فواید شگفت انگیز پوست تخم مرغ

دوشنبه 16 اسفند 1400 سلامت
فواید پوست تخم مرغ

فواید پوست تخم مرغ

آیا می توانید پوست تخم مرغ را بخورید؟ آره! پوسته تخم مرغ خوراکی است و منبع عالی کلسیم است. پوسته تخم مرغ نه تنها خوراکی است، بلکه کاربردهای بسیار متنوعی نیز دارد. آنها به عنوان یک عنصر در خوراک دام، کود و کمپوست استفاده می شوند.

پوسته تخم مرغ تقریباً به طور کامل از کربنات کلسیم (95٪) ساخته شده است. 5 درصد باقیمانده از ترکیبی از پروتئین ها و سایر مواد معدنی تشکیل شده است.

پوسته تخم مرغ دارای یک پوشش خارجی نازک به نام شکوفه است که از ورود باکتری ها به داخل پوسته جلوگیری می کند. در زیر پوسته غشایی وجود دارد که پوسته تخم مرغ را از آلبومین یا سفیده تخم مرغ جدا می کند.

پوسته تخم مرغ منبع ارزان و موثری از کلسیم رژیمی است. اگر در تامین نیازهای کلسیم خود مشکل دارید، مصرف مکمل با پودر پوسته تخم مرغ ممکن است راهی موثر برای رفع نیاز شما باشد.

 

دریافت مقدار مناسب کلسیم برای مصرف بسیار مهم است. کلسیم بیش از حد می تواند باعث هیپرکلسمی، آسیب کلیه و سنگ کلیه شود.

 

فواید پوسته تخم مرغ

فواید پوسته تخم مرغ

چرا مصرف دارویی پودر پوسته تخم مرغ برای بدن شما مفید است:

1. منبع عالی کلسیم است

کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن انسان است که حدود 99 درصد آن در استخوان ها و دندان ها وجود دارد. کلسیم یک ماده مغذی ضروری است که برای بسیاری از عملکردها در سلامت انسان ضروری است. یکی از وظایف اصلی آن تقویت استخوان ها است.

این ماده معدنی در انواع غذاها از جمله لبنیات، غذاهای غنی شده با کلسیم و برخی سبزیجات یافت می شود. با این حال، مردم معمولا به اندازه کافی از این محصولات برای تامین نیاز روزانه خود به کلسیم مصرف نمی کنند.

نیمی از پوسته تخم مرغ می تواند مقدار کلسیم مورد نیاز در روز را در بزرگسالان تامین کند. مصرف روزانه توصیه شده 1000 میلی گرم کلسیم در بزرگسالان است (توصیه های کلسیم با سن و جنسیت متفاوت است). افراد مسن نسبت به بزرگسالان جوان به کلسیم بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر این، کلسیم پوسته تخم مرغ بهتر از کربنات کلسیم بدون تقلب در بدن جذب می شود. یک مطالعه نشان داد که میزان جذب اولی 34.8 درصد است، بیشتر از دومی.

 

2. به تقویت استخوان ها کمک می کند

پودر پوسته تخم مرغ که اساساً پوسته تخم مرغ له شده است و به عنوان مکمل کلسیم مصرف می شود اثرات قابل توجه و مفیدی در کاهش تحلیل استخوان نشان داده است.

تراکم توده استخوانی با افزایش سن کاهش می یابد. این از دست دادن استخوان به ویژه برای زنان یائسه که اغلب در نتیجه آن به پوکی استخوان یا استئوپنی مبتلا می شوند، شدید است. بنابراین، مکمل کلسیم برای مقابله با این فقدان ضروری‌تر می‌شود.

مطالعات بالینی انجام شده بر روی زنان یائسه و بیماران مبتلا به پوکی استخوان/استئوپنی، ارتباط بین دریافت کلسیم حاصل از پوسته تخم مرغ و بهبود تراکم استخوان باسن و ستون فقرات کمری را نشان داد، مشروط بر اینکه کلسیم همراه با سایر مواد مغذی استخوان ساز، یعنی ویتامین، مصرف شود. D3 و منیزیم.

در مطالعه دیگری بر روی گروهی از زنان یائسه، کلسیم پوسته تخم مرغ نسبت به کربنات کلسیم خالص در افزایش توده استخوان موثرتر بود.

 

3.  سلامت مفاصل را بهبود بخشد

چند مطالعه نشان داده اند که مکمل غشای تخم مرغ به عنوان درمان علائم مربوط به آرتروز و کاهش درد یا سفتی مفاصل است.  غشای پوسته تخم مرغ در درجه اول از پروتئین کلاژن تشکیل شده است.

با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه برای تعیین اثربخشی مکمل غشای پوسته تخم مرغ در سلامت مفاصل مورد نیاز است.

فواید پوسته تخم مرغ

فواید پوسته تخم مرغ

استفاده از پودر پوسته تخم مرغ به عنوان مکمل کلسیم

جایگزینی برای خرید مکمل کلسیم تجاری، تهیه پودر پوسته تخم مرغ در خانه با استفاده از وردنه و الک است.

سپس می‌توانید پودر پوسته تخم‌مرغ را در غذاهای مختلف مانند نان، پیتزا و ماکارونی بدون تغییر بافت یا طعم اضافه کنید. پودر پوسته تخم مرغ را می توان در سرکه، لیمو و آب پرتقال نیز حل کرد.

-اگر قصد دارید این پودر را برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنید، بهتر است قبل از خرد کردن، پوست آن‌ها را خشک کنید؛ سپس می‌توانید پودر را به غذا اضافه کنید یا آن را با آب خالی یا آب میوه مخلوط کنید.

-پوسته تخم مرغ ممکن است به باکتری‌هایی مانند سالمونلا انتریتیدیس آلوده باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از خطر مسمومیت غذایی، حتما قبل از خوردن پوسته تخم مرغ‌ها را بجوشانید.

کاربردهای دیگر پوست تخم مرغ

۱- تمیز کردن لباس‌های سفید با پوست تخم مرغ

۲- جلوگیری از گرفتگی لوله‌های فاضلاب با پوست تخم مرغ

۳- دفع آفات از خواص پوست تخم مرغ

۴- غذای پرندگان از پوست تخم مرغ

۵- خواص پوست تخم مرغ برای تقویت خاک گلدان و رشد بهتر گیاه

 

دیابت

شایع‌ترین عوامل خطرآفرین ابتلا به دیابت

قاتلان سریالی

قاتلان سریالی چگونه متولد می شوند؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا