هفته پانزدهم بارداری

یکشنبه 14 خرداد 1402 سلامت
بارداری

هفته پانزدهم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

در هفته پانزدهم بارداری، طول بدن جنین حدود 10 سانتی‌متر بیشتر از فرق سرتاپاست، و وزن آن در حدود 80 گرم است. در این هفتگی، جنین با استفاده از مایع آمنیوتیک به جای هوا، عملیات دم و بازدم را انجام می‌دهد که به رشد کیسه‌های هوایی در ریه‌هایش کمک می‌کند. اگر عکس جنین در هفته پانزدهم بارداری را می‌توانستید ببینید، متوجه می‌شدید که اندازه پاهای جنین بزرگ‌تر از دست‌هایش شده است و می‌تواند همه مفصل‌ها و اعضایش را حرکت دهد.

در این هفته، غده‌های عرقی به تدریج ظاهر می‌شوند و چشمان جنین می‌توانند نور را احساس کنند، اگر یک نور شدید به سمت شکم شما بتابانید، احتمالا جنین روی خود را از نور برمی‌گرداند. اما در این هفته کودک شما نمی‌تواند بسیاری از مواد را امتحان کند، ولی اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است. در صورت انجام سونوگرافی در این هفته، ممکن است تنها با توجه به عواملی مانند میزان شفافیت تصویر و وضعیت کودک در زمان انجام سونوگرافی، به جنسیت جنین آگاه شوید. با این حال، ممکن است کودک شما در حالت حلقه‌زده قرارگرفته یا چرخیده باشد و تعیین جنسیت آن توسط سونوگرافی ممکن نباشد، اما نگران نباشید.

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته ۱۵ بارداری، جنین شما حدود ۱۰ سانتی‌متر طول دارد و وزنش ۸۰ گرم است. در این هفته، جنین با استفاده از مایع آمنیوتیک، عملیات دم و بازدم را انجام می‌دهد و غده‌های عرقی ظاهر می‌شوند. شما ممکن است در این هفته کمی وزن اضافه کرده باشید و حجم خون شما نیز در حال افزایش است که ممکن است باعث گشاد شدن رگ‌های شما شود و در نتیجه خون‌دماغ شوید.

با افزایش هورمون استروژن، ممکن است دچار گرفتگی بینی شدید شوید و احتمال ابتلای شما به عفونت‌های خاص نیز افزایش می‌یابد. در کل، سعی کنید از این دوره استفاده کنید و از آن لذت ببرید و از مواد محرک مانند دود سیگار، گردوغبار و الکل دوری کنید. بهتر است در مورد استفاده از داروها با پزشک یا مامای خود مشورت کنید و در صورت نیاز به کلروسدیم یا داروی ضد احتقان استفاده کنید.

فعالیت‌های هفته پانزدهم بارداری

صحبت کردن با کودکتان، یک ارتباط خوب و صمیمی بین شما و او ایجاد می‌کند. اگر فکر می‌کنید که با کودک حرف زدن عجیب و غریب است، می‌توانید برایش داستان بگویید، کتاب، مجله یا روزنامه بخوانید، یا حتی رازهای خود را با او به اشتراک بگذارید. این تمرین پس از تولد کودکتان، به برقراری ارتباط بین شما و او کمک فراوانی می‌کند و همچنین یکی از بهترین راه‌ها برای یادگیری زبان برای کودکان است.

فعالیت‌های هفته پانزدهم بارداری

فعالیت‌های هفته پانزدهم بارداری

رژیم غذایی هفته پانزدهم بارداری

در صورتی که گوشت را مصرف نمی‌کنید یا از فکر خوردن همبرگر تهوع می‌کنید، می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، پروتئین موردنیاز بدنتان را بدون نیاز به مصرف گوشت تامین کنید.منابع غیر گوشتی غنی از پروتئین عبارتند از: لبنیات (شیر، پنیر، ماست)، تخم‌مرغ، حبوبات (عدس، لوبیا، لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیاچیتی، لپه)، مغزها (بادام زمینی، گردو، بادام هندی)، سویا و غذاهایی مانند یک فنجان عدس، لوبیا، ساندویچ کره بادام زمینی و یا یک ظرف لوبیا.در هنگام انتخاب غذاهای غیر گوشتی، حتماً به میزان چربی و کلسترول آن‌ها توجه کنید. بهتر است از لبنیات کم چرب استفاده کنید و بیش از ۴ زرده تخم مرغ در هفته مصرف نکنید.

نگران نباشید

ترشحات زیاد و بوی نامطبوع آن‌ها، امری طبیعی است. در صورتی که ترشحات شما سفید یا آبی رنگ باشد و بوی پنیر داشته باشد، این وضعیت نشان دهنده سلامتی شماست.اگر با وضعیت فعلی ناراضی هستید، بدنتان را بیشتر شستشو دهید و شورت‌های خنک و نخی بپوشید. همیشه شورت اضافی همراه داشته باشید و به هیچ وجه از شورت‌های آستردار استفاده نکنید، زیرا این ممکن است باعث کهیر یا تحریک پوستی شود.

اما اگر بدنتان بوی گند یا بوی ماهی مانند دارد و ترشحاتتان زرد، سبز یا بوی پنیر فاسد دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا احتمال عفونت “مخمر” یا عفونت “تریکومونیازیس” یا عفونت “باکتری مهبل” وجود دارد.

رژیم غذایی هفته پانزدهم بارداری

رژیم غذایی هفته پانزدهم بارداری

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته پانزدهم بارداری

روزانه پس از نمازها، ۱۴۰ مرتبه صلوات بفرستید و از سیب شیرین، عسل و انار استفاده کنید. از ابتدای ماه چهارم، نماز شب را بخوانید. بهتر است نماز شب را در نیمه شب انجام داده و در صورت عدم امکان، آن را قضا کنید. همیشه به یاد داشته باشید که استغفار و توجه دائمی به خداوند متعال، در طهارت قلب و روح فرزندتان بسیار موثر است. همچنین ختم قرآن بخصوص برای سلامتی امام زمان در این دوران بسیار توصیه می‌شود.

بایدهای هفته پانزدهم بارداری

در دوران بارداری برای حفظ سلامت پای‌های خود، هنگام استراحت، پاهای خود را در وضعیتی بالاتر از قلب قرار دهید، تا جلوی جریان خون به سمت پاها را بگیرید و به سمت قلب بازگردانید. هنگام نشستن، پاهای خود را به صورت ضربدری روی یکدیگر نگذارید، زیرا این شیوه باعث کندی گردش خون می‌شود. از ایستادن و نشستن طولانی مدت اجتناب کنید و در روز حداقل نیم ساعت پیاده‌روی کنید. همچنین می‌توانید روی یک صندلی گهواره‌ای بنشینید و از پاهایتان برای عقب و جلو کردن صندلی استفاده کنید. سعی کنید تا از جوراب‌های واریس استفاده کنید و آن‌ها را قبل از بلند شدن از رختخواب بپوشید.

بایدهای هفته پانزدهم بارداری

بایدهای هفته پانزدهم بارداری

نبایدهای هفته 15 بارداری

اگر شما یک ورزشکار پر فعال هستید و نمی‌توانید هفته‌ای را بدون ورزش یا پیاده‌روی سخت تصور کنید، اما می‌خواهید در دوران بارداری همچنان ورزش کنید، باید به نکات زیر توجه کنید:

1. به یاد داشته باشید که تعادل بدن شما در دوران بارداری تغییر می‌کند. بنابراین در انجام ورزش‌های تعادلی کاملا مراقب باشید و همیشه با پزشک خود در مورد نوع و شدت ورزش‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، مشورت کنید.

2. از انجام ورزش در گرمای شدید اجتناب کنید و در دمای مناسب و خنک تمرین کنید.

3. همیشه کفش‌های مناسب و محافظ را برای ورزش پوشیده و برای پیاده‌روی از کفش‌های ساق‌دار استفاده کنید.

4. حتما از کرست ورزشی که سینه‌ها را می‌پوشاند، استفاده کنید و در هر زمان احساس خستگی یا درد کردید، فورا ورزش خود را متوقف کنید.

5. در حین ورزش، به میزان کافی آب بنوشید و میان وعده‌های سبک با خود داشته باشید.

6. بعد از سه‌ماهه دوم از انجام ورزش‌هایی که نیازمند دراز کشیدن به پشت هستند، پرهیز کنید و همیشه با پزشک خود در مورد نوع و شدت ورزش‌هایی که می‌خواهید انجام دهید، مشورت کنید.

کدام نان برای کاهش وزن مفید است؟

کدام نان برای کاهش وزن مفید است؟

بارداری

هفته شانزدهم بارداری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا