معرفی گیاه فیتونیا

شنبه 27 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گیاه فیتونیا

نام گیاه شناسی : Fittonia albivenis و Fittonia versehaffeltii

نام های دیگر فیتونیا : گیاه موزائیکی، پوست ماری، برگ نعنایی

PH خاک : خاک کمی اسیدی (۶.۵)

نور مورد نیاز : نور فیلتر شده ۵ الی ۷ ساعت

بومی : منطقه بومی آمریکای جنوبی

رطوبت : مکانی با رطوبت بالا نیاز داره

معرفی گیاه فیتونیا

یکی از گیاهانی که در محل زندگی وحشی خودش به صورت است که میتونه خزنده باشه ولی داخل آپارتمان چنین رشدی نداره، اسم علمی فیتونیا Fittonia versehaffeltii ، از خانواده Acanthaceae می باشد. این جنس دارای ۲ گونه است که از گیاهان چند ساله خزنده با برگ های زینتی تشکیل یافته است. گونه مورد نظر بومی پرو بوده و برگ های ارغوانی کمرنگ دارد در ضمن بعضی اوقات به عنوان Nerve plant “عصب گیاهی” شناخته می شود از گونه های گیاهی مناطق گرمسیری است و ساقه آن پوشیده از مو می باشد.

معرفی گیاه فیتونیا

معرفی گیاه فیتونیا

نور مورد نیاز گیاه فیتونیا

فیتونیا یک نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می‌دهد. میتوانید گیاه را در کنار یک پنجره شمالی یا شرقی قرار دهید و یا آن را در محلی قرار دهید که نور با عبور از پرده به گیاه برسد.در هر صورت هیچ‌گیاه گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.نور فیلتر شده، شبیه همان نوری است که گیاه در زادگاه طبیعی‌اش در سایه درختان گرمسیری، دریافت می‌کند.
خاک مناسب گیاه فیتونیا

خاک فیتونیا باید حاوی مقدار زیادی مواد ارگانیک باشد تا شبیه به خاک زیستگاه اصلی گیاه باشد. خاکی که مواد ارگانیک زیادی داشته باشد آب را بیشتر در خود نگه می‌دارد.
خاک فیتونیا نباید هیچ‌گاه بیش از حد خیس بماند زیرا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. می‌توانید با اضافه کردن سنگ‌های درشت‌تر تخلیه آب را برای خاک آسان‌تر کنید.

دما و رطوبت گیاه فیتونیا

فیتونیا را در محیطی قرار دهید که دمایی بین 18 الی 21 درجه سانتی گراد داشته باشد.فیتونیا محیط‌های سرد را دوست ندارد و باد سرد می‌تواند به آن آسیب بزند.دمای بسیار پایین باعث پژمردن گیاه می‌شود و ممکن است گیاه دیگر شاداب نشود.گفتیم فیتونیا از کشور پرو می‌آید پس این گیاه برای شاداب بودن نیاز به رطوبت دارد. یک آشپزخانه یا سرویس بهداشتی نورگیر بهترین محل برای زندگی فیتونیا است.

نور مورد نیاز گیاه فیتونیا

نور مورد نیاز گیاه فیتونیا

هرس کردن گیاه فیتونیا

فیتونیا اگر در محیط دلخواهش باشد به سرعت رشد می‌کند به همین خاطر بهتر است به صورت دوره‌ای این گیاه را هرس کنیم تا همیشه پرپشت و منظم باشد.گل‌های کوچک را جدا کنید، این گل‌ها منابعی که باید صرف رشد برگ‌های زیبای گیاه شود را مصرف می‌کنند.کندن گل‌ها آسیبی به گیاه نمی‌زند بلکه باعث می‌شود منابع غذایی به صورت کامل به برگ‌ها برسد.

کوددهی گیاه فیتونیا

در ادامه روش نگهداری گیاه فیتونیا باید از کوددهی آن بگوییم.پس از گذشت چند ماه از قرار دادن فیتونیا در گلدان جدیدش می‌توان به آن کود داد. کود گیاهان خانگی با نسبت 5-5-5 NPK و به صورت محلول در آب یا دانه‌ای برای این گیاه مناسب است.

هرس کردن گیاه فیتونیا

هرس کردن گیاه فیتونیا

تعویض گلدان گیاه فیتونیا

فیتونیا ریشه های سطحی و کم عمقی دارد و زمان زیادی طول می‌کشد تا ریشه ها گلدان را پر کنند. بنابراین نیازی به تعویض سالیانه گلدان ندارد. اما توجه کنید که حتما زهکش گلدان را هر از گاهی بازدید کنید و مطمئن شوید که بسته نشده باشد.

تمیز نمودن برگها گیاه فیتونیا

می‌توانید به راحتی با چند روش ساده برگهای گیاهان خود را برق بیاندازید و فیتونیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته با غبار پاشی نیز می‌توانید به راحتی برگهای فتونیا را تمیز کنید. هرگز از مواد براق کننده شیمیایی برای پاک کردن برگها استفاده نکنید، چرا که روزنه ی تنفس آنها را مسدود خواهد کرد.

تمیز نمودن برگها گیاه فیتونیا

تمیز نمودن برگها گیاه فیتونیا

آفات گیاه فیتونیا

  • کنه تارعنکبوتی، شته، شپشک آردآلود و مگس سفید ممکن است به فیتونیا شما حمله کنند و باعث آسیب به گیاه شما شوند
  • پوسیدگی ریشه مهم ترین بیماری قارچی است که گیاه شما را تهدید می کند و در اثر آبیاری بیش از حد، خاک نامناسب و باتلاقی، عدم زهکش و… ایجاد می شود
  • علت چروکیده شدن خشکی هوا علت اصلی چروکیده شدن برگ های فیتونیا هستند و باید رطوبت هوا را بالا ببرید
  • علت لکه های سوخته روی برگ استفاده از براق کننده های شیمیایی علت اصلی ایجاد لکه های سوخته روی برگ های فیتونیا هستند
  • علت ریزش برگ های فیتونیا سردی هوا و کم آبی از علت های اصلی ریزش ناگهانی برگ های فیتونیا هستند
  • علت کم برگ شدن کمبود نور علت زیاد شدن فاصله برگ های فیتونیا و کم پشت شدن آن است
  • علت زرد شدن برگ ها زرد شدن تدریجی برگ های مسن و ریزش آن ها طبیعی است اما اگر برگ های جوان خصوصا برگ های زیرین یکباره زرد شوند علت اصلی آن باتلاقی شدن خاک گلدان است
  • علت سوختن برگ ها قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و غبارپاشی زیر تابش آفتاب علت اصلی سوختن برگ های فیتونیا هستند

 

معرفی گیاه اکسالیس

معرفی گیاه فیکوس میکروکارپا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا