هفته شانزدهم بارداری

یکشنبه 14 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته شانزدهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته شانزدهم بارداری، جنین شما به طول 11 سانتیمتر و وزنی حدود 110 گرم رشد کرده است، به اندازه یک گلابی بزرگ. در سه هفته آینده، رشد وزن و طول جنین شما به سرعت ادامه خواهد داشت، به طوری که وزن او دو برابر شده و چند سانتی‌متر به طول اضافه خواهد شد.در عکس جنین در هفته ۱۶، می‌توان اعضای قسمت پایینی بدن جنین را بیشتر دید. سر جنین صاف‌تر قرار گرفته و چشم‌هایش در جلوی صورتش قرار دارند.

گوش‌های جنین هم در نزدیکی محل نهایی‌شان قرار دارند.سیستم‌های زیادی از بدن جنین، مانند سیستم گردش خون و مجاری ادراری، در این هفته کامل‌تر شده و در حال فعالیت هستند. قلب جنین در حدود ۲۵ لیتر خون را در روز پمپ می‌کند و کل خون او چندین بار در تمام بدنش می‌چرخد. در اواخر دوران حاملگی، این مقدار به حدود ۱۹۰ لیتر افزایش می‌یابد.پوست سر جنین در حال شکل‌گیری است ولی موهای او هنوز قابل تشخیص نیستند. چشم‌های جنین با اینکه هنوز بسته هستند، به آرامی حرکت می‌کنند و حتی رشد ناخن‌های انگشتان پای جنین هم شروع شده است.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته شانزدهم بارداری، سرخی گونه‌ها (ناشی از افزایش جریان خون در سطح پوست) و کاهش شدید احتمال سقط‌جنین پس از هفته چهاردهم موجب خوب بودن حال شما است. همچنین با تثبیت مقادیر هورمون‌ها و کم شدن حالت‌های تهوع، لذت بیشتری از این دوران می‌برید. به‌زودی شما ممکن است احساس حرکت کودکی که در شکم دارید کنید، اما اگر این اولین حاملگی شماست، ممکن است تا هفته بیستم چنین اتفاقی نیفتد.

فعالیت‌های هفته شانزدهم

حتی اگر در خانه می‌مانید برای یک آخر هفته رمانتیک برنامه‌ریزی کنید.وقتی نوزاد شما به دنیا بیاید دیگر شما و همسرتان قادر نخواهید بود که یک آخر هفته را به‌تنهایی باهم بگذرانید. این موقعیت را از دست ندهید.بیشتر از این هم صبر نکنید زیرا با آغاز سه ماه سوم ممکن است مسافرت برای شما بسیار خسته‌کننده و زجرآور شود. اگر نمی‌توانید به مسافرت بروید در شهر خود بگردید و از مصاحبت با یکدیگر لذت ببرید. حتی یک شام دونفره و سینما هم می‌تواند گزینه خوبی باشد!

فعالیت‌های هفته شانزدهم

فعالیت‌های هفته شانزدهم

رژیم غذایی

اگر در دسته‌ی خانم‌های بارداری هستید که علاقه‌ی دارید به غذاهایی مانند کوکو گوشت، ماکارونی، پنیر، سوپ جو، اسپاگتی، کوفته‌ریزه، پوره سیب‌زمینی و شیرینی‌های شکلاتی خانگی، می‌توانید این غذاها را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی غذایی خود در دوران بارداری قرار دهید. برای ایجاد تغییرات در دستور غذاها می‌توانید موادی را که استفاده‌ی بهتری در این دوران دارند، به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار دهید.

در هفته شانزدهم بارداری، می‌توانید برای پختن کوکوی گوشت از گوشت لخم چرخ‌کرده 93 درصد با ترکیب از گوشت گوساله و بوقلمون یا سینه چرخ‌کرده استفاده کنید. همچنین می‌توانید از هویج چرخ‌کرده، کدوی سبز و سایر سبزیجات و جوانه غلات برای تغییر در دستور غذا استفاده کنید. برای پخت ماکارونی، می‌توانید از پنیر کم‌چرب استفاده کنید و به جای سرخ کردن، غذاها را آب‌پز کنید و پوره سیب‌زمینی را با کمی روغن‌زیتون و تکه‌های پارمیزان به‌جای کره و نمک بخورید.

رژیم غذایی

رژیم غذایی

نگران نباشید

در هفته شانزدهم بارداری، نقطه تحولی در دوران شما رخ می‌دهد. احساس انرژی و قدرت شما پس از یک روز پرکار، ممکن است هنوز باقی بماند و شما احتمالاً به خرید لوازم بچه یا دیدار با دوستان و آشنایانتان بروید. در این مرحله از بارداری، به دلیل کاهش هورمون‌های بارداری، احتمالاً حالت تهوع شما کاهش یافته است و احساساتتان به کنترل خود درآمده‌اند. اگر گاهی اوقات هنوز احساس خستگی و افسردگی می‌کنید، نگران نباشید.

اگر این فرزند شماست، ممکن است گاهی احساس ناآمادگی برای مادر شدن داشته باشید و یا اگر فرزند دیگری دارید، ممکن است فکر کنید که برای انجام کارهای روزمره قادر نیستید. در این صورت، بهتر است با همسرتان درباره نگهداری از نوزاد و چگونگی مدیریت این تغییرات صحبت کنید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته شانزدهم بارداری

هرروز بر دو عدد انجیر سوره والتین بخواند و آن را ناشتا بخورید.خوب است بدانید که نام کودک را بهتر است قبل از چهار ماه و ده روز انتخاب کنید.توصیه‌شده است که در این دوران 40 شب جمعه و یا 40 شب، سوره‌های حدید، حشر، تغابن، جمعه و صف را قبل از خواب بخوانید.اگر می‌خواهید خودتان و فرزندتان پوستی زیبا، شاداب و لطیف داشته باشید آب آناناس را همراه با یک قاشق عسل بخورید.

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته شانزدهم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته شانزدهم بارداری

بایدهای هفته شانزدهم بارداری

با افزایش سطح هورمون‌ها در بدن شما، جذب آب بیشتری رخ می‌دهد و به همین دلیل پاهای شما ورم می‌کنند. برای جلوگیری از هرگونه مشکل و ناراحتی، می‌توانید چندین بار در روز به مدت 20 دقیقه پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود ببرید. می‌توانید در حالت نشسته، یک پای خود را بالا ببرید و مچ پای خود را 2 بار در هر جهت بچرخانید و یا سعی کنید با پاهای خود حروف الفبا را به‌آرامی بنویسید. اما به یاد داشته باشید که افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری می‌تواند وضعیت پاهای شما را بدتر کند، بنابراین بهتر است مراقب افزایش وزن خود باشید.

نبایدهای هفته 16 حاملگی

توصیه می‌شود که مصرف غذاهای غیر خانگی مانند سوسیس، کالباس و پیتزا که ارزش غذایی کمتری دارند، تا حد امکان کاهش یابد و در صورت لزوم، بهتر است پیتزا و همبرگر در منزل با استفاده از مواد غذایی سالم تهیه شود. همچنین، باید از مصرف غذاهای مانده و آماده پرهیز کرد. غذاهای کنسرو شده و آماده به دلیل حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده‌های ضروری، ارزش غذایی کمتری دارند و برای سلامتی بدن مضر هستند. بنابراین، بهتر است از غذاهای کنسرو شده و آماده استفاده نشود و به جای آن غذاهای طبیعی و خانگی را مصرف کنید.

بارداری

هفته پانزدهم بارداری

بارداری

هفته چهاردهم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا