12 نشانه کودک بسیار حساس و نکاتی برای کمک به آنها

دوشنبه 7 شهریور 1401 روانشناسی ، سلامت
نشانه کودک بسیار حساس

نشانه کودک بسیار حساس

نشانه کودک بسیار حساس ممکن است نسبت به محیط اطراف خود آگاه تر و واکنش پذیرتر باشد. آنها ویژگی های متفاوتی دارند که آنها را از سایر کودکان متمایز می کند. ممکن است آنها را احساساتی، همدل، خوش اخلاق، مؤدب و کنجکاو بیابید. آنها همچنین ممکن است موقعیت ها را شخصاً بگیرند یا از شکست ها پشیمان شوند.

کودکان حساس اغلب ممکن است خجالتی یا ترسو دیده شوند. با این حال، این ممکن است درست نباشد. این کودکان برای اطمینان از توانایی های خود به محبت و حمایت والدین خود نیاز دارند. اگر کودک حساسی دارید، مهم است که به احساسات و رفتار او توجه کنید و به خاطر شخصیتی که هستند قدردانی کنید.

برای شناخت نشانه های کودکان حساس و راه های مختلف کمک به آنها، ادامه مطلب را بخوانید.

یک کودک بسیار حساس همانطور که از نامش پیداست، نسبت به افراد و موقعیت های اطراف خود حساس تر است. در اینجا چند ویژگی بسیار حساس کودک وجود دارد که ممکن است در کودک خود مشاهده کنید.

 

نشانه کودک بسیار حساس

نشانه کودک بسیار حساس

1. واکنش عاطفی نشان می دهد

کودک بسیار حساس شما تقریباً به همه چیز واکنش عاطفی نشان می دهد. یک بازدید ساده از یک فروشگاه حیوانات خانگی می تواند احساس بدبختی در آنها برای حیوانات آنجا ایجاد کند. یک نگاه خشن شما می تواند اشک آنها را کاهش دهد. بسیار حساس بودن همچنین باعث می شود کودک شما با دیگران همدلی کند. ممکن است آنقدر نسبت به مشکلات دیگران احساس بدی داشته باشد که بخواهد برای کمک به آنها تلاش کند. او ممکن است بیش از حد نگران دیگران باشد و بخواهد همه چیز را برای آنها درست کند.

 

2. بر سر شکست ها سر و صدا می کند

اگر کودک شما بسیار حساس باشد، نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود، عمیق‌تر به مسائل می‌پردازد. برای فرزند شما، یک اتفاق ساده مانند شکست در دستیابی به یک هدف خاص، فقط همین نخواهد بود. او در مورد این موضوع فکر می کند و فکر می کند که چرا به موقع متوجه این اشتباه نشده است و چه کاری می تواند در مورد آن انجام دهد. این می تواند منجر به استرس و اضطراب شود.

 

3. مسائل را شخصی می گیرد

برای فرزند شما، بسیار عاطفی بودن به این معنی است که هر اتفاقی که می افتد شخصی است. کودک شما به همه چیز به گونه ای واکنش نشان می دهد که احساس می کند هر آنچه دیگران می گویند فقط برای آنها قابل اجرا است.

 

4. مشکل در انتخاب

یک ویژگی مشترک در میان کودکان بسیار حساس، دشواری در تصمیم گیری است. فرزند شما به جزئیات و ظرافت های مختلف نگاه می کند و انتخاب را برای او دشوار می کند. به عنوان مثال، اگر از کودک شما خواسته شود طعم بستنی را انتخاب کند، تصمیم گیری از کودک شما زمان زیادی می برد. در موارد خاص، ممکن است انتخابش برای او دشوار باشد، مانند چیزی به سادگی انتخاب شریک در یک بازی.

 

5. احساس گناه می کند

اگر فرزند شما احساس کند که تصمیم اشتباهی گرفته است، به شدت احساس گناه می کند. آنها بیش از حد در دلایل آن تأمل خواهند کرد. مهم نیست چه می گویید یا چه می کنید، آنها برای مدت طولانی از آن بیرون نمی آیند.

 

6. نمای بیرونی سختی را نشان می دهد

شما نمی خواهید برای بچه های حساس خود طرف اشتباهی قرار بگیرید. ممکن است یک ماه از دست شما عصبانی باشند. آنها ممکن است از کاری که شما انجام داده اید یا گفته اید آسیب ببینند و به جای بیان آن به شما، به سادگی آن را نگه می دارند.

 

7. خوش اخلاق و مودب

بچه هایی که حساس هستند رفتار خوبی دارند و همچنین انتظار دارند در محیطی مشابه باشند.

 

8. مردم را خوب می خواند

بچه های حساس حس تماشایی بالایی دارند و افراد را به خوبی می شناسند. آنها ویژگی های شخصیتی را مشاهده می کنند و داستان دقیقی از اینکه شخص چه کسی است جمع آوری می کنند.

 

9. حیوانات را دوست دارد

بچه های حساس با حیوانات پیوند خاصی پیدا می کنند که کاملاً به آنها اعتماد دارند. این فقط اعتماد نیست، آنها به نیازهای حیوانات نیز حساس هستند و از آنها مراقبت بیشتری می کنند.

 

10. سوالات زیادی می پرسد

بچه ها معمولاً سؤالات زیادی می پرسند. گاهی اوقات سوالات ممکن است آزاردهنده باشند و ممکن است شخصی باشند. اما به طور کلی سوالات ممکن است شما را با یک حس مثبت فکری مواجه کند.

 

11. حسابگر است و تصمیمات قاطع می گیرد

بچه های حساس معمولاً بعد از تحمل احساسات زیاد تصمیم می گیرند. آنها کارها را به دلایلی انجام می دهند و اگر شکست بخورند، اغلب دچار شک و تردید می شوند. زمانی که تصمیمی گرفتند، معمولاً روی آن می ایستند حتی اگر تنها باشند و گاهی اوقات می توانند ناامید شوند تا ببینند دیگران چقدر می توانند بی احساس باشند.

 

12. احساس مسئولیت می کند و اشتباهات خود را می پذیرد

بچه های حساس نه تنها سعی می کنند و محیط خود را مطالعه می کنند، بلکه به طور مستمر خود را ارزیابی می کنند و احساسات خود را کنترل می کنند. اگر احساس کنند اشتباهی مرتکب شده اند، در اعتراف آن تردید ندارند و همیشه به خاطر کارهای کوچک از دیگران قدردانی می کنند.

 

 

نشانه کودک بسیار حساس

نشانه کودک بسیار حساس

عادات یک کودک بسیار حساس:

  1. کودکان بسیار حساس همانطور که با دیگران همدردی می کنند با قلب خود فکر می کنند. منطق اعمال نمی شود
  2. آنها پرحرف هستند و دوست دارند همسالانشان از آنها قدردانی کنند. اما وقتی مردم به آنها نظر منفی می دهند،
  3. ممکن است به راحتی آزرده شوند.
  4. این کودکان ترجیح می دهند تنها باشند و زمان بیشتری را تنها بگذرانند.
  5. آنها سخت کار می کنند تا مطمئن شوند که در کار خود کامل هستند.
  6. آنها هنگام تصمیم گیری به غریزه خود اعتماد دارند.
  7. بچه های حساس حس تماشایی بالایی دارند و افراد را به خوبی درک می کنند.
  8. آنها عاشق حیوانات هستند.
  9. سوالات زیادی می پرسند.
  10. این بچه ها فیلم های ترسناک را دوست ندارند.
  11. در حالی که آنها ترجیح می دهند به تنهایی کار کنند، می توانند بازیکنان تیم خوبی نیز باشند.
  12. آنها دوست دارند در محیط های بسته که در معرض دید دیگران نیستند کار کنند.

 

نشانه کودک بسیار حساس

نشانه کودک بسیار حساس

چگونه از آزار و اذیت شدن کودک حساس خود جلوگیری کنیم؟

1. اعتماد به نفس آنها را توسعه دهید

محبت و حمایت بی قید و شرط از سوی والدین و سایر بزرگسالان به کودک کمک می کند تا اعتماد به نفس ایجاد کند. این به آنها شهامت می دهد تا ترس های خود را با شما در میان بگذارند. باید به آنها یاد بدهید که از خودشان دفاع کنند و در عین حال از هر طریق ممکن از آنها محافظت و تشویقشان کنید.

 

2. مطمئن شوید که احساس امنیت می کنند

برای بحث در مورد مسائل مختلفی که فرزندتان در مدرسه با آن روبرو می شود، وقت بگذارید. با آنها در مورد معلمان، همسالان و دانشگاهیانشان صحبت کنید. اگر مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، به آنها بیاموزید که چگونه با این موقعیت کنار بیایند. اغلب به آنها پیشنهاد می شود در چنین شرایطی برای کمک به یک بزرگسال مراجعه کنند. سعی کنید با گفتن اینکه از قلدری اجتناب کنند یا از آن فرار کنند، آنها را گمراه نکنید.

 

3. روی دوستان حساب کنید:

کودکان بسیار حساس به سختی در گروه قرار می گیرند. کودکان در یک گروه مورد آزار و اذیت قرار نمی‌گیرند، زیرا همه در کنار یکدیگر هستند. مهم است که اهمیت داشتن یک دوست را به کودک بگویید و به او کمک کنید دوست خوبی را شناسایی کند که شرایط حساس کودک شما را درک کند.

 

4. آمادگی جسمانی داشته باشید

کودکانی که در ورزش فعال هستند از نظر بدنی مناسب هستند و همچنین نسبت به سایر بچه ها اعتماد به نفس بیشتری دارند. از آنجایی که یک کودک حساس ممکن است از ورزش های گروهی اجتناب کند، مهم است که او را به گونه ای تمرین دهید که تناسب اندام داشته باشد. ورزش به آنها کمک می کند تا سالم تر، قوی تر و با اعتماد به نفس شوند. وقتی آنها به طور منظم ورزش می کنند و از نظر بدنی آماده هستند، اعتماد به نفس آنها بالا می رود که به آنها کمک می کند تا حساسیت خود را کنترل کنند. همچنین، آنها افسرده نخواهند شد یا به راحتی مورد آزار و اذیت قرار نخواهند گرفت.

 

5- اعتماد به نفس او را تقویت کنید:

یک کودک ضعیف همیشه هدف آسانی برای قلدری خواهد بود. وقتی همسالان در مورد ظاهر فیزیکی کودکان اظهار نظر می کنند، یک کودک فوق العاده حساس می تواند به راحتی آزرده شود و افسرده شود. بنابراین پیشنهاد می شود که یک رژیم غذایی سالم برای آن ها داشته باشید تا تناسب اندام و اعتماد به نفس داشته باشند. یک کودک بسیار حساس که اعتماد به نفس دارد، می تواند حساسیت خود را تحمل کند.

مشکلات پوستی

مشکلات پوستی /8 بهترین روغن ضروری برای مشکلات پوستی

افسردگی

افسردگی/9عوامل که شما را بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار می دهد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا