کتاب ماه الماس اثر ویکی کالینز

سه‌شنبه 2 اسفند 1401 کتاب

شناسنامه کتاب ماه الماس اثر ویکی کالینز

نویسنده: ویکی کالینز

مترجم: منوچهر بدیعی

ناشر: نیلوفر

تعداد صفحات: 658

نوع جلد: سخت

معرفی کتاب ماه الماس

داستان سرگذشت سحرآمیز یک الماس که شاهد بسیاری از وقایع مهم تاریخی بوده. خلاصه کتاب ماه الماس، به قلم ویلکی کالینز، روایتگر ماجراهای »الماس زرد» است که مدتی در معابد هندوها، سال‌ها در دست مسلمانان و دست آخر نیز مهمان خانه‌ی «هرنکسل»ها بوده. این داستان پلیسی در سال 2013 به‌عنوان نامزد بهترین رمان از سوی سی. دبلیو. ای. برگزیده شده است.

معرفی کتاب ماه الماس

معرفی کتاب ماه الماس

خلاصه کتاب ماه الماس

از قرن یازدهم که جنگجویان مسلمان با یورش به معبد هندوها، الماس زرد را به یغما بردند تا سال 1799 که بریتانیایی‌ها با حمله به قلعه‌ی مسلمانان الماس را به تصاحب خود درآوردند، این سنگ باشکوه و گرانبها دورانی پر از فراز و نشیب را پشت سر گذاشته. آخرین مالک این الماس در سال 1850، سرهنگ جان هرنکسل بوده اما در کمال شگفتی، از خانه‌ی او هم ناپدید می‌شود. جست‌و‌جو برای بازیابی الماس و بازگرداندن آن به مالکان حقیقی‌اش درون‌مایه‌ی خلاصه کتاب ماه الماس (The Moonstone) را می‌سازد. ویلکی کالینز (Wilkie Collins) با بهره‌گیری از بیانی جذاب و نیز ریتم تند وقایع، روایتی پرکشش و هیجان‌انگیز آفریده است.

اگرچه رنگ معمایی این کتاب آن را در دسته‌های رمان‌های پلیسی قرار می‌دهد اما نویسنده به تاریخ و جادو هم گوشه‌چشمی داشته است. اسرار روحانیون هندو که محافظت از الماس را به عهده دارند، نشان می‌دهد که الماس زرد چیزی بیش از یک سنگ گرانبهاست. در حقیقت نمادی از گذشته‌ی سحرآمیز ادیان باستانی است که نوعی تقدس را با خود به همراه دارد. در سراسر خلاصه کتاب ماه الماس شاهد تکاپوی خانواده‌ی هرنکسل هستیم که خود را مالکان برحق الماس می‌دانند اما گویا سرنوشت الماس با تصورات ایشان تفاوت بسیاری دارد.

خلاصه کتاب ماه الماس 

خلاصه کتاب ماه الماس 

معرفی نویسنده کتاب ماه الماس

ویلیام ویلکی کالینز، متولد 1824 در لندن، نویسنده، نمایشنامه‌نویس نامدار انگلیسی است. تحصیلات او در رشته‌ی حقوق و تجربیاتش در این زمینه، تأثیر چشمگیری بر آثار ادبی‌اش داشته است. برخی او را اولین و برخی نیز او را بزرگترین داستان‌نویس ژانر پلیسی می‌دانند. از رمان‌های دیگر این نویسنده می‌توان به «سفید پوشی در لیمریج» اشاره کرد. ویلکی کالینز در 23 سپتامبر 1889، درگذشت.

ویلیام ویلکی کالینز

ویلیام ویلکی کالینز

اقتباس فرهنگی و سینمایی از کتاب ماه الماس

نخستین اقتباس سینمایی از رمان ماه الماس در سال 1934 از سوی شرکت مونوگرام پیکچرز صورت گرفت. این فیلم به کارگردانی رجینالد بارکر ساخته شده بود و دیوید منرز، چارلز ایروین و فیلیس بری در آن به ایفای نقش پرداختند.در سال 2011، رادیو بی. بی. سی. این داستان را در چهار قسمت یک ساعته با حضور النور برون، پل ریس، جاسمین هاید و… طی یک نمایش رادیویی به اجرا درآورد. در سال 2016، مجموعه‌ای تلویزیونی در پنج قسمت با الهام از این کتاب ساخته شده و از شبکه‌ی بی‌. بی‌. سی. به نمایش درآمد.

نام من سرخ

کتاب نام من سرخ اثر اورهان پاموک

کتاب زوربای یونانی اثر نیکوس کازانتزاکیس

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا