معرفی گیاه پرسیاوشان

پنج‌شنبه 25 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه پرسیاوشان

فرمانرو: گیاهان

دسته: کرف

رده: سرخس باریک‌هاگدان

راسته: بسپایک‌سانان

تیره: پرسرخسیان

زیرخانواده: Vittarioideae

سرده: پرسیاوش

معرفی گیاه پرسیاوشان

یکی از گیاهانی که نام آن در شاهنامه آمده است و فردوسی از آن به عنوان یک نماد اسطوره ای اشاره کرده است، پر سیاوشان است نگهداری از این گیاه ظریف و زیبا ساده است و تنها با رعایت کردن چند نکته ساده می‌توانید یک گیاه سالم و سبز داشته باشید. برای آشنایی با این گیاه زیبا، خواص دارویی و نگهداری از پر سیاوشان در این مقاله همراه ما باشید.

نور مناسب گیاه پرسیاوشان

نور اصلی ترین فاکتور رشد در گیاهان است. پرسیاوشان نیز مانند سایر گیاهان زینتی به نور خورشید علاقه بسیاری دارد. اما این بدین معنا نیست که این گیاه زیبا و حساس می تواند تشعشعات مستقیم نور خورشید را تحمل کند. برای گل پرسیاوشان، نور غیرمستقیم و فیلتر شده خورشید کفایت می کند.

شما می توانید گیاه زینتی پرسیاوشان را در تراش و یا حیاط نیز قرار دهید. به شرط آنکه یک محیط نسبتاً خنک و یک سایه ملایم برای او تعبیه کنید. ترکیب سایه و نور غیرمستقیم کمک می کند تا پرسیاوشان بیشتر رشد و نمو را تجربه کند. بهتر است هر از چندگاهی جهت قرارگیری گیاه را عوض کنید تا شاخه ها و برگ ها به یک جهت خاص منحرف نشوند.

آبیاری صحیح گیاه پرسیاوشان

آبیاری صحیح گیاه پرسیاوشان

آبیاری صحیح گیاه پرسیاوشان

پرسیاوشان از جمله گیاهان درمانی است که نیاز به آبیاری نسبتاً زیادی دارد. در اغلب مواقع غرقابی کردن این گیاه نتایج بهتری ایجاد می کند. اما برای غرقابی کردن گیاه پرسیاوشان لازم است دو نکته مهم را مورد توجه قرار دهید: از زهکشی مناسب گیاه مطمئن شوید. در خاک گلدان از خزه و ذغال سنگ نارس استفاده کنید.

 رطوبت مورد نیاز گیاه پرسیاوشان

رطوبت از اصلی ترین فاکتورهای رشد پرسیاوشان است. گل پرسیاوشان تنها زمانی می تواند شادابی و طراوت خود را حفظ کند که در محیطی مرطوب قرار گرفته باشد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد، از پرسیاوشان در محیط حمام استفاده می کنند. چرا که محیط خشک و نامطبوع موجب خشک شدن ساقه های گیاه و از بین رفتن زیبایی آن می شود.

 رطوبت مورد نیاز گیاه پرسیاوشان

رطوبت مورد نیاز گیاه پرسیاوشان

دمای مناسب گیاه پرسیاوشان

بهترین دما برای حفظ و نگهداری از گل پرسیاوشان، 18 تا 25 درجه سانتی گراد است. به خاطر داشته باشید نباید برای تأمین دمای گیاه آن را در معرض لوازم گرمایشی قرار دهید. با اینکار رطوبت مورد نیاز گیاه را از بین برده و منجر به خرابی آن می شوید.

خاک مناسب گیاه پرسیاوشان

برای نگهداری از گیاه پرسیاوشان لازم است نسبت به کیفیت خاک حساس باشید. برای پرسیاوشان بهترین خاک، خاک مرطوب دارای زهکشی مناسب است. به همین خاطر توصیه می کنیم در قسمت زیرین گلدان پرسیاوشان چندین حفره برای زهکشی مناسب ایجاد کنید.

سمی بودن گیاه پرسیاوشان

سمی بودن گیاه پرسیاوشان

سمی بودن گیاه پرسیاوشان

گیاه پرسیاوشان سمی نبوده و در نتیجه هیچ گونه خطری برای کودکان و حیوانات خانگی ندارد. مشکلاتی که ممکن است گیاه پرسیاوشان را درگیر کند. برای تامین سلامت گیاه پرسیاوشان و ایجاد شرایط مطلوب برای نگهداری از آن، بهتر است به نکاتی که در ادامه بیان خواهد شد توجه نمایید:

آفات سرخس پرسیاوشان

این گیاه تحت تأثیر هیچ آفتی قرار نمی‌گیرد. با این حال، کارشناسان توصیه می‌کنند که مراقب برخی از آفات رایج گیاه‌خوار مانند حلزون‌ها، راب‌ها، کاترپیلارها، و سوسک سرخرطومی تاک سیاه باشید، زیرا ممکن است به برگ‌های جوان و ریزوم‌ها آسیب برسانند.

هنگامی که، این گیاه در گلدان رشد می‌کند، شاخه‌های بدون انحنای آن ممکن است مورد حمله شته‌ها قرار بگیرند. آبیاری بیش از حد و آب راکد می‌تواند باعث ایجاد کپک خاکستری در این گیاه شود. از طرف دیگر، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا کمبود کود می‌تواند به ترتیب باعث ایجاد علائم سوختگی روی برگ‌ها یا رنگ پریدگی آن‌ها شود. قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های این گیاه نشانه کمبود رطوبت است.

 

معرفی گیاه فیکوس میکروکارپا

معرفی گل سوسن آفریقایی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا