موز و خواص آن

یکشنبه 12 دی 1400 سلامت
موز و خواص آن

موز و خواص آن

موز میوه کشیده و خوردنی و قابل کشت در مناطق گرمسیری است که از لحاظ گیاه‌شناسی یک نوع سَته به حساب می‌آید[۱][۲] و توسط انواع مختلفی از گیاهان گلدار علفی در تیره موزا تولید می‌شود.در بعضی از کشورها، موزهایی که پخته می‌شوند ممکن است «پلانتین» نامیده شوند، و به این طریق آنها را از موز دسر متمایز می‌کنند. میوه از نظر اندازه، رنگ و استحکام متغیر است، اما معمولاً کشیده و خمیده بوده، گوشت نرم آن غنی از نشاسته است که با پوسته پوشانده شده و ممکن است هنگام رسیدن آن سبز، زرد، قرمز، بنفش یا قهوه ای باشد. تقریباً همه موزهای مدرن بدون دانهٔ خوراکی (پارتنوکارپ) از دو گونه وحشی – Musa acuminata و Musa balbisiana – تهیه می‌شوند. نام علمی اکثر موزهای کشت شده بسته به ساختار ژنومی آنها موزا اکومینتا و موزا بالبیسیانا و Musa × paradisiaca برای موزهای ترکیبی Musa acuminata × M. balbisiana است. از نام علمی قدیمی این ترکیب، Musa sapientum، دیگر استفاده نمی‌شود.

 موز و خواص آن

موز و خواص آن

گونه‌های موز، بومی مناطق گرمسیری هندومالایا و استرالیا هستند و احتمالاً اولین بار در پاپوآ گینه نو اهلی شده‌اند.موز در ۱۳۵ کشور جهان کشت می‌شود.[۵] بزرگترین تولیدکنندگان موز در جهان در سال ۲۰۱۷ هند و چین بودند که مجموعاً ۳۸٪ از کل تولید را به خود اختصاص دادند.

 

در سراسر جهان تمایز خاصی بین «موز» و «پلانتین» وجود ندارد. در قاره آمریکا و اروپا، موزهای نرم و شیرین که به عنوان دسر سرو می‌شوند، و عمدتاً از گونه کاوندیش هستند Banana یا «موز» خوانده می‌شوند. و جهت تمایز، موزهای سفت‌تر و نشاسته‌ای تر، «پلانتین» نامیده می‌شوند. در سایر نقاط، برای مثال در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی، گونه‌های مختلفی از موز پرورش داده شده و خورده می‌شود. به همین دلیل در این زبان‌های محلی یک تمایز دوتایی کاربردی نبوده و استفاده نمی‌شود.

 موز و خواص آن

موز و خواص آن

موز خام (بدون پوست) حاوی ۷۵٪ آب، ۲۳٪ کربوهیدرات، ۱٪ پروتئین، مقادیر متوسطی ویتامین ث، منگنز و فیبر غذایی و مقداری ناچیزی چربی است (جدول). ۱۰۰ گرم، موز ۸۹ کالری انرژی دارد و منبع ویتامین ب۶ است که ۳۱ درصد از نیاز روزانه بدن را تأمین می‌کند.

گرچه براساس باور عمومی رایج، موز مقدار زیادی پتاسیم دارد،ما مقدار پتاسیم واقعی آن‌ها نسبتاً کم و هر ۱۰۰ گرم موز تنها ۸٪ پتاسیم مورد نیاز روزانه است. (جدول) سبزی‌ها از موز خام پتاسیم بیشتری دارند (۳۵۸ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، مانند اسفناج خام (۵۵۸ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، سیب‌زمینی پخته (۳۹۱ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، سویای پخته (۵۳۹ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم)، قارچ کبابی (۴۳۷ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم) و سس گوجه فرنگی فرآوری شده (۴۱۳ تا ۴۳۹ میلی‌گرم در ۱۰۰ گرم). موز سبز خام دارای ۴۹۹ میلی‌گرم پتاسیم در ۱۰۰ گرم است. دسر موز خشک یا پودر موز دارای ۱۴۹۱ میلی‌گرم پتاسیم در هر ۱۰۰ گرم است.

 

 موز و خواص آن

موز و خواص آن

این میوه سرشار از ویتامین ها وانواع مواد معدنی از جمله منیزیم، پتاسیم و فیبر است و برای سلامت دستگاه گوارش، پوست و مو و عملکرد بسیاری دیگر از اعضای بدن مفید است.کارشناسان به افراد توصیه می کنند برای دریافت بهترین خواص میوه موز و نیز جلوگیری از افزایش قند خون حتما این میوه مغذی را در وعده صبحانه مصرف کنند. بررسی ها نشان می دهند خوردن میوه موز به همراه کره بادام زمینی در وعده صبحانه می تواند مانع از افزایش قند خون شود.این میوه سرشار از ویتامین ها وانواع مواد معدنی از جمله منیزیم، پتاسیم و فیبر است و برای سلامت دستگاه گوارش، پوست و مو و عملکرد بسیاری دیگر از اعضای بدن مفید است.کارشناسان در عین حال توصیه می کنند به دلیل وجود خاصیت اسیدی در موز افراد آن را به همراه کربوهیدرات ها مصرف کنند تا خاصیت اسیدی این میوه به بدن آنها آسیب نرساند.بدترین زمان برای خوردن این میوه پس از صرف کامل وعده غذایی بویژه شب‌ها است زیرا باعث گرسنگی و تحریک اشتها و علاقه به خوردن مجدد غذا می شود همچنین به دلیل قند بالا و عدم تحرک افراد در شبها این میوه می تواند باعث ابتلا به دیابت و افزایش وزن در آنها شود

 

 

 

درمان خانگی و سریع تبخال

مهمان ناخوانده لب!

فواید بذر کتان

فواید بذر کتان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا