معرفی گل سوسن آفریقایی

چهارشنبه 24 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات گل سوسن آفریقایی

نام عمومی: سوسن آفریقایی

نام علمی : Agapanthus praecox Willd

نام لاتین وانگلیسی: African Lily

تیره: Liliaceae

عادت رشدی: ایستاده

سرعت رشد: ارتفاع حدود ۱ متر

معرفی گل سوسن آفریقایی

این گل، در اصل متعلق به آفریقای جنوبی است و به خاطر گل‌های زیبای آبی و سفیدش، در ایران هم طرافداران زیادی دارد و در اواخر بهار و اوایل تابستان، قابل تهیه هست. برگ های محکم سبز رنگ آن به همراه گل های سفید و آبی آن، این سوسن زیبا را به یکی از بهترین گزینه ها برای تزیین باغچه ها تبدیل کرده است.گلبرگ‌های این گل قیفی شک است و حدودا ۱۰ الی ۱۵ سانتی‌متر هستند و هسته آن را احاطه کرده است و ساقه بلند و قوی و گلبرگ های آبی و سفید دارد.

نور و دمای مناسب گل سوسن آفریقایی

نور و دمای مناسب گل سوسن آفریقایی

نور و دمای مناسب گل سوسن آفریقایی

گیاه سوسن آفریقایی برای گلدهی نیاز به چندین ساعت نور مستقیم دارد به گونه ای که اگر نور کافی دریافت نکند روند گلدهی اش صورت نخواهد گرفت. همچنین که گیاه در طول فصول سرد سال برگ های خود را از دست می دهد و با این حال ریزوم ها سالم می مانند و در فصل رشد جوانه خواهند زد.

در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بازه دمایی ایده آل برای آن بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد و اگر در دمایی بالاتر قرار گیرد نیاز آبی بیشتری خواهد داشت. در مقابل در دمای کمتر از این بازه نیز به تدریج فعالیت گیاه کم می شود و برگ هایش را از دست می دهد. در زمان استراحت گیاه نیز بهتر است میزان آبیاری را کاهش دهید.

آبیاری صحیح گل سوسن آفریقایی

با وجود اینکه سوسن آفریقایی نسبت به خشکی تا حدودی مقاوم است اما خاک خیس و غرقابی را نمی پسندد و چنانچه بیش از حد مورد آبیاری قرار گیرد به تدریج ریزوم هایش را از دست خواهد داد. معمولا بهتر است زمانی آبیاری را انجام دهید که سطح خاک به صورت کامل خشک شده باشد.

خاک مناسب گل سوسن آفریقایی

خاک مناسب گل سوسن آفریقایی

خاک مناسب گل سوسن آفریقایی

گیاه سوسن آفریقایی برای رشد نیاز به خاکی با زهکش بالا دارند به ویژه اگر در فضای گلدان کشت شود برای باقی ماندن آب در اطراف ریزوم و پوسیدگی آن الزامی خواهد بود. در برخی مواقع اضافه کردن مقداری شن به خاک باغچه می تواند زهکشی را افزایش دهد و بستر مناسبی برای آن فراهم نمایید.

توجه داشته باشید گیاهی که در فضای گلدان کشت می شود احتمال گلدهی آن کاهش پیدا کرده و برای افزایش گلدهی بهتر است از کودهای محبوب یک مرتبه در طول فصول رشد استفاده نمایید.

هرس کردن گل سوسن آفریقایی

در مورد این گیاه می توان گفت که نیاز خاصی به هرس ندارد. بهتر است پس از اتمام گلدهی این گیاهان باید از برگ ها به خوبی مراقبت نمایید زیرا برگ های گیاه منبع غذاسازی برای بخش زیرزمینی گیاه و قوی شدن آنان است و این مسئله در گلدهی مناسب این گیاه برای سال بعد بسیار مهم خواهد بود.

هرس کردن گل سوسن آفریقایی

هرس کردن گل سوسن آفریقایی

آفات گل سوسن آفریقایی

در میان آفات رایج گیاه سوسن آفریقایی می توان به حلزون، کنه تار عنکبوتی و شپشک آرد آلود اشاره کرد. همچنین بیماری هایی که می توانند در این گیاه ایجاد شوند شامل پوسیدگی ریشه و ریزوم به ویژه در مواقع سنگین بودن خاک یا زیاد بودن میزان خاک برگ، کود دامی و همچنین آبیاری بیش از حد رخ خواهد داد.

گاهی اوقات بیماری هایی مانند لکه برگی های قارچی و یا باکتریایی نیز در گیاه ایجاد می شوند. برای درمان مشکلات ناشی از این بیماری می توانید از قارچ کش ها و راهکار های موثر استفاده نمایید.

 

معرفی گیاه پرسیاوشان

معرفی گیاه هویا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا