میدان نقش جهان اصفهان

یکشنبه 8 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری
میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان یا میدان امام، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری و میدان مرکزی شهر اصفهان است. در این میدان بسیاری دیگر از بناهای تاریخی و باستانی نیز قرار گرفته است .

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

 

مشخصات کلی میدان نقش جهان اصفهان

دوره ساخت: تیموریان

معیار ثبت: فرهنگی

شماره ثبت: ۱۱۵

تاریخ ثبت ملی : ۱۵ دی ۱۳۱۰

علت نام گذاری:  علت نام‌گذاری این میدان جذاب به این نام زیبا به آن دلیل است که این میدان درست درجایی قرار دارد که صفویان در آن مکان باغی به نام نقش‌جهان داشتند. لذا نام این میدان به اقتباس از همان باغ نقش‌جهان صفویان است.

معرفی میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان یک مجموعه برجسته تاریخی در جهان است. این میدان زیبا، سالانه از توریست های زیادی که با شوق بازدید از جاذبه‌های تاریخی و تماشای زیبایی‌های این میدان به اصفهان سفر می‌کنند میزبانی می‌کند. میدان نقش جهان تا پیش از انقلاب با نام میدان شاه شناخته می‌شد و پس از آن نامش به میدان امام تغییر کرد. از دیگر نام های میدان نقش جهان در طول تاریخ می‌توان به میدان بزرگ، میدان اصلی، میدان نو، میدان قصر و میدان سلطنتی اشاره کرد.

نمای زیبایی از میدان نقش جهان از سردر قیصریه

نمای زیبایی از میدان نقش جهان از سردر قیصریه

 

قسمتهاي ديدني ميدان نقش جهان

مسجد امام
مسجد شيخ لطف الله
عمارت عالي قاپو
 سر در بازار قيصريه
دو دروازه سنگي چوگان در شمال و جنوب ميدان

میدان نقش جهان اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

پیش از آن ‌که برای پایتخت ایران صفوی شهر اصفهان برگزیده شود در محل این میدان باغی گسترده و وسیع وجود داشته‌است به نام «نقش جهان». این باغ همچنین محل استقرار ساختمان‌های دولتی و کاخ فرمانروایان تیموری و آق‌قویونلوها بود. قسمت میْدانی باغ، «در کوشک» نام داشت. این بخش در ضلع غربی میدان نقش جهان امروزی و در محل ساخت کاخ عالی قاپو قرار داشته‌است.

بخشی از باغ نقش جهان در دوران سلجوقیان به نام میدان «کوشک» بوده‌است. دستگیری برکیارق از سوی برادرش محمود در این میدان رخ داده‌است. میدان کوشک، جایگاه اعدام محکومان به اعدام و برگزاری برخی از آیین‌های رسمی همچون جشن نوروز بوده‌است.

از ابتدای سلطنت شاه عباس اول، سطح میدان در اندازه بسیار بزرگتر از میدان کوشک سابق تسطیح شده و بارها آیین چراغانی و آتش‌بازی در آن برپا شده‌است. منابع گوناگون، بنای به شکل فعلی را در دوره سلطنت شاه عباس اول و به سال ۱۰۱۱ قمری دانسته‌اند. دو تن از معمارانی (استاد محمدرضا و استاد علی‌اکبر اصفهانی)  که میدان را طرح‌ریزی نموده و آن را به شکل فعلی بنا نهاده‌اند. نام این دو معمار بر سردر بناهای پیرامونی میدان به چشم می‌خورد.

میدان نقش جهان اصفهان

طرح میدان نقش جهان، از میدان سابق عتیق در اصفهان الگو برداری شد. بر روی هم رفته این نوع طراحی میدان، که از آن با نام میدان ایرانی نام برده می‌شود و پیوندی از بازار، مرکز حکومتی و محل مذهبی (مسجد) است، پیش از میدان نقش جهان نیز در اصفهان در میدان عتیق که الگوی اصلی میدان نقش جهان و قدیمی‌ترین نمونه این نوع از میدان است، در یزد در میدان امیرچخماق، در قزوین در میدان شاه و در تبریز در میدان صاحب آباد دارای سابقه بوده‌است.

 

فکر تاریخ کرد واهب و گفت      شد در کعبه در صفاهان باز

 

با محاسبهٔ حروف ابجد مصراع دوم این شعر تاریخ اتمام ساخت (۱۰۴۶ قمری معادل ۱۰۱۵ شمسی و ۱۶۳۶ میلادی) به دست می‌آید. در دوران ساخت میدان و پس از آن در دوران صفویه، میدان فعال بوده، ولی در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، به میدان رسیدگی نشده ‌است. در ایام سلطنت شاه سلطان حسین، جوی‌های آب به تدریج خشک شده و آخرین درختان باقی‌مانده از درختانی که شاه عباس به دست خود کاشته بود، خشکیده‌ و از بین رفتند.

در دوره قاجار، این میدان نیز مانند سایر بناهای تاریخی اصفهان مورد بی‌توجهی قرار گرفت. بخش‌هایی از میدان در طول دوران آشفتگی ایران از حمله اشرف افغان تا استقرار حکومت قاجاریه، تخریب شده و ار بین رفت. بخش‌هایی نیز از جمله عمارت نقاره‌خانه در دوره قاجار از بین رفت. از زمان حکومت رضا شاه تا امروز، کار  بازسازی این ابنیه به‌طور مداوم ادامه دارد.

 

ویژگی های میدان نقش جهان اصفهان

از دیگر ویژگی‌های این میدان شکل ظاهری آن است. این میدان مستطیل شکل است برعکس سایر میدان‌ها که گرد می‌باشند و طول آن 560 و عرض آن 160 متر است. مغازه های زیادی اطراف این میدان را احاطه کرده‌اند، مغازه‌های تاریخی که شمارا به یاد حجره‌های عصر صفویه می‌اندازد. ویژگی دیگر این مغازه‌ها دوطبقه بودن آن است. ساختمان‌های که نشان از هنر معماران ایرانی دارد.

دو مسجد، سر در قیصریه و یک امارت که هریک خود نیاز به چند ساعت وقت برای سیر کردن و لذت بردن از شاهکارهای ساخته‌شده بشر است انسان را مجاب می‌کند با قدم برداشتن در فضای سنتی میدان حال و هوایی تازه کند.

 

میدان نقش جهان اصفهان کجاست ؟

میدان نقش جهان اصفهان در شمال این شهر و در مرکز دیدنی‌های تاریخی اصفهان قرار دارد. در شرق میدان، خیابان حافظ و در غرب آن خیابان سپه‌، مسیرهای ورودی به این میدان را شامل می‌شوند. خیابان سپه عمود بر زاینده‌رود است و به‌دلیل وجود پارکینگ در ورودی‌های این خیابان به میدان، تردد بالایی دارد. از خیابان استانداری، کوچه پشت مطبخ و تمام کوچه‌های موازی آن، می‌توان پیاده به میدان رفت.

آدرس میدان نقش جهان اصفهان

 آدرس دقیق: استان اصفهان، اصفهان، استانداری، سعدی، میدان نقش جهان

عمارت عالی قاپو اصفهان

راهنمای سفر به شیراز

راهنمای سفر به شیراز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا