معرفی ۵ بازی که هوش مصنوعی موفق شده تا انسان‌ها را در آن شکست دهد – فناوری

یکشنبه 11 تیر 1396 فناوری

در صنعت بازی‌سازی هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و در بسیاری از بازی ها توانسته است تا بهترین بازیکنان را مغلوب خود کند.

هوش مصنوعی به‌سرعت در حال پیشرفت است. از انقلاب در سیستم حمل‌ونقل تا اختلال در محل کار، فناوری آماده است تا به‌طور کامل نحوه‌ی زندگی و کار کردن ما در آینده را تغییر دهد. ایلان ماسک نیز ادعا می‌کند که تا سال ۲۰۳۰ هوش مصنوعی بهتر از انسان‌ها عمل خواهد کرد. بااین‌حال تا زمانی که آینده‌ معلوم می‌شود، در حال حاضر ما نشانه‌هایی از تسلط مطلق هوش مصنوعی در دنیای بازی‌ها را مشاهده می‌کنیم.

مقاله‌های مرتبط:

هوش مصنوعی در حال پیشرفت بیشتر و بیشتر در کسب مهارت برای شکست دادن انسان‌ها در دنیای بازی‌ها است؛ بازی‌هایی که ما بیش از دهه‌ها و یا حتی قرن‌هاست که در حال بازی کردن با آن‌ها هستیم. در ادامه با ۵ نمونه از تسلط هوش مصنوعی در دنیای بازی‌ها می‌پردازیم.

شطرنج: آبی تیره‌ی IBM در برابر گَری کاسپارف

chess

درزمانی که گری کاسپارف یکی از بهترین شطرنج‌بازان تاریخ شناخته می‌شد، او با کامپیوتر شطرنج‌باز آی بی ام بانام Deep blue در سال ۱۹۹۶ به رقابت پرداخت. او با برد ۴ بر ۲ خود، تشویق و تحسین افرادی که اعتقاددارند که انسان‌ها در هرجایی منحصربه‌فرد هستند را با خود همراه کرد. کاسپارف باوجود بردش، بعد از مسابقه‌ی خود در مجله تایم نوشت:

من می‌توانم حضور نسل جدیدی از هوش و خرد را در آن‌سوی میز شطرنج احساس کنم.

یک سال بعد، نسل بعدی کامپیوتر آبی تیره، کاسپارف را با نتیجه‌ی ۳.۵ بر ۲.۵ شکست داد. اتفاقی که همگان آن را اولین غلبه‌ی کامپیوتر بر قهرمان جهانی شطرنج می‌دانند.

تخته‌نرد: BKG 9.8 در برابر لویی جی ویلا

درواقع اولین باری که کامپیوتر موفق به شکست دادن یک قهرمان جهانی شد به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد. در سال ۱۹۷۹، هانس جی برلینر سازنده‌ی برنامه‌ی بازی تخته‌نرد BKG 9.8، مشاهده کرد که لویی جی ویلا، قهرمان شماره یک بازی در آن زمان، با نتیجه‌ی ۷ بر ۱ توسط برنامه‌ی طراحی‌شده‌اش در هم کوبیده شد.

Go: ذهن عمیق آلفا گو در برابر ۵ بازیکن برتر

go

دریکی از جدیدترین و چندمنظوره‌ترین پیروزی‌ها، آلفا گو موفق شد تا ۵ بازیکن برتر جهانی را نه به‌صورت تک‌نفره، بلکه به‌صورت هم‌زمان در بازی قدیمی با قدمت ۲۵۰۰ ساله، شکست دهد. در این مسابقه، آلفا گو نشان داد که در این بازی به‌تنهایی برتر از چندین بازیکن است. این بازیکنان در عوض ناراحتی از شکست، باعلاقه اقدام به یادگیری و اقتباس گرفتن از حرکات و شمایل بازی آلفا گو کردند.

پوکر: LIBRATUS  در برابر ۴ بازیکن برتر

در رویارویی چندنفره‌ی دیگر، هوش مصنوعی که آن را لیب راتاس می‌نامند، در ماه فوریه و در بازی بدون محدودیت Texas Hold ‘Em، موفق شد که قاطعانه ۴ بازیکن حرفه‌ای پوکر را شکست دهد.  این‌گونه‌ی خاص از پوکر محدودیتی در حد بالایی شرط‌بندی ندارد و بازیکنان می‌توانند روی تمام chips های خود در هرزمانی شرط ببندند. این بازی بلوف زدن و حرکات ناگهانی را شامل می‌شود؛ دو خصیصه‌ای که به نظر می‌رسد بیشتر مناسب انسان‌های باشد تا هوش مصنوعی. این سیستم که به‌وسیله‌ی دو دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه کارنی جی ملون ساخته‌شده بود، ادعا می‌شود که هنوز هم توانایی پیروز شدن را دارد. دونگ کیم، یکی از بهترین بازیکنان جهان، در طی مسابقات به سایت Wired گفت:

من تا به امروز به اینکه این کامپیوتر چقدر می‌تواند خوب باشد پی نبرده بودم. در طی بازی، احساس می‌کردم که در برابر انسانی فریب‌کار بازی می‌کنم؛ گویی که او کارت‌های من را می‌دید. من، این کامپیوتر را متهم به تقلب کردن نمی‌کنم؛ اما او به همین مقدار خوب عمل می‌کند.

 CHECKERS: شینوک در برابر ماریون تین سلی

chekers

یکی از خوش‌بینانه‌ترین رقابت‌ها بین هوش مصنوعی بانام شینوک و قهرمان جهان با ۳۷ سال پیاپی قهرمانی بازی چکرز، ماریون تین سلی را می‌توان نام برد. در اولین رویارویی در سال ۱۹۹۲، تین سلی با پیدا کردن تنها استراتژی ممکن برای شکست شینوک در امتیاز ۶۴، به پیروزی رسید. در دومین دوره‌ی رقابت‌ها، در سال ۱۹۹۴، بعد از برابری در ۶ بازی، تین سلی به دلیل سرطان پانکراس مجبور به بازنشستگی شد.

شینوک موفق شد تا دومین بازیکن برتر جهان، دان لافِرتی، کسی که همچنان در رده‌بندی جهانی پایین‌تر از تین سلی است، را شکست دهد و جایزه را از آن خود کند. تا هنگامی‌که شرایط تین سلی غم‌انگیز بود، می‌توان گفت هوش مصنوعی نتوانسته است که واقعاً بهترین بازیکن چکرز را مغلوب کند. بعدها، در سال ۲۰۰۷، جاناتان شایفر، متخصص بازی‌های کامپیوتری از دانشگاه آلبرتا، با پیدا کردن بهترین راه بازی کردن به طوری که همواره منجر نتیجه‌ی تساوی در شود، شینوک را به سطح شکست‌ناپذیری به‌روزرسانی کرد.

 

آینده‌ی هوش مصنوعی بازی‌ها چگونه خواهد بود؟

هوش مصنوعی روزبه‌روز در حال قوی‌تر شدن در تمام بازی‌ها است، اما اعضای جامعه‌ی بازی در صورت توانایی هوش مصنوعی در شکست دادن انسان‌ها در بازی استار کرفت ۲، سرهای خود را تکان خواهند داد. این بازی در معیارهای نهایی به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین بازی‌ها در نظر گرفته‌شده است. اُریول وینیالس، محقق پروژه ذهن عمیق که سابقاً بازیکن برتر نیز بوده است در گفت‌وگو با سایت  The Verge بیان کرد که پیروزی هوش مصنوعی تبعاتی فراتر از بازی خواهد داشت، وی گفت:

مهارت‌های لازم برای پیشرفت یک بازیکن در محیط بازی و به‌خوبی بازی کردن در استار کرافت می‌تواند درنهایت به وظیفه دنیای واقعی منتقل شود.

تا زمانی که استار کرفت ۲ نهنگ سفید هوش مصنوعی است، پیروزی‌های گفته‌شده در بالا تنها یک عهدنامه برای توسعه‌ی سریع فناوری است. این سیستم‌ها به‌صورت افراطی در حال بهتر شدن در بیشتر فعالیت‌های حسی و سنتی انسان‌ها نظیر نوشتن نوت‌های موسیقی و هنر سورئالیستی است.


منبع : زومیت

استرس و اضطراب را مهار کنید - فناوری

استون مارتین تمام الکتریکی، سال ۲۰۱۹ تولید می‌شود - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا