کتاب موبی‌دیک یا وال سفید اثر هرمان ملویل

پنج‌شنبه 11 اسفند 1401 کتاب

مشخصات کتاب موبی‌دیک یا وال سفید

عنوان کتاب به زبان اصلی: Moby-Dick

عنوان کتاب به فارسی: موبی دیک

نویسنده: هرمان مِلویل (Herman Melville)

سال انتشار: ۱۸۵۱

 

درباره ی کتاب موبی‌دیک

کتاب موبی دیک یک کتاب کلاسیک و طولانی است که بسیار زیاد به جزئیات پرداخته و همه چیز را وصف کرده است. این توصیفات طولانی گاهی برای خواننده خسته کننده است. همچنین نثر کتاب کمی دشوار بوده و فهم آن کمی سخت است.این کتاب پر از معانی است و ادراک از معانی اصلی آن به شمار می رود. درک کردن است که باعث می شود ما اشکال را آن طور که وجود دارند ببینیم.موبی دیک در زمان چاپ با اقبال خوبی مواجه نشد و مورد استقبال قرار نگرفت. اما پس از مرگ نویسنده به عنوان یکی از بهترین رمان های کلاسیک در دوره رنسانس آمریکا شناخته شد. ملویل از آن دسته نویسندگان بود که در زمان حیات خود شهرت چندانی نداشت.

درباره ی کتاب موبی‌دیک

درباره ی کتاب موبی‌دیک

معرفی نویسنده کتاب موبی‌ دیک

هرمان ملویل از نويسندگان به‌نام قرن هجدهم ميلادي بود. او رمان‌نویس، شاعر و نویسنده‌ي داستان‌های کوتاه آمریکایی بود كه در زمستان 1819 در خانواده‌اي آرام نسبتا مفرح در نيويورك به دنيا آمد. اما اين زندگي آرام چندان دوام نداشت و ملویل مجبور شد به دليل بدهي بسيار زياد پدرش از يازده سالگي كارهاي فراواني از فروشنگي تا کارگری در مزرعه و معلمي را انجام دهد.

هرمان ملویل

هرمان ملویل

راوی داستان موبی‌ دیک

راوی داستان موبی دیک، یک ملوان به نام ایشمل است که تنها بازمانده از کشتی پکود می‌باشد. ایشمل داستان جنون کاپتان آهاب و سفر طولانی آنها برای صید وال سفید روایت می‌کند. کشتی کاپیتان آهاب توسط وال سفید غرق شده و همچنین پای او نیز در این حادثه قطع گردیده بود. حس انتقام جویی شدید در کاپیتان آهاب باعث شده بود وی دچار جنون شود و تنها خواسته‌اش کشتن نهنگ سفید باشد که این جنون در نهایت زندگی خود او و تمامی افراد کشتی‌اش را به پایان رساند.

اقتباس از کتاب موبی‌ دیک

این اثر محبوب و پرطرفدار بارها مورد اقتباس قرار گرفته اما در میان همه‌ی اقتباس‌ها معروف‌ترین آن در سال 1956 توسط جان هیوستون ساخته شده است. هیوستون که یکی از بهترین کارگردان‌های سینمای ماجراجویانه قرار دارد توانست فیلمی به یادماندنی خلق کند. این فیلم برای ایرانیان نیز آشنا به شمارمی‌آید؛ چرا که بارها از رسانه‌ی ملی پخش شده است.

اقتباس از کتاب موبی‌ دیک

اقتباس از کتاب موبی‌ دیک

نکوداشت‌های رمان موبی دیک

– شاهکاری در داستان سرایی و رئالیسم نمادین. (Barnes & Noble)
– این داستان جذاب ملویل، با شور و احساس، روح آدمی را کاوش می کند. (American Literature)
– آکنده از حقایق، افسانه ها و جزئیاتی که ملویل از طریق تجربه ی شخصی به دست آورده است. (Amazon)

بخشی از کتاب موبی‌دیک

شب پیش از سفر، خواب دیدم یک دسته عنبرماهیِ غول‌پیکر تقلاکنان دور سرم شنا می‌کنند، آب کف می‌کرد و ماهی‌ها توی تاریکیِ زیر دریا سُر می‌خوردند و بیرون می‌آمدند. سردسته‌شان شبحِ سفیدِ نهنگ بزرگی با آرواره‌ی خمیده بود. تمام بدنش پر بود از زوبین‌های کج و کوله و زنگ‌زده‌، حیوان در ریسمان‌های آویخته و تکه‌پاره‌های هزاران قایق خرد شده، گیر افتاده بود. همی که چشم‌هام را مالیدم تا این منظره‌ی روح مانند را واضح‌تر ببینم، ماهی چرخید و توی تاریکی لغزید. من تا نزدیک به پایان ماجرا، تعبیر این رؤیا را نفهمیدم.
وقت‌هایی که ناخدا روی سوراخ مهار دیده‌بانی‌اش مشغول کار نبود، به اتاقش در طبقه‌ی پایین می‌رفت و نقشه‌هایش را بررسی می‌کرد. یک روز صبح داشتم کف راهروی تنگ بیرون خوابگاه ناخدا را می‌سابیدم، که استارباک با چهره‌ای وحشت‌زده به سرعت از کنارم رد شد و در اتاق اهب را زد. اما چون جوابی نشنیدداخل شد و در را پشت سرش نیمه‌باز گذاشت. من هم در شستن بخشی از راهرو که دور و بر اتاق ناخدا بود، خیلی دقیق بودم و هم وظیفه داشتم دوستانم را در خوابگاه خدمه از تمام اخبار مهم آگاه کنم…

 

 

 

کتاب نان و شراب اثر اینیاتسیو سیلونه

معرفی کتاب کلبه عمو تام

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا