هفته بیست و ششم بارداری

دوشنبه 28 اسفند 1396 دسته‌بندی نشده
هفته بیست و ششم بارداری

کودک شما چگونه تغییر می‌کند؟

وزن جنین در 26 هفتگی کمی کمتر از 900 گرم و طول بدن او از سر تا پاشنه پا حدود 35.5 سانتی‌متر است.

عصب‌های گوش، در بیست‌وشش هفتگی جنین در حال تکامل هستند که درنتیجه به صداهای مختلف بهتر پاسخ می‌دهد. ریه‌های او در حال رشد هستند و او با نفس‌های کوچکش مقادیر کمی از مایع آمنیوتیک را تنفس می‌کند. این تمرین برای تولد او و هنگامی‌که می‌خواهد برای اولین بار با هوا تنفس کند بسیار مفید است.

درصورتی‌که جنسیت جنین شما مذکر باشد بیضه‌های او در حال حرکت به سمت کیسه بیضه هستند که درچند روز آینده، به مقصد نهایی خود می‌رسند.

شما چگونه تغییر می‌کنید؟

در هفته 26 بارداری، ممکن است فشارخون شما که از هفته بیست و دوم تا بیست و چهارم افت کرده بود، در حال افزایش باشد تا به مقدار طبیعی خود نزدیک شود.

ازآنجاکه عارضه پره‌اکلامپسی اغلب در سه‌ماهه آخر دوران حاملگی رخ می‌دهد، بهتر است در مورد نشانه‌های این بیماری خطرناک اطلاعات بیشتری داشته باشید.

بهتر است بدانید که این بیماری در 3 تا 7 درصد خانم‌های حامله بروز می‌کند. نشانه‌هایی که ممکن است بیانگر این عارضه باشند عبارت‌اند از: ورم ناگهانی دست‌ها و صورت، افزایش وزن ناگهانی (به دلیل عدم دفع آب)، تاری دید، مشاهده لکه‌ها یا نقاط نورانی در مقابل چشم، سردردهای ناگهانی شدید یا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحیه بالای شکم.

البته پزشک یا مامای شما با کنترل فشارخون و آزمایش میزان پروتئین ادرار، در هر یک از ویزیت‌های مراقبت‌های دوران بارداری که لازم باشد شما را ازنظر ابتلا به این عارضه موردبررسی قرار می‌دهد؛ بااین‌حال در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق بلافاصله با وی تماس بگیرید. تشخیص سریع این بیماری برای حفظ سلامت شما و کودکتان ضروری است.

اگر از هفته 26 و 27 بارداری به بعد دچار کمردرد مختصری شوید، ممکن است به‌واسطه هورمون‌های دوران حاملگی باشد که مفصل‌ها و رباط‌های شما را سست کرده‌اند؛ همچنین تغییر مرکز ثقل بدن شما نیز در این عارضه موثر است.

راه رفتن، ایستادن یا نشستن به مدت طولانی، و همچنین خم شدن یا چیزی را بلند کردن، فشار زیادی به کمر و پشت شما وارد می‌کند. یک دوش آب گرم یا کمپرس سرد می‌تواند درد را مرتفع کند.

ممکن است بخواهید برای ماساژ پیش از زایمان به یک متخصص مراجعه کنید؛ درصورتی‌که از صلاحیت و تبحر وی در این زمینه آگاه باشید، این هم می‌تواند یک گزینه مناسب باشد.

در هنگام خواب از بالش کمکی دوران حاملگی استفاده کنید و آن را بین پاهای خود قرار دهید تا از شکم و پشت شما محافظت کند. سعی کنید بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما کمتر شود و هنگام خم شدن یا بلند کردن اشیاء بسیار مراقب باشید.

درصورتی‌که احساس درد شدید یا کرختی (بی‌حسی) در هر یک از اعضای بدن خود داشتید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

فعالیت‌های هفته بیست‌وششم بارداری

با همسر خود در مورد برخی مسائل شخصی و خصوصی صحبت کنید.

آیا می‌خواهید پسر خود را ختنه کنید؟ آیا می‌خواهید فرزندتان را با شیر خودتان تغذیه کنید؟ آیا مراسم مذهبی خاصی بعد از تولد کودکتان خواهید داشت؟ آیا می‌خواهید تمام‌وقت خود یا بخشی از وقت خود را با کودکتان و در خانه بگذرانید؟

این سوالات تنها بخشی از مسائل مهمی هستند که شما و همسرتان باید در مورد آن‌ها بحث کنید و تصمیم بگیرید.

حتی اگر فکر می‌کنید که در بعضی موارد هم‌عقیده هستید بازهم بهتر است درباره آن‌ها صحبت کنید تا سوءتفاهم یا رنجش پیش نیاید.4

رژیم غذایی

شاید فکر کنید که همه چربی‌ها بد هستند و باید آن‌ها را از رژیم غذایی خود در هفته 26 بارداری حذف کنید اما چربی ماده غذایی ضروری و درعین‌حال حیاتی برای شما و جنینتان است.

گنجاندن چربی در برنامه تغذیه بیست‌وشش هفتگی حاملگی، انرژی لازم را برای بدنتان تامین می‌کند و ویتامین‌های A ،K و E و D را وارد خونتان می‌کند.

چربی‌های خوب همان چربی‌های غیراشباع هستند که سطح کلسترول خون را بالا می‌برند و در سبزیجات، آجیل و خشکبار، روغن‌زیتون و سایر گیاهان یافت می‌شوند.

چربی‌های بد نیز شامل کلسترول، چربی‌های اشباع و چربی‌های هیدروژنه هستند که به آن‌ها چربی‌های نیمه اشباع نیز می‌گویند و در مواد غذایی مثل گوشت چرب، پوست مرغ، کره، زرده تخم‌مرغ و لبنیات پرچرب وجود دارد.

شما می‌توانید با انتخاب مواد لبنی بدون چربی، گوشت بی‌چربی، ماهی و مرغ و محدود کردن مصرف تخم‌مرغ به یک عدد در روز و خودداری از مصرف کره کاهش دهید.

نگران نباشید

انقباضات براکستون، معمولا مثل گلوله‌های آتش هستند که در شکم می‌پیچند.

این انقباضات به معنای زایمان نیستند بلکه آن‌ها بدنتان را برای زایمان آماده می‌کنند. این انقباضات ملایم که به‌صورت فشرده و سفت شدن رحم احساس می‌شوند، تقریبا در نیمه دوم بارداری آغاز می‌شوند.

آن‌ها به‌صورت نامنظم هستند و 30 ثانیه تا 2 دقیقه طول می‌کشند. این انقباضات در بین خانم‌ها و بارداری‌های مختلف متفاوت است به‌طوری‌که بعضی از خانم‌ها آن را چندین بار در طول روز احساس می‌کنند و برخی اصلا آن را حس نمی‌کنند.

این انقباضات معمولا بعد از ورزش و روابط جنسی بیشتر اتفاق می‌افتد. بنابراین هرچه قدر از بارداری شما بگذرد این انقباضات شدیدتر می‌شود و دفعات بیشتری اتفاق می‌افتد.4

توصیه‌های مذهبی مخصوص هفته بیست و ششم بارداری

پس از صرف صبحانه انجیر و زیتون میل کنید و سعی کنید در روز یا شب مقداری مغز استخوان بخورید و از خوردن دنبه پرهیز کنید.

سعی کنید روزانه 140 صلوات بفرستید از ماه چهارم به بعد قبل از هر نزدیکی درحالی‌که هر دو روبه‌قبله هستید آیه‌الکرسی بخوانید.

در هفته بیست و ششم گوش‌های جنین رشد بیشتری پیدا می‌کنند و گردن او حالت خاصی به خود می‌گیرد.

اگر می‌خواهید فرزندتان چشمانی زیبا و پرفروغ داشته باشد، رازیانه و بادیان را فراموش نکنید.

بایدهای هفته بیست‌وشش بارداری

نوشیدن آب کافی در دوران بارداری بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. اشباع شدن از آب مانع از ایجاد یبوست، سردرد و سرگیجه می‌شود.

اگر به‌اندازه کافی آب بنوشید وقتی برای زایمان می‌روید آرامش بیشتری خواهید داشت به خاطر داشته باشید که جنین شما برای بدنش و زنده ماندن در کیسه نیاز به آب دارد.

هشت لیوان آب در روز شما را اشباع از آب نگه می‌دارد. اگر ورزش می‌کنید یا در آب‌وهوای گرم قرار دارید یا سنگین نفس می‌کشید، آب بیشتری بنوشید.

اگر آب کافی بنوشید رنگ ادرارتان روشن خواهد شد وگرنه در بیست‌وشش هفتگی بارداری رنگ ادرار شما زرد پررنگ خواهد بود.

نبایدهای هفته 26 حاملگی

اگر جز آن دسته از خانم‌های باردار هستید که دچار واریس شده‌اید، از ایستادن روی پاها و یا قدم زدن به مدت طولانی خودداری کنید و از پوشیدن کرست کمر و دامن‌های تنگ و جوراب‌های پلاستیکی که تا کمر می‌آیند و فشار زیاد تولید می‌کنند خودداری کنید.

هنگام پوشیدن جوراب دقت کنید که پاهای خود را بالا نگه‌دارید و جوراب را از بالا به پایین بکشید تا خون زیادی در پاهایتان جمع نشود. هنگام استراحت هم‌، روی تخت یا زمین دراز بکشید و یک یا دو ساعت درحالی‌که زیر پای خود را به‌وسیله بالش بالا نگه‌داشته‌اید در همان وضعیت باقی بمانید.

منبع:نی نی سایت

هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری

طراحی لوکس‌ترین خودروی شاسی بلند جهان

طراحی لوکس‌ترین خودروی شاسی بلند جهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا