نحوه استفاده از سیم قلع کش

پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1400 بازار ، فناوری
سیم قلع کش

یکی از ابزار و لوازمی که امروزه، به طور اختصاصی با کیفیت انجام وظایف روزمره انسان رابطه مستقیم دارند، تلفن‌های همراه هوشمند هستند. تلفن‌های همراه همچون سایر لوازم الکترونیکی همواره در معرض خراب شدن به علل مختلف و تحت ثاثیر خطرات گوناگون قرار دارند.

ممکن است اولین فکری که پس از خرابی یک وسیله‌ی الکترونیکی همچون مورد مذکور به ذهن مخاطببن متبادر شود، تعویض کردن آن باشد. با توجه به قیمت بالا و همچنین اخت گیری انسان به دارایی‌هایش، نیاز به فایل‌های ذخیره شده و ….. تصمیم‌گیری برای تعویض و جایگزینی را کمی متزلزل کرده و تفکر تعمیر محصول را قوت خواهد بخشید.

یکی از مهم‌ترین مبانی مرتبط با فعالیت‌های تعمیر و ساخت لوازم الکترونیکی که آشنایی و یادگیری فرایندهای مربوط به آن تاثیر به سزایی بر کیفیت کار خروجی خواهد داشت، لحیم کاری است. لحیم کاری نیز همچون سایر فرایندهای کاربردی، نیازمند استفاده از ابزار مخصوص است.

یکی از مهم‌ترین ابزاری که در فرایند لحیم کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیمی به نام سیم قلع کش است. از این رو همه‌ی تعمیرکاران لوازم الکترونیکی پیش از شروع کار خود، سیم قلع کش را در کنار سایر لوازم تهیه و در کیف ابزار خود قرار می‌دهند.

اما برای خرید سیم قلع کش به صورت تخصصی لازم است بدانید، سیم قلع کش چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟ سیم قلع کش یکی از چندین ابزار مورد استفاده در فرایند لحیم کاری است. هنگامی که قلع اضافی بر سطح بردهای الکتریکی قرار دارد، تعمیرکار می‌بایست قلع اضافی را با ظرافت خاصی از سطح برد جدا کند. انجام این عمل به وسیله‌ی سیم قلع کش انجام می‌شود. پیش از خرید سیم قلع کش خوب است بدانید علاوه بر کارآیی فوق، این سیم در موقعیت‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از دیگر کاربردهای سیم قلع کش می‌توان به:

  1. در تعمیر برخی قطعات که لحیم کاری می‌بایست به صورت سطحی انجام شود، از سیم قلع کش به عنوان ابزار کار جانبی استفاده می‌شود.
  2. هنگامی که میزان قلع مصرفی در تعمیر قطعه‌ای زیاد و بیش از حد متداول  باشد.
  3. برخی مواقع در طی فرایند تعمیر، لازم است قطعات مشخصی به صورت مقطعی یا دائمی، از روی برد دستگاه جدا یا برداشته شوند. در این مواقع نیز از سیم قلع کش برای باز کردن قطعه مدنظر از روی برد، استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است جهت جدا کردن قطعه‌ای خاص از روی برد، سیم قلع کش به تنهایی کارآ نبوده و میبایست در همراهی با هویه مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه‌ی کارکرد و روش استفاده از سیم قلع کش

به طور کلی، هنگامی که متخصص مربوطه قصد جدا سازی مقادیری قلع از روی برد دارد، ابتدا قلع روی پایه‌ی مدنظر را توسط ابزار مختص این کار ذوب کرده و سپس توسط سیم قلع کش، مقادیر مختلف قلع ذوب شده را مکش کرده و دور می‌ریزد.

در ساختار سیم قلع کش، یک شستی تعبیه شده است و می‌بایست پیش از هر بار استفاده، شستی توسط اپراتور فشرده شود. برای ذوب کردن قلع در قطعات مختلف ابتدا با قرار دادن نوک هویه بخش مورد نظر را داغ کرده و این عمل را تا آن‌جایی ادامه می‌دهند که قلع اضافی ذوب شود. همان‌طور که گفتیم، پس از این مرحله، با استفاده از نیروی مکش سیم قلع کش، قلع اضافی از روی برد برداشته و سپس قطعه مورد نظر به راحتی جدا می‌شود.

سیم قلع کش

قطعات خاصی موسوم به قطعات smd  بر روی برد دستگاه مستقرند. برای انجام فرایندهای بالا در هنگام جداسازی این قطعات، می‌بایست از دستگاهی به نام هیتر استفاده شود. آن چه که علاوه بر حرارت و نیروی مکش، موجب خروج قلع اضافی توسط سیم قلع کش می‌شود خاصیت جذبی قلع است که در این سیم به عنوان یکی از خواصش نهفته است.

انواع سیم قلع کش

سیم قلع کش‌ها عموما در دو دسته‌ی نواری و پمپی به بازار عرضه می‌شوند. در نوع نواری سیم قلع کش، از نوار مخصوصی در ساختار سیم استفاده می‌شود و به همین دلیل نام‌گذاری این مدل نیز تحت تاثیر این ساختار قرار گرفته است و با لفظ نواری شناخته می‌شود. در نوع دوم یا همان سیم قلع کش پمپی، قلع مایع یا ذوب شده، توسط نیروی مکش دستگاه از سطح قطعه جدا شده و به درون محفظه‌ی دستگاه مکش منتقل می‌شود. مدتی است نوع پمپی سیم قلع کش به صورت مکانیکی نیز تولید و به بازار عرضه شده است.

اگر به دنبال خرید قطعات لازم جهت تعمیر تخصصی تلفن‌های همراه هستید، فروشگاه امداد موبایل، بهترین گزینه است. فروشگاه تخصصی لوازم جانبی تلفن همراه امداد موبایل با دارا بودن کادر پشتیبانی و مشا‌ره‌ای مجرب، درگاه پرداخت امن، تضمین کیفیت و اصالت کالا، لیست قیمت مقرون به صرفه، پست و ارسال سریع، ضمانت عودت وجه هفت روزه و ….. همواره بر آن است تا بهترین کیفیت ممکن در فرایند خرید را برای مشتریان خود فراهم آورد.
جهت مشاهده محصولات موجود در فروشگاه و خرید از امداد موبایل https://emdadmobile.net/ مراجعه کنید.

طراحی و ساخت کابینت

طراحی و ساخت کابینت

آموزش برنامه نویسی

آیا سئوکار حرفه ای نیاز به آموزش برنامه نویسی دارد؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا