کتاب نام من سرخ اثر اورهان پاموک

پنج‌شنبه 4 اسفند 1401 کتاب
نام من سرخ

مشخصات کتاب نام من سرخ

نام کتاب : نام من سرخ

نویسنده : اورهان پاموک

سال انتشار : ۱۳۹۶

تعداد صفحات : ۶۹۲

دسته‌بندی: رمان داستان تاریخی داستان خارجی

معرفی کتاب نام من سرخ

نام من سرخ (My Name Is Red) روایت کننده‌های مختلفی دارد. در پنجاه ‌و ‌نه فصل کتاب، داستان گاه از زبان یک جسد، گاه از زبان قاتل و گاهی نیز از زبان غیر انسان‌ها مثل سکه و خون و سگ روایت می‌شود. یکی از ویژگی‌های نثر این کتاب آن است که در بسیاری مواقع روایت‌ با لحنی طنز آلود بیان می‌شود اما این طنز، شوخی شخصیت‌های داستان با خواننده است و در خود داستان و روایت‌ها از آن استفاده نمی‌شود.پاموک در این رمان نقطه مشترک تاریخ عثمانی و ایران را در نظر داشته‌ است. نویسنده به شرح عشق و قتل در این رمان پرداخته‌ است. چگونگی روابط بین دو فرهنگ غرب و شرق از دیگر موضوعات این رمان است که از زبان نقاشان روایت می‌شود.

معرفی کتاب نام من سرخ

معرفی کتاب نام من سرخ

خلاصه کتاب نام من سرخ

سلطان مراد سوم، امر کرده تا گروهی از بهترین و برجسته ترین هنرمندان سرزمینش، گرد هم آیند و کتابی باشکوه در ستایش پیروزی ها و فتوحات قلمرو او به وجود آورند. در ابتدای رمان، یک استاد طلاکار به دست یک نقاش به قتل می رسد. هیچ کس مطمئن نیست که شاید قاتل یک نقاش باشد. موضوع رمان به نوعی، پیدا کردن نقاشِ قاتل است.

تنها سرنخ برای افشاء این جنایت، در خود تصویرگری های نیمه تمام نهفته است… پاموک برخی حکایت‌های نظامی و شاهنامه فردوسی را نیز در کتاب نام من سرخ بازگو کرده‌ و در بخش هایی از کتاب نیز به بهزاد، نقاش ایرانی اشاره کرده است.

رمان نام من سرخ در بستر بخشی از تاریخ امپراتوری عثمانی در زمان سلطان مراد سوم می‌گذرد. در این رمان، شیوهٔ چند صدایی یا پلی فونی روایتِ حوادث مختلف را توسط شخصیت‌های رمان ممکن کرده‌ است.

خلاصه کتاب نام من سرخ

خلاصه کتاب نام من سرخ

معرفی نویسنده کتاب نام من سرخ

ﻓﺮﯾﺪ اورخان ﭘﺎﻣﻮك در ژوﺋﻦ 1952 ﻣﯿﻼدي در استانبول به دنیا آمد. نام او در فارسی به اورهان یا اُرهان پاموک معروف است. او در خانواده‌ای سنتی و متمول کودکی خود را گذراند و تحصیلات دبیرستان خود را در کالج آمریکایی «رابرت» گذراند. او برخلاف علایقش به اصرار خانواده رشته‌ی معماری را برای تحصیلات آکادمیک انتخاب کرد و وارد دانشکده‌ی فنی استانبول شد. علاقه او به نوشتن و پژوهش سبب شد اُرهان رشته‌ی مهندسی را ناتمام بگذارد. او رشته‌ی خبرنگاری را انتخاب کرد و پا به عرصه‌ی نویسندگی گذاشت.

پاموک در گفتگو با علیرضا غلامی دربارهٔ انگیزه خود از نوشتن این رمان گفته‌ است «بین ۷ تا ۲۲ سالگی‌ام می‌خواستم نقاش شوم. بعدها وقتی نویسنده مشهور ترک شدم همیشه دوست داشتم دربارهٔ لذت نقاشی بنویسم. می‌خواستم توصیف کنم که نقاشی کردن چه حسی دارد و یک نقاش چه عقایدی دارد.»

ﻓﺮﯾﺪ اورخان ﭘﺎﻣﻮك

ﻓﺮﯾﺪ اورخان ﭘﺎﻣﻮك

بخشی از کتاب نام من سرخ

و حالا دیگه من یه مُرده‌ام ، یه جسد تهِ یه چاه. از آخرین نفسی که کشیدم و قلبم وایستاد خیلی گذشته ولی هنوز هم هیچ‌کسی از ماجرا خبر نداره ، البته غیر از اون قاتل پست‌فطرت. اون کثافت نبضم رو گرفت و گوشش رو گذاشت جلو دهنم ، بعد که مطمئن شد مُرده‌ام دستم رو گرفت و تا سر چاه کشوندم ، بعد بلندم کرد و انداختم تو چاه.

آدم بعد از مرگش می فهمه که پول تو زندگی هیچ ارزشی نداره؟ اینا همه اش شعار بوده ، آدم حتی بعد از مرگش هم خوب می فهمه که پول تو زندگی چه قدر ارزش داره…

فکر می کردم اگه دو نفر همیشه به هم راست بگن ، یعنی عین حقیقت رو بگن ، باید خیلی صمیمی باشن ولی الان می دیدم که برای حفظ صمیمیت انگار مجبوری بعضی جاها دروغ هم بگی…

کتاب لبه تیغ اثر ویلیام سامرست موام

کتاب ماه الماس اثر ویکی کالینز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا