمال غربی ایران است. صنایع دستی هنرمند Bohtouni در این موزه نگهداری می شود از جمله مجسمه هایی از مواد مختلف مانند گل ، میوه و غیره. این موزه در حومه ششگلان تبریز ، در کنار مقبرتوشوآرا و حرم سید حمزه واقع شده است.

 

موزه استاد بوتونی

موزه استاد بوتونی

 

6-حسنعلی خان امیر نظام گاروسی

منطقه ششگلان در زمان سلسله ایلخانان مقر فرمانداری بوده است. حسنعلی خان ، امیر نظام گاروسی ، در سال 1820 در بیجار ، در استان کردستان به دنیا آمد. وی برای مدت بیست و دو سال در سمت های مختلف دولتی خدمت کرد.

به ویژه ، وی برای مدتی مسئولیت دانشجویان ایرانی اعزام شده توسط دولت ایران به اروپا را بر عهده داشت. وی همچنین به عنوان ژنرال ارتش گروس و رئیس گارد امنیتی دادگاه عالی و ارگ تبریز خدمت کرد.

وی در ماهان ، در استان کرمان به خاک سپرده شده است. او را بیشتر به خاطر نثر مثال زدنی اش به زبان فارسی به یاد می آورند.

حسنعلی خان امیر نظام گاروسی

حسنعلی خان امیر نظام گاروسی

 

7- ارگ بمارگ

بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان است که محل آن در شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار داشت. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزله بم آسیب دید

این جاذبه گردشگری و مکان تاریخی شهری با دیوارهای باستانی است که در اصل در دوران هخامنشیان ساخته شده است. کاریز ، یک سیستم مکمل آب زیرزمینی ایران باستان ، معروف به قنات ، زندگی را در این واحه امکان پذیر کرده است. بم در یک محیط کویری در لبه جنوبی فلات مرتفع ایران واقع شده است. ریشه های بم را می توان از دوره هخامنشی (قرن های 6 تا 4 قبل از میلاد) جستجو کرد.

کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به‌شمار می‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.

ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان

ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان

 

8-تخت سلیمان یا تخت سلیمان و کاشی کاری در دوره ایلخانی

تخت سلیمان نام یک بخش در استان آذربایجان غربی است که در گذشتهٔ نزدیک، «تازه کند نصرت» و در گذشتهٔ دور «گَنجَک» نامیده شده‌است. هم‌اکنون نام آن شهر، تخت سلیمان است.

گفته شده که تخت سلیمان همان «فره‌اسپه» پایتخت ایران اشکانی بوده‌است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار می‌رفت

 

تخت سلیمان 

تخت سلیمان

9-باغ شازده ماهان

باغ شاهزاده یا باغ شازده زیباترین باغ تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و حوالی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد.

باغ شاهزاده به گونه‌ای استقرار یافته که حداکثر استفاده از مناظر بدیع داخلی را به صورت زیر امکان پذیر می‌سازد: در بدو ورود، به ویژه در طبقه فوقانی سردر خانه به غیر از دیدها و مناظر بیرونی باغ، منظره چهارباغ و در جهت عکس آن منظره کوه را امکان پذیر می‌سازد.

این مناظر عمده یعنی رؤیت حرکت آب، حوض ها و آبشارها هرکدام به نوبه خود تأکیدی بر محورهای عمود بر محور اصلی دارند و توأم با نظام گیاهی مناظر بدیع داخلی را ارائه می‌دهند.

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان

10-آبشارهای شوشتر (سیکاها)

آبشارهاي شوشتر(سيکاها) شوشتر در موقعیت جغرافیایی E4851 N3202 در استان خوزستان واقع است. سازه‌های آبی شوشتر در دوران ساسانیان، جهت بهره‌گیری از نیروی آب به‌عنوان محرک آسیاب‌های صنعتی ساخته شده است.

در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند.محوطه آبشارهاي شوشتر در جنوب پل بند گرگر و خيابان شريعتي واقع شده است.

آبشارهای شوشتر

آبشارهای شوشتر

منبع:ttgroup.ir

آشنایی با ۷ تا از مجلل‌ترین اقامتگاه‌های اسکی در سراسر جهان

آشنایی با ۷ تا از مجلل‌ترین اقامتگاه‌های اسکی در سراسر جهان

آرامگاه سعدی

گردشگری شیراز /آرامگاه سعدی کجاست

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا