عمارت عالی قاپو اصفهان

دوشنبه 9 خرداد 1401 جاذبه های گردشگری

عمارت عالی قاپو اصفهان

کاخ عالی قاپو یکی از زیباترین بناهای به جا مانده از دوران صفویان در اصفهان است. این عمارت در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد.مساحت این کاخ ۱۸۰۰ متر مربع و دارای ۶ طبقه است. در گذشته از عمارت عالی قاپو با نام‌های «دولتخانه مبارکه نقش جهان» و «قصر دولتخانه» نیز یاد می‌کردند.

عمارت عالی قاپو اصفهان

مشخصات کلی عمارت عالی قاپو اصفهان

 

دوره ساخت: دوره صفوی

شماره ثبت: ۱۰۴

تاریخ ثبت ملی : ۱۵ دی ۱۳۱۰

علت نام گذاری: نام این بنا را “عالی قاپو” نهادن در زبان ترکی “عالی” به معنای “باشکوه” و “قاپو” به معنای “درب یا درگاه است”، که در لغت کامل به معنی “درگاه بلند” یا “درگاه باشکوه” معنی می‌شود.

معرفی عمارت عالی قاپو اصفهان

عالی قاپو یک بنایی دیدنی و قدیمی است که دیدنش را نباید از دست داد! البته وجود چنین بنایی در اصفهان که با عنوان «نصف جهان» معروف است، چندان عجیب نیست. کاخ عالی قاپو با به تصویر کشیدن معماری باشکوه ایرانی یکی از جاذبه های گردشگری شهر اصفهان است.توریست های زیادی برای تماشای هنر و معماری ایرانی بنای تاریخی عالی قاپو را در برنامه سفر خود جای می دهند.

عمارت عالی قاپو اصفهان مربوط به چه دوره ای است ؟

 

پس در دستور شاه عباس کبیر برای انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان برایتحت تاثیر قرار دادن سفرا و شاهان دیگرفرمان ساخت عالی قاپو را صادر کرد.این کاخ در قرن دهم خورشیدی ساخته شد. ساخت این عمارت در ۵ مرحله انجام شد که حدود ۷۰ سال اتمام این بنا زمان برد.

.با اینکه نام دقیقی از معماران این بنا در دست نیست اما مطابق اسناد و مدارک تاریخی دو معمار بزرگ و نام آور آن زمان، یعنی استاد علی اکبر اصفهانی و استاد محمدرضا اصفهانی را در ساخت این عمارت موثر می دانند. این دو معمار همچنین معماری مسجد شاه عباسی را نیز انجام داده اند.

ویژگی های عمارت عالی قاپو اصفهان

بنای دیدنی عالی قاپو دارای معماری حیرت انگیز است؛ به طوری که از هر طرف به آن نگاه کنید، نمایی دیگر می بینید. از پشت بنا 5 طبقه، از کنار 3 طبقه و از طرف میدان نقش جهان در 2 طبقه دیده می شود. البته کاخ عالی قاپو اصفهان در مجموع با طبقه همکف 6 طبقه دارد. از بالای عمارت عالی قاپو می توانید تمام مناظر شهر اصفهان را مشاهده نمایید. عمارت عالی قاپو درابتدا بنایی ساده بوده است. به تدریج به دستور شاه عباس طبقه هایی به آن اضافه شد. این کاخ و اثر تاریخی در 5 مرحله بنا شد. در ساخت بنای تاریخی عالی قاپو استادانی بنام و معماران معروف مسجد جامع عباسی و شیخ لطف الله همکاری داشتند.

ارتفاع بنای تاریخی عالی قاپو 48 متر است.

عمارت عالی قاپو اصفهان کجاست ؟

کاخ عالی قاپو در شهر اصفهان و در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد. میدان نقش جهان در مرکز شهر اصفهان و نزدیک به شمال این شهر قرار گرفته است. برای رسیدن به عمارت عالی قاپو باید به‌سمت میدان نقش جهان بروید.

آدرس عمارت عالی قاپو اصفهان

شهر اصفهان، خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی میدان

مسجد امام اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان اصفهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا