هفته چهاردهم بارداری

یکشنبه 14 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته چهاردهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته چهاردهم بارداری، اندازه جنین حدود 8.9 سانتی‌متر و وزن حدود 60 گرم است که تقریباً اندازه یک لیمو دارد. در این هفته، بدن جنین سریع‌تر از سرش رشد می‌کند و سرش روی یک گردن خوش‌ترکیب قرار گرفته است. دست‌های جنین در این هفته درازتر شده و اندازه آن‌ها با بدنش متناسب است، اما پاهایش نیاز به کمی بزرگتر شدن دارند تا با بقیه اعضای بدنش متناسب شوند. در این هفته، پوششی از موهای کرک‌مانند و بسیار نرم که به لانوگو یا کرک جنینی معروف است، تمام بدن جنین را پوشانده است.

در هفته چهاردهم، کبد جنین تولید صفرا را آغاز کرده و نشان می‌دهد که کبد فعالیت مناسبی دارد. همچنین، طحال همکاری خود را در تولید گلبول‌های قرمز خون آغاز کرده است و ادرار جنین را به داخل مایع آمنیوتیک می‌ریزد. در این هفته، مغز جنین ارسال پالس‌های عصبی را آغاز کرده و ماهیچه‌های صورت جنین گاهی تغییراتی را نشان می‌دهند که به صورت نگاه با چشم‌های نیمه‌باز، اخم کردن و شکلک درآوردن دیده می‌شود. در این هفته، جنین می‌تواند چنگ بیندازد و همچنین می‌تواند انگشت شست خود را بمکد، اما هنوز قادر به احساس حرکت‌های او نخواهید بود.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته چهاردهم بارداری، با کاهش و از بین رفتن تدریجی عوارض اولیه حاملگی مانند تهوع، خستگی و درد سینه، شما انرژی بیشتری به دست آورده و از تغییرات بدن خود احساس خوشایندتری خواهید کرد. این هفته، ناحیه بالایی رحم کمی بالاتر از استخوان لگنی قرار دارد و رشد کودک نیز کافی است تا شکم شما را اندکی جلو بیاورد.

جلو آمدن شکم یکی از مراحل مهیج در حاملگی است و می‌تواند برای شما و همسرتان، یک نشانه آشکار از وجود کودکی که در انتظارش هستید، باشد. این زمان مناسبی است برای فکر کردن، خیال‌بافی و لذت بردن از این وضعیت. اگر گاهی نگرانی داشتید، این موضوع بسیار طبیعی است. با شروع سه‌ماهه دوم، خطر سقط‌جنین به‌شدت کاهش‌یافته است، بنابراین می‌توانید از خوشحالی فریاد بزنید. حالا بر مراقبت از خود و کودکتان تمرکز کنید و ایمان داشته باشید که برای آنچه که بعداً رخ خواهد داد، کاملاً آماده‌اید.

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

فعالیت‌های هفته چهاردهم بارداری

آماده باشید برای آخرین دیدار دوستانه با دوستان خوبتان. مادر شدن ممکن است باعث تغییراتی در روابط شما با دیگران شود. برای بسیاری از خانم‌هایی که به‌تازگی بچه‌دار شده‌اند، رفت‌وآمد با دوستان در کمترین اولویت قرار می‌گیرد. اما همچنان می‌توانید روابط خود را با دیگران مستحکم کنید و از مصاحبت با آن‌ها لذت ببرید.

برای گذراندن یک آخر هفته آرام و شاد با دوستان، می‌توانید گزینه‌ای ایده‌آل داشته باشید. اگر این امکان وجود ندارد، یک روز کامل را به خرید کردن، خوردن، حرف زدن، لوس‌بازی یا هر کار دیگری که دوست دارید در جمع دوستان یا خانواده انجام دهید، اختصاص دهید.

رژیم غذایی

برای حفظ سلامتی، مصرف سدیم را باید به حداکثر ۲٫۴ گرم در روز محدود کنید. مصرف بیش از حد سدیم می‌تواند باعث نگه‌داری آب در بدن شود. البته شما نباید تمام سدیم را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بلکه بهتر است مصرف آن را کاهش دهید. برچسب‌های مواد غذایی و میزان سدیم موجود در آن‌ها را بخوانید.

از خوردن غذاهایی که حاوی نمک زیاد هستند، مانند سوپ‌های کنسرو شده و خشک، گوشت‌های نمک‌سود (مانند همبرگر و سوسیس)، گوشت‌های فرآوری شده (مانند هات‌داگ و گوشت آماده مصرف)، گوجه‌فرنگی کنسرو شده، پنیر، کره بادام‌زمینی، برشتوک‌ها، غذاهای فریز شده و میان وعده‌هایی مانند چیپس و پفک، پرهیز کنید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی

نگران نباشید

سوء هاضمه اسیدی یا رفلکس، باعث ایجاد احساس سوزش در پشت جناغ سینه و گاهی طعم ترش و تلخی در دهان می‌شود. این شرایط به دلیل ترش کردن معده رخ می‌دهد. در دوران بارداری، هورمون‌های مختلفی ترش کردن معده را تسهیل می‌کنند. این هورمون‌ها باعث کاهش سرعت هضم غذا می‌شوند تا به جنین کمک کنند که مواد مغذی و آب را در بدن مادر جذب کند.

همچنین، در دوران بارداری، غذا درون روده به‌کندی حرکت می‌کند و تخلیه مواد از معده به تاخیر می‌افتد. پروژسترون نیز هورمون دیگری است که باعث می‌شود ماهیچه‌های بین معده و مری شل شوند. همه این عوامل باعث می‌شوند که اسیدهای معده فرصت بیشتری داشته باشند تا به تلاطم درآیند و رو به بالا بیایند و به‌عنوان سوء هاضمه اسیدی یا رفلکس شناخته شوند.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته چهاردهم بارداری

در زیر پوست جنین، غدد چربی و عرق فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و اولین تارهای مو بر روی سر جنین شکل می‌گیرند. برای انجام نماز، می‌توانید قبل از هر نماز، دستتان را روی شکم بگذارید و سوره “قدر” و “کوثر” را بخوانید، سپس صلوات کبیره را ختم کرده و بعد از آن بگویید “رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا” و هفت مرتبه “استغفرالله ربی و اتوب الیه” را بگویید. همچنین، به صورت روزانه می‌توانید به فقرا صدقه دهید و ثواب آن را به مادر حضرت ولی‌عصر، نرگس خاتون اهدا کنید. در صورت تمایل به داشتن فرزندی دانشمند، روزانه می‌توانید یک تخم‌مرغ و مقداری کنجد مصرف کنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته چهاردهم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته چهاردهم بارداری

بایدهای ونبایدهای هفته 14 حاملگی

برای جلوگیری از سوزش معده، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  •  به جای مصرف سه وعده غذا در روز، 6 وعده غذای کوچک داشته باشید.
  • شام را حداقل 4 ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
  •  غذاهای اسیدی مثل پرتقال، گوجه‌فرنگی و گریپ‌فروت را با غذاهایی که اسید کمتری دارند، ترکیب کنید.
  •  از مصرف غذاهایی که موجب ترشی معده شما می‌شوند، خودداری کنید.
  •  بعد از صرف غذا، کمی آدامس بجوید تا بزاق دهانتان افزایش پیدا کند؛ زیرا بزاق، اسید داخل مری را خنثی می‌کند.
  •  بعد از صرف غذا، حداقل برای یک ساعت صاف بنشینید و یا با چند بالش در کنارتان بخوابید.

در فصل تابستان و در دوران بارداری، مقدار مصرف آب روزانه باید افزایش یابد. در روز‌های گرم، می‌توانید مقدار بیشتری آب بنوشید. با این حال، در مواقعی که ورم دست و پا زیاد می‌شود و یا وزن بدن ناگهانی افزایش پیدا می‌کند، نباید در مصرف آب و مایعات زیاده‌روی کنید. آب‌میوه، نوشیدنی‌های غیرالکلی و دوغ، جز مایعات مناسب و فرح‌بخش محسوب می‌شوند.

بارداری

هفته شانزدهم بارداری

بارداری

هفته سیزدهم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا